Technische SEO

Goede teksten zijn belangrijk voor de SEO-waarde van een site, maar er komen ook andere factoren bij kijken. Je kunt hierbij denken aan je sitearchitectuur en de laadsnelheid van de pagina’s. Allemaal zaken die invloed hebben op hoelang bezoekers op jouw site blijven. De technische SEO van je webshop moet in orde zijn om te voorkomen dat de SEO-waarde en de user experience van je site eronder lijden. Shopcontent kan hierin een adviserende rol spelen.

Hoe SEO-vriendelijk
is jouw webwinkel?

Neem contact op
Werkwijze - technische SEO
Werkwijze - technische SEO

Het belang van technische SEO

Zoekmachines meten het gedrag van hun gebruikers om de relevantie van de zoekresultaten te beoordelen. Een pagina waar iemand op blijft hangen sluit doorgaans beter op de zoekopdracht aan dan een pagina die meteen weer verlaten wordt. Hoewel de tekst een belangrijke rol speelt in hoe hoog een pagina in Google staat, klikken mensen meestal niet direct weg vanwege de tekst. Een traag ladende pagina, een onoverzichtelijke sitestructuur en een rommelige vormgeving zijn daar grotere boosdoeners.

Werkwijze - technische SEO
Werkwijze - technische SEO

Leesbaarheid zoekmachines

Daarnaast moet een pagina makkelijk te lezen zijn voor een zoekmachine. Natuurlijk speelt het keywordgebruik in je teksten daar een belangrijke rol in, maar ook de code van de pagina’s, de XML-sitemaps en de linkstructuur binnen de webshop zijn hierin cruciaal. Simpel gezegd is het belangrijk dat een webshop goed doorzoekbaar is voor zoekmachines om ervoor te zorgen dat potentiële klanten je webshop kunnen bereiken. En daar kunnen we je bij helpen.

Belangrijke technische SEO-factoren op een rij.

Technische SEO-factoren

Een webshop die geoptimaliseerd is voor SEO moet rekening houden met verschillende factoren, die allemaal invloed op elkaar hebben. We hebben de belangrijkste hiervan voor je op een rij gezet.

Laadsnelheid

Volgens onderzoek haakt meer dan de helft van alle internetgebruikers af als het langer dan drie seconden duurt voor een pagina geladen is. Google weet dit. Pagina’s die sneller laden zullen daarom hoger in de zoekresultaten staan.

hreflang tags

Voor een webshop met storeviews in verschillende talen zijn hreflang tags onmisbaar. Hiermee help je Google begrijpen welke storeview relevant is voor gebruikers in verschillende landen, voorkom je afstraffing van dubbele content en ranken je pagina’s niet in het verkeerde land.

XML sitemaps

Een XML sitemap bevat informatie over je URL’s en wanneer de content op een website gewijzigd is. Hiermee maak je de sitestructuur duidelijker voor zoekmachines. Vooral bij een grote webshop heeft dit een positief effect op de SEO-waarde.

Niet-geïndexeerde pagina’s

Vrijwel iedere webshop heeft URL’s die geen relevantie hebben voor SEO. Je kunt hierbij denken aan niet-relevante filter-URL’s of klantenservicepagina’s. Door deze URL’s te verzamelen in robots.txt zal Google ze niet indexeren.

Redirects

Als een pagina niet relevant meer is, verwijder je die het liefst. Dat kan echter leiden tot dode links, wat een negatieve invloed op uw Google-ranking kan hebben. Met redirects naar andere relevante pagina’s voorkom je SEO-schade door dode links.

404 pagina's

Als gebruikers vaak een 404-pagina tegenkomen heeft dat een negatieve impact op de user experience, conversie en indirect ook op je ranking. Het is daarom belangrijk om het aantal dode interne links zo laag mogelijk te houden.

Technische SEO in bredere zin

Optimalisatie op bovenstaande factoren is het belangrijkste onderdeel van technische SEO. In bredere zin zou je andere belangrijke zaken ook onder technische SEO kunnen vatten. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding op de juiste keywords, analyse van wat je concurrenten doen en periodiek controleren of bestaande SEO content nog wel aan de huidige eisen voldoet. Of aan het meten van zaken als sitevitaliteit of keyword posities met tools als Google Analytics, Hotjar en Ahrefs. Bij Shopcontent nemen we deze zaken graag mee in onze SEO-strategie.

Wij blijven “up-to-date”

Omdat SEO altijd in beweging is, bewegen onze medewerkers met SEO mee. Middels metingen en analyses controleren we hoe onze teksten het doen. Door dit soort eigen onderzoek en cursussen bij SEOguru blijven onze medewerkers altijd up-to-date en voldoen hun teksten aan de meest actuele SEO-eisen. Alleen zo kunnen we garanderen dat onze teksten gevonden worden en ook langere tijd gevonden blijven worden.

e-commercesoftware & tooling

Software & tools

We hebben ervaring met de belangrijkste e-commerceplatformen, PIM-systemen en marketingtools. Hieronder vind je een selectie van de tools die wij gebruiken.

Magento 2

MAGENTO 2

Magento 2 is een premium e-commerceplatform.

Hotjar

HOTJAR

Hotjar is een analytische tool om data te verzamelen en interpreteren.

WOOCOMMERCE

WooCommerce is een plugin voor WordPress.

SCREAMING FROG

Screaming Frog is een waardevol SEO-analyseprogramma.

AKENEO PIM

Akeneo is Product Information Management software.

Analytics

GOOGLE ANALYTICS

Een tool om websitestatistieken te verzamelen.

AHREFS

Ahrefs is een premium SEO monitoring tool.

SEMRUSH

SEMrush is een geavanceerde search engine data tool.

specialisatie e-commerce

Shopcontent is sinds 2012 gespecialiseerd in contentcreatie en vertalingen voor webwinkels voor de Europese markt.

Metingen & analyses

Met behulp van metingen en analyses kunnen we het effect van content inzichtelijk maken en bestaande content optimaliseren.

Samenwerking

We werken samen vanuit een heldere strategie die is gericht op vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en informatievoorziening.

Technische SEO

Technische SEO heeft invloed op de SEO-waarde en user experience van je webshop. Shopcontent kan hierin een adviserende rol spelen.

Over ons

Shopcontent beschikt over een enthousiast en gedreven team van e-commerce specialisten, tekstschrijvers en native vertalers.

Marktontwikkelingen

We werken voor distributeurs, merken, retailers en producenten. Digitalisering zorgt voor grote veranderingen op de traditionele "supply chain".