Content voor servicepagina's

Wat staat er in een goede productbeschrijving?

Share:

Een goede productbeschrijving kan wonderen doen voor de vindbaarheid en de conversie van een webshop. Daarom is het een aanrader om ook in de productbeschrijvingen rekening te houden met SEO. Vooral bij producten die een hoog zoekvolume hebben. Er zijn e-commerceondernemers die de productomschrijvingen gebruiken die de fabrikanten of leveranciers aanleveren. Deze geven de klant de informatie die hij of zij nodig heeft, maar maken de webshop zelden beter vindbaar. We raden aan om tijd te investeren in goede productomschrijvingen. Maar wat staat er in een goede productbeschrijving?

Waarom is een productbeschrijving zo belangrijk?

Niet iedere bezoeker die via een zoekmachine op een webshop terechtkomt zal direct een aankoop doen. Vaak zit een klant op dat moment nog in een oriënterende fase. Dat betekent dat de klant op zoek is naar informatie over producten. Een goede producttekst helpt een klant in feite met het maken van een keuze. Door de informatie in de omschrijving weet hij of zij of het product geschikt is voor de beoogde toepassing. Geeft jouw webshop daar veel informatie over, dan komt de winkel betrouwbaar over, wat tot een conversie kan leiden. Bovendien vergroot een productbeschrijving met veel goede informatie de kans op een tevreden klant.

Maar ook voor klanten die verder in het aankoopproces zitten is een goede productbeschrijving van groot belang. Zoeken mensen op specifieke longtail keywords, dan weten ze vaak al wat ze willen hebben en is de kans op een conversie veel groter. Denk bijvoorbeeld aan de naam van een product in combinatie met een merk, een typenummer, een attribuut of een maat. Zorg dus dat populaire producten of artikelen die veel omzet genereren ook in die fase naar voren komen in de organische zoekresultaten van Google. Een keywordanalyse geeft inzicht in welke producten veel zoekvolume hebben. Verkoopcijfers zeggen natuurlijk ook wat over de populariteit van de producten.

Alle attributen die bepalend zijn

De belangrijkste vraag voor het schrijven van een productbeschrijving is: welke informatie heeft de klant nodig om de knoop door te hakken? Meestal zal dit om attributen gaan. De afmetingen van een product zijn vaak van groot belang. Afhankelijk van de branche waarin je opereert kunnen zaken als kleur, merk, de verwachte levensduur en de materialen waarvan het artikel gemaakt is eveneens een grote rol spelen. Dit zijn attributen die vaak in één of een klein aantal woorden in de omschrijving kunnen staan. Veel e-commerceplatformen en PIM-systemen bieden de mogelijkheid om deze attributen automatisch in een mooi overzicht weer te geven.

Maar niet alle producteigenschappen die bepalend zijn laten zich vangen in zo’n makkelijk overzicht. Als klanten meer willen weten over de toepassing van een bepaald product, kan dat beter in een lopende tekst terugkomen. Ook specifieke informatie over bijvoorbeeld het onderhoud van het artikel pak je het beste zo aan. Een groot voordeel van zo’n lopende tekst is dat je de content SEO-verantwoord kunt schrijven. Zo kun je een productomschrijving te gebruiken om de vindbaarheid van de webshop te vergroten. Geef zoveel mogelijk relevante informatie. Dan beoordeelt het algoritme de productpagina als relevanter, met een hogere ranking als gevolg.

Gerelateerde producten

Werkt een product beter in combinatie met een ander artikel uit het assortiment? Of worden bepaalde producten vaak tegelijk verkocht? Dan is het een goed idee om die gerelateerde producten in de productomschrijving te noemen. Sommige webshops geven dit geautomatiseerd weer op basis van eerdere bestellingen. Je hebt echter meer controle over wat er staat en hoe relevant de suggesties zijn als je ze zelf aan de tekst toevoegt. Als je in de tekst vermeldt waarom de producten zo’n goede aanvulling zijn en links naar de artikelen plaatst, maak je het een klant zo makkelijk mogelijk. Links helpen ook mee aan de SEO-waarde van een site.

Let wel goed op waar je de gerelateerde producten precies in de tekst zet. Klanten moeten niet te snel naar een product klikken waar ze eigenlijk helemaal niet naar op zoek zijn. Vertel een bezoeker eerst over de voordelen van het product waar ze naar zoeken. Later in de tekst kun je een aantal producten vermelden die goed met het artikel combineren. Eventueel kun je in plaats van links ook productwidgets gebruiken. Als producten visueel aantrekkelijk zijn, vergroot een productfoto vaak de kans dat een klant er ook daadwerkelijk naar doorklikt. De meeste zoekmachines lezen zo’n productwidget als link.

Shopcontent heeft ervaring met productbeschrijvingen

Goede productomschrijvingen kunnen veel klanten naar de webshop leiden en de productpagina’s goed laten converteren. Een aparte SEO-tekst schrijven voor alle artikelen in het assortiment kan echter veel tijd in beslag nemen. Vooral als je een grote catalogus hebt. Heb je die tijd niet? Of wil je gewoon zeker weten dat je productbeschrijvingen van topkwaliteit zijn? Maak dan gebruik van de SEO-expertise van Shopcontent. We vertalen de productkennis van onze klanten graag naar productteksten die prettig leesbaar en goed vindbaar zijn. Daar speelt informatievoorziening een steeds grotere rol in. Google beloont productbeschrijvingen die gebruikers de gewenste informatie geven.

De SEO copywriters van Shopcontent kunnen de productbeschrijvingen voor je Nederlandstalige storeview schrijven. Maar ook als je over de grens actief bent of dat wilt zijn, kunnen we je daarbij helpen. Shopcontent heeft copywriters en vertalers in dienst voor onder meer Duitse, Franse, Engelse, Zweedse en Deense SEO content. Onze copywriting is dus de sleutel tot alle Europese markten. Ben je benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Neem dan snel contact met ons op voor een afspraak.