Productbeschrijvingen

Meer conversies door betere kwaliteit productbeschrijvingen

Share:

Productbeschrijvingen staan niet altijd zo hoog op de prioriteitenlijst van een e-commerceondernemer als ze verdienen. Bij een webshop met een uitgebreide catalogus kost het schrijven van productbeschrijvingen veel tijd. Bovendien zijn de zoekvolumes vaak lager dan die van keywords voor bijvoorbeeld de categorieën. Toch zijn goede productbeschrijvingen erg belangrijk. Ze converteren meestal erg goed, omdat bezoekers al ver in het aankoopproces zitten. Een webshop kan dus rekenen op meer conversies door betere kwaliteit productbeschrijvingen. We leggen uit hoe je dit het beste aanpakt.

Wat is het effect van productbeschrijvingen op de conversie?

Categorieteksten richten zich vaak op oriënterende bezoekers. Deze potentiële klanten hebben een globaal idee welke producten ze willen kopen, maar vergelijken nog verschillende producten of zelfs verschillende aanbieders met elkaar. Normaal gesproken zijn er meer van dit soort bezoekers, maar een kleiner percentage zal direct een bestelling plaatsen. Zodra een potentiële klant twee of meer webshops gekozen heeft om een bestelling te plaatsen, geeft goede productinformatie vaak de doorslag. Het loont dus zeker de moeite om ervoor te zorgen dat de productbeschrijvingen van een webshop op orde zijn. Zo zal een groter aandeel van de bezoekers van productpagina’s een bestelling plaatsen.

Om die reden zien e-commerceondernemers graag dat hun populairste producten een goede SEO-pagina krijgen. Vooral als het om populaire artikelen of producten met een grote marge gaat. Als geïnteresseerde klanten die productpagina’s snel vinden in Google, kan dat flink wat extra omzet opleveren. Een tekst die volgens SEO-richtlijnen geschreven is leidt veel extra bezoekers naar de productpagina’s toe. Wat er in die tekst staat bepaalt vervolgens voor een groot deel of de bezoekers een bestelling bij je plaatsen. Met een productbeschrijving van goede kwaliteit weet een klant waar hij of zij aan toe is. Hoe completer de productomschrijving, des te groter is de kans op een conversie.

Productbeschrijvingen van betere kwaliteit kunnen bovendien de werkdruk verlagen. De druk op de klantenservice wordt een stuk lager als alle benodigde informatie al op de productpagina staat. Bovendien verkleint een duidelijke, uitgebreide productbeschrijving de kans op retouren, die e-commerceondernemers erg veel geld kosten. Een goede kwaliteit productbeschrijving is dus een pre voor ieder deel van de e-commerceonderneming. Maar wat staat er precies in een productbeschrijving die goed converteert? We nemen de verschillende onderdelen van een goede productbeschrijving met je door.

Attributen en specificaties

De meest basale vereisten voor een goede productpagina zijn de attributen en de specificaties van de producten. Niet alleen zijn dit de eigenschappen op basis waarvan klanten besluiten welk specifieke product ze willen kopen, het zijn vaak ook nog eens de termen waar geïnteresseerde klanten op zoeken. Bezoekers die een webshop op een productpagina binnenkomen zoeken namelijk vaak op de naam van het product in combinatie met een attribuut. Voorbeelden hiervan zijn de kleur, het merk, de afmetingen of de precieze toepassing van het product. Het is belangrijk dat alle attributen en specificaties waarop het product zich onderscheidt op de productpagina staan.

Vaak kiezen webshops ervoor om de belangrijkste attributen in een tabel of een opsomming te zetten. Dit is een prima optie, omdat de bezoeker deze belangrijke productkenmerken dan snel kan vinden. Een tabel of opsomming is dan erg overzichtelijk. De toepassing van een product kan soms om wat meer lopende tekst vragen. In zo’n geval raden we aan om dat ook te doen in plaats van de toepassing in telegramstijl in een tabel te forceren. Dat komt de informatiefunctie van de productpagina ten goede. Zulke informatie wordt gewaardeerd door Google, maar zeker ook door de bezoeker. Die heeft die informatie namelijk nodig om tot een aankoop over te gaan.

Een langere omschrijving van het product

Volgens een onderzoek van de Amerikaanse contentspecialist Shotfarm bevatten productpagina’s die bovengemiddeld converteren naast attributen en specificaties ook een langere omschrijving van het product. Hoelang deze omschrijving precies is, is afhankelijk van verschillende factoren. Deels gaat het simpelweg om hoeveel er over het product te melden is, maar ook de concurrentie speelt een rol. Heb je niet veel concurrenten of heeft de concurrentie productpagina’s met alleen attributen en specificaties? Dan kun je met een relatief korte tekst al een goede positie in de organische zoekresultaten van Google veroveren. Het algoritme registreert dan namelijk dat jouw productpagina’s de bezoekers meer informatie bieden.

Het uitgangspunt moet altijd zijn om zoveel mogelijk nuttige, relevante informatie over de producten met bezoekers te delen. Een productpagina alleen maar voor een SEO-boost met zoveel mogelijk tekst vullen werkt op de lange termijn meestal averechts. Gelukkig is er bijna altijd wel iets nuttigs over een product te melden. Uitgebreide uitleg over de verschillende toepassingen van het artikel is bijvoorbeeld altijd welkom. Maar ook informatie over het onderhoud van de producten is zeer nuttig voor potentiële klanten. Later in de tekst kunnen eventueel links naar vergelijkbare producten staan. Zo verlaat een bezoeker niet meteen de site als het product toch niet helemaal op zijn of haar wensen aansluit.

Aanvullende foto’s en video en klantbeoordelingen

Bijna alle productpagina’s hebben wel een foto van het product. Hoe meer je echter van een product laat zien, des te groter is de kans dat de klant tevreden gaat zijn met de bestelling. Zeker bij visueel aantrekkelijke producten is het dus raadzaam om foto’s van hoge resolutie op de productpagina’s te zetten, bij voorkeur van alle kanten van het product. Is het formaat van het artikel relevant? Laat dan ook foto’s zien die de afmetingen duidelijk in beeld brengen. Kleding kun je bijvoorbeeld door iemand laten dragen, andere artikelen kun je naast een referentieobject zetten. Video’s kunnen je producten eveneens beter in beeld brengen.

Klantbeoordelingen kunnen bezoekers ook een duidelijk idee geven wat ze van de producten in jouw assortiment mogen verwachten. Naast de beoordelingen over de webshop zelf is het dus zeker de moeite waard om ook reviews over producten in de shop te verwerken. Klanten die nog twijfelen kunnen dan meteen lezen over de ervaringen die eerdere klanten met de producten hadden. Volgens het onderzoek van Shotfarm kunnen dit soort aanvullende informatie en foto’s het aantal conversies van een productpagina met maar liefst 35 procent verhogen. Investeren in goede productpagina’s is dus absoluut de moeite waard.

Shopcontent laat productbeschrijvingen beter converteren

Niet iedere e-commerceondernemer heeft de middelen om zijn of haar uitgebreide productkennis te vertalen naar goed converterende productbeschrijvingen. Een van de specialiteiten van Shopcontent is om de kennis van onze klanten als basis te gebruiken voor teksten waar de consument wat aan heeft. Al onze tekstschrijvers en vertalers zijn specialisten in SEO copywriting die je graag helpen om meer conversies te genereren met betere kwaliteit productbeschrijvingen. Dat kunnen we doen in onder meer het Duits, Engels, Frans, Zweeds, Deens, Spaans en natuurlijk in het Nederlands. Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem vandaag nog contact met ons op, dan maken we snel een afspraak.