Wat zijn de gevolgen van de Google core update van maart 2023?

Share:

Google voert regelmatig core updates uit om de werking van hun algoritme te verbeteren. Dat doet de zoekmachine grofweg ieder half jaar, maar de impact van de meest recente update lijkt wat groter te zijn dan normaal. Half maart is Google begonnen aan de laatste core update, waar het bedrijf dertien dagen mee bezig is geweest. Een flinke update dus, maar wat zijn de gevolgen van de Google core update van maart 2023?

Opvallend veel fluctuaties in rankings

Omdat Google over het algemeen weinig loslaat over de precieze details van hun core updates, is het lastig om iets specifieks over de gevolgen te zeggen. Aan de data voor en na de update is wel te zien dat de doorgevoerde wijzigingen meer effect hebben gehad dan de vorige core update van september 2022. De updates zijn altijd gericht op het verbeteren van de user experience, maar welke factoren daar precies een rol in spelen verschilt per update. Een goede laadsnelheid, de bereikbaarheid van de site in het algemeen en de gebruiksvriendelijkheid van de pagina’s zelf zijn echter altijd belangrijk.

Direct na de core update waren er veel fluctuaties te zien in de ranking van de organische zoekresultaten. Op desktops was daar een toename van 74 procent ten opzichte van de core update van september 2022 in te zien en op mobiele devices zelfs 94 procent. In de top 10 van de zoekresultaten waren vaker dan gemiddeld URL’s te zien die daarvoor nog niet in de top 20 stonden. Ten opzichte van september 2022 was daarin een toename van meer dan 2 procentpunt. Sommige sterke stijgingen of dalingen aan het begin van de update waren na voltooiing echter alweer hersteld.

Hoe bereid je content voor op een core update?

In de afgelopen jaren is er veel veranderd aan de werking van het Google-algoritme. Wat content goed maakt – en dus hoog laat ranken – is in grote lijnen echter altijd hetzelfde. De content die Google graag het hoogst in de organische zoekresultaten ziet staan is actuele, informatieve content die antwoord geeft op de vragen van gebruikers. Er vinden nog wel eens experimenten plaats met bijvoorbeeld de lengtes van de metadescription en de metatitel, vooral met het oog op mobiele optimalisatie. Puur op tekstniveau is content die vandaag goed is dat in de regel ook na een grote Google core update.

De beste manier om je content op zo’n core update voor te bereiden is dus om ervoor te zorgen dat de informatie die jouw bezoekers nodig hebben in de teksten staat. En dat die makkelijk te vinden is. Als bezoekers veel moeite moeten doen om de benodigde informatie te vinden, is het risico groot dat ze de pagina uit klikken en het ergens anders proberen. Voor Google is dat een teken dat de pagina niet relevant genoeg is en dat kan op de lange termijn een lagere ranking opleveren. Zorg dus dat alle informatie staat waar de bezoeker het verwacht. Verder is het raadzaam om belangrijke pagina’s up-to-date te houden.

Bij Shopcontent zijn we dagelijks bezig met content die langdurig goed rankt. We houden de belangrijkste updates van Google nauwgezet bij, zodat we altijd volgens de meest actuele SEO-richtlijnen werken.