Actualiteit seo content

Het belang van actualiteit in SEO content

Share:

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de SEO-waarde van een tekst. Actualiteit is er een van. Actuele content is immers altijd relevanter dan content die langere tijd niet bijgewerkt is. Zeker bij content voor een webshop met een continu wisselend of uitbreidend productaanbod is dat het geval. Zoekmachines kunnen zien wanneer de laatste update geweest is op een pagina. Dit heeft dan ook invloed op de ranking. We vertellen je daarom graag wat meer over het belang van actualiteit in SEO content en hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken.

Actuele informatie is betere informatie

Actualiteit is een van de vele factoren die bepalen hoe hoog een pagina in de organische zoekresultaten van een zoekmachine staat. Simpel gezegd: als twee pagina’s verder volledig gelijkwaardig zijn, zal de pagina die het meest recent een update heeft gehad de hogere ranking krijgen. De algoritmes van veel zoekmachines zullen een site waar regelmatig actuele content op gepubliceerd wordt bovendien als relevanter beoordelen. Als een gebruiker op zoek is naar informatie over een bepaald onderwerp, wil hij of zij normaal gesproken de meest actuele informatie hebben. De algoritmes van zoekmachines zetten dus alles op alles om geen achterhaalde informatie te geven.

Inhoudelijk is actuele content ook gewoon belangrijk. Dat geldt voor content op een webshop des te meer. De informatie in een productbeschrijving moet bijvoorbeeld helemaal kloppen met de huidige situatie. Zo voorkom je dat de klant ontevreden is met de aankoop en een negatieve beoordeling achterlaat. Actuele informatie is dus zowel inhoudelijk als commercieel gezien de best mogelijke informatie. Eigenlijk is het dus heel logisch dat actualiteit een rol speelt in het bepalen van de ranking van een pagina. Het is zowel voor zoekmachines als voor e-commerceondernemers van belang dat een klant de meest recente, relevante informatie op een pagina vindt.

Het lukraak actualiseren van bestaande content is echter een klus die vaak meer tijd kost dan het waard is. Er moet dus wel een goede reden zijn om content te actualiseren. Bij webshops is het echter niet moeilijk om een goede aanleiding te vinden om dat te doen. Vrijwel geen enkele webshop heeft een assortiment dat altijd hetzelfde blijft. Bovendien kan het zoekgedrag van de doelgroep door de jaren heen veranderen. Het is daarom raadzaam om regelmatig een nieuwe keywordanalyse uit te voeren. Zo achterhaal je of de keywords in je SEO-strategie nog wel de juiste zijn.

Hoe spring je als e-commerceondernemer in op de actualiteit?

Op de meeste webshops is er altijd wel iets te actualiseren. Een modewinkel heeft ieder seizoen een nieuwe collectie, het assortiment van een elektronicawinkel gaat met de laatste technologische ontwikkelingen mee en mediawinkels bieden altijd de nieuwste titels aan. De webshop actueel houden begint dus met voorraadbeheer. Het is raadzaam om de ontwikkelingen in het assortiment ook in de content te laten zien. Zo laat je de algoritmes van zoekmachines weten dat je continu bezig bent om de webshop actueel en relevant te houden. De veranderingen zullen niet bij iedere webshop even snel gaan, maar het kan zeker geen kwaad om dit soort updates in de SEO-strategie mee te nemen.

Een andere manier om aan de actualiteit van de webshop bij te dragen is om periodiek te controleren of de informatie in de content nog wel up-to-date is. Dit heeft twee belangrijke voordelen. Allereerst kun je oudere pagina’s zo met relatief kleine aanpassingen een SEO-boost geven. Pas achterhaalde informatie aan en controleer of de tekst nog wel aan de meest actuele SEO-maatstaven voldoet. Dan kan de pagina weer gaan stijgen in de organische zoekresultaten. Maar ook vanuit serviceoogpunt zijn zulke aanpassingen een voordeel. Content actualiseren zorgt ervoor dat de klant betere informatie krijgt.

Verder is een blog de overweging waard. Bij veel webshops heeft de blog de functie van een nieuwspagina overgenomen. Je kunt een blog gebruiken om je klanten te informeren over nieuwe producten, belangrijke ontwikkelingen binnen het bedrijf of bijvoorbeeld het onderhoud van de producten uit het assortiment. Dit vergroot de betrokkenheid van de klanten. Tevreden klanten die al eens iets bij de webshop gekocht hebben zijn immers kwalitatief goede bezoekers. Je kunt de blogs bovendien SEO-vriendelijk schrijven, zodat ze een extra kanaal vormen waarlangs geïnteresseerden de webshop kunnen vinden.

Profiteer van de SEO-mogelijkheden van actuele teksten

Regelmatig nieuwe of verbeterde content op een webshop publiceren is een klus die veel tijd in beslag kan nemen. Niet ieder bedrijf heeft daar genoeg personeel voor in dienst. Als je optimaal van de SEO-mogelijkheden van actuele teksten wilt profiteren, is recente werkervaring met zoekmachineoptimalisatie bovendien een pre. Laat het schrijven en actualiseren van de content op je webshop daarom aan Shopcontent over. We hebben jarenlange ervaring met SEO copywriting in verschillende Europese talen. En omdat we gespecialiseerd in e-commerce zijn, verliezen we de commerciële belangen van onze klanten nooit uit het oog. Dat levert vindbare content op die goed converteert.

Shopcontent heeft copywriters en vertalers in dienst voor onder meer Duitse, Franse, Engelse, Zweedse, Deense en natuurlijk ook Nederlandse SEO content. We zetten onze ervaring bovendien graag in om je te helpen een goede SEO-strategie voor de webshop op te zetten. Zo kunnen we het keywordonderzoek voor de website uitvoeren en assisteren in het interpreteren van de gegevens. We hebben webshops met catalogi van verschillende grootten vindbaar gemaakt in binnen- en buitenland. Lijkt jou dat ook wel wat? Geef ons telefonisch, via de mail of via ons contactformulier door wat je wensen op het gebied van content zijn. We zullen snel een afspraak met je maken.