Een webshop die jouw Duitse doelgroep kan vinden is een goede eerste stap naar het veroveren van de markt in Duitsland. Als de check-out niet in orde is, zullen bezoeken aan de shop zich echter niet naar conversies vertalen. De techniek speelt daar een belangrijke rol in, maar zeker ook de beschikbare betaalmethoden. Betaalmethoden voor Duitse webshops moeten namelijk aansluiten op de voorkeuren van Duitse klanten. Anders haken ze tijdens de check-out alsnog af. We hebben daarom de populairste betaalmethoden in de Duitse e-commercemarkt voor je op een rij gezet.
PayPal en facturen
zijn een must
Dat de Duitse e-commercemarkt volop in ontwikkeling is, zien we ook aan de betaalmethoden die Duitse klanten het liefst gebruiken. Een aantal jaar geleden was een gewone bankoverschrijving nog een van de meest populaire betaalmethoden bij aankopen via Duitse webshops. Voor veel kleinere webshops in Duitsland is dit nog steeds de meest gebruikte betaalmethode, omdat bankoverschrijvingen weinig tot geen extra kosten voor de ondernemer opleveren. Maar waar in 2017 nog ruim 15 procent van alle betalingen via bankoverschrijvingen ging, werd in 2020 nog maar 7 procent van alle bestellingen op die manier betaald. Modernere betaalmethoden zitten echter in de lift.
Vooral e-wallets zijn in opkomst in Duitsland. Maar liefst 41 procent van alle transacties op Duitse webshops in 2020 werd met een digitale portemonnee gedaan. PayPal is in Duitsland met afstand de meest gebruikte e-wallet, maar ook ApplePay en Android Pay worden voor veel transacties gebruikt. Een andere zeer populaire betaalmethode in Duitsland is betalen op factuur. De terreinwinst van e-wallets heeft het aandeel van facturen weliswaar verlaagd, maar met een marktaandeel van 22 procent is een factuur verzenden nog altijd erg populair.
Het is dus cruciaal dat deze twee betaalmethoden beschikbaar zijn op een Duitstalige storeview. Kunnen je klanten betalen met e-wallets of een factuur, dan ben je al bijna twee derde van alle Duitse online shoppers van dienst.
Lokale betaalmethoden
in Duitsland
In veel landen domineren lokale betaalmethoden de transacties. Voorbeelden hiervan zijn iDeal in Nederland en Bancontact in België. Maar liefst 70 procent van alle online betalingen in Nederland bestaat uit iDeal-betalingen. Lokale betaalmethoden zijn in Duitsland een stuk minder groot. Betaalmethoden die vergelijkbaar zijn met iDeal en Bancontact, zoals Sofort Banking, Paydirekt en GiroPay, zijn bij elkaar goed voor zo’n 12 procent van alle online betalingen. De meeste Duitsers hebben wel toegang tot deze betaalmethoden, maar veel klanten hebben een voorkeur voor de voordelen van PayPal. Hierbij kun je denken aan zaken als aankoopbescherming en fraudepreventie.
Opvallend is ook dat creditcardbetalingen nauwelijks een rol spelen bij online transacties in Duitsland. Het is alsnog aan te raden om de optie aan te bieden op een Duitstalige webshop, omdat het internationaal gezien een veel gebruikte betaalmethode is. Maar weeg wel de kosten en de baten tegen elkaar af. Slechts 4 procent van alle online betalingen in 2020 werd met een creditcard gedaan. Voor wie de cijfers bekijkt is dit ook niet heel verwonderlijk: slechts 25 procent van alle Duitsers heeft een creditcard. Ter vergelijking: 55 procent van alle Nederlanders heeft een creditcard en hier wordt ook maar 10 procent van alle bestellingen met deze betaaloptie afgerekend.
Waarom betaalopties afstemmen
op de Duitse markt?
Er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is om de betaalopties van een webshop af te stemmen op de markt waarin je je producten verkoopt. De belangrijkste is natuurlijk gebruiksgemak. Hoe minder drempels je opwerpt tussen het binnenkomen van een webshop en een conversie, des te groter is de kans dat een bezoek ook resulteert in een aankoop. Verkoop je producten waarbij de kans op een herhaalaankoop groot is? Klanten zijn veel eerder geneigd om terug te keren naar een webshop waar alles soepel verloopt. Een check-out die niet aan de wensen en verwachtingen van een klant voldoet leidt tot een hoog uitstappercentage.
Als je jouw producten in Duitsland wilt aanbieden, is het dus belangrijk dat je zoveel mogelijk betaalopties aanbiedt waar Duitsers zich prettig bij voelen. Omdat lokale betaalmethoden in Duitsland relatief klein zijn, kan het zo zijn dat je al een aardig eind op weg bent met je bestaande betaalopties. Maar er zijn ook verschillende payment service providers (PSP’s) die handige pakketten met betaalmethoden voor landen of taalgebieden aanbieden. Shopcontent heeft ervaring met de markten in verschillende landen en speelt graag een adviserende rol in de keuze voor betaalopties.
Shopcontent
brengt de Duitse markt dichterbij
Informatiepagina’s over betaalmethoden zijn bij uitstek pagina’s die je beter kunt laten herschrijven dan vertalen. Onze vertalers Duits zijn native speakers die in Duitsland gewoond hebben en daarom uitgebreid ervaring hebben met betalen op Duitse webshops. Naast het vertalen van categorieteksten, productbeschrijvingen en informatiepagina’s toveren zij een pagina over de voordelen van een betaalmethode als iDeal moeiteloos om tot iets waar je Duitse klanten wat aan hebben.
Ben je van plan om je producten in Duitsland te verkopen? Laat Shopcontent je dan helpen om je webshop vindbaar te maken met goede SEO content. Dat kunnen we overigens ook voor je doen als je op zoek bent naar content in het Nederlands, Frans, Zweeds, Deens en nog veel meer Europese talen. Zo komt de Europese e-commercemarkt een stuk dichterbij.