Duitse-bezorgdiensten

Welke bezorgdiensten gebruiken Duitse klanten?

Share:

De producten zijn verkrijgbaar, vindbaar en af te rekenen via je Duitse storeview. Dan is de volgende stap om de producten daadwerkelijk naar Duitsland toe te krijgen. Zo’n 80 procent van alle Duitsers verwacht hun online bestelling binnen drie dagen in huis. In zee gaan met een betrouwbare lokale bezorgpartner is dus raadzaam. Maar welke bezorgdiensten gebruiken Duitse klanten? En wat zijn precies de voor- en nadelen van deze verzendopties? We hebben de belangrijkste zaken voor je op een rij gezet.

DHL is een must
voor Duitse webshops

Duitsland is zowel economisch als geografisch de spil van het Europese vasteland. Je hebt daarom een ruime keuze aan bezorgpartners om mee in zee te gaan. Sommige daarvan zijn Duitse bedrijven, andere zijn buitenlandse bedrijven met een goed ontwikkeld distributienetwerk in Duitsland. Voor een Duitse webshop is verzending via DHL aanbieden een must. DHL is ook in Nederland actief, maar sommige Nederlandse e-commerceondernemers zien van de verzendpartij vanwege de hoge kosten en de goede reputatie van PostNL. Bijna 84 procent van alle Duitse webshops biedt DHL als verzendmethode aan, waardoor het met afstand de grootste bezorgpartij in het land is.

In Duitsland is DHL dan ook geen aparte partij naast het nationale postbedrijf; het is een tak van Deutsche Post. Tot het bedrijf in 1995 geprivatiseerd was, was Deutsche Post het staatspostbedrijf onder de naam Deutsche Bundespost. Rond de eeuwwisseling nam Deutsche Post het van oorsprong Amerikaanse DHL volledig over. Voor Duitse online shoppers is DHL dus een vertrouwde naam die veel in het straatbeeld te vinden is. Het bedrijf biedt bovendien veel verschillende verzendopties, allemaal met gebruiksvriendelijke track & trace-opties. Alle pakketten met een waarde tot 500 euro zijn verzekerd. Dat is zeker ook interessant voor e-commerceondernemers.

Binnen Nederland is DHL een relatief prijzige verzendmethode. In Duitsland heb je echter de keuze uit verschillende prijsklassen, waarbij snellere verzending uiteraard meer kost. Het kan door de grote hoeveelheid opties soms lastig lijken om de ideale optie te vinden, maar vanwege de grote hoeveelheid Duitsers die hun producten het liefst via DHL ontvangen is het die moeite meer dan waard. Als je Duitstalige webshop geen verzending via DHL aanbiedt, leidt dat vrijwel zeker tot een hoog uitstappercentage tijdens de check-out.

Andere
veel gebruikte verzendmethoden
in Duitsland

Er komt geen enkele verzendpartij ook maar enigszins bij DHL in de buurt. Toch zijn er ook andere verzendmethoden die op veel Duitse webshops terugkomen. Hermes is er daar een van. Dit bedrijf uit Hamburg weet ook zeker hoe het met bestellingen om moet gaan. Toen Hermes in 1972 werd opgericht, had het populaire postorderbedrijf Otto een belang van 70 procent in het bedrijf. Hermes bezorgde dan ook veel pakketten voor Otto, wat tegenwoordig op Amazon.de na de grootste webshop van Duitsland is. Vooral voor het MKB is Hermes een interessante bezorgpartner. Hermes biedt verschillende B2B-opties en pakketten zijn verzekerd tot een waarde van 500 euro.

Voor Nederlanders is DPD een bekendere verzendmethode. Deze optie komt op ongeveer een vijfde van alle Duitse webshops voor. DPD is van origine een Frans bedrijf dat actief is in heel Europa en een vrij populaire verzendmethode is voor Duitse klanten. Meer dan een derde van alle Duitsers is bereid om meer te betalen voor milieuvriendelijke bezorging. Voor deze Duitsers is DPD de beste optie. Bezorging vindt meestal binnen 24 tot 72 uur plaats. DPD biedt vijf prijsklassen aan en in iedere klasse zijn pakketten met een waarde tot 520 euro verzekerd. Een nadeel is dat bezorging op zaterdag bij DPD relatief duur is.

UPS en GLS zijn binnen Duitsland wat kleinere partijen, maar alsnog bij meer dan 10 procent van alle Duitse webshops een verzendoptie. GLS bezorgt snel en milieuvriendelijk. Bovendien zijn pakketten verzekerd tot een waarde van maar liefst 750 euro. UPS staat eveneens bekend om zijn snelle, betrouwbare bezorging. Houd er wel rekening mee dat beide bedrijven veel minder afhaalpunten in Duitsland hebben. Dit is relevant, want meer dan een kwart van de online shoppers in het land haalt zijn bestellingen het liefste zelf op bij zo’n afhaallocatie.

Verzending in Duitsland
kent geen geheimen voor ons

Duitsers waarderen duidelijke informatie over wanneer de verzendkosten en de levertermijn. Bovendien speelt de mate waarin verzendpartijen het milieu belasten voor verrassend veel Duitse klanten een grote rol. Wees op je Duitstalige storeview dus duidelijk en eerlijk over je verzendmethoden. De Duitse vertalers van Shopcontent helpen je hiermee. Zij zijn native speakers die veel ervaring hebben met het ontvangen van Duitse bestellingen. Shopcontent kan daarom een adviserende rol spelen in het kiezen van een verzendpartner in Duitsland. Onze copywriters schrijven bovendien duidelijke informatiepagina’s. Zo weten jouw klanten precies wat ze kunnen verwachten als ze bij je bestellen.

Wil je eens van gedachten wisselen over hoe je jouw producten het beste in Duitsland aan de man kunt brengen? Of heb je interesse in SEO content in het Duits of een van de vele andere Europese talen waarvoor we copywriters in dienst hebben? Laat ons weten wat je plannen zijn via de mail, de telefoon of ons contactformulier. We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen.