blog webshop

Waarom heeft een webshop een blog nodig?

Share:

Wie een blog volgt, doet dat om op de hoogte te blijven van interessante onderwerpen. Voor bedrijven kan dit heel interessant zijn. Een blog is namelijk een laagdrempelige manier om potentiële klanten op de hoogte te houden van producten of diensten. Er zijn verschillende redenen waarom een webshop een blog nodig heeft. We vertellen je graag wat meer over de voordelen die een blog voor een online winkel biedt.

Een goede blog trekt langdurig bezoekers

Bij veel websites heeft een blogmodule door de jaren heen de functie van de nieuwspagina overgenomen. Er is een overlap: ook de blogs van webwinkels brengen bezoekers op de hoogte van interessante nieuwe ontwikkelingen. Toch biedt een blog inhoudelijk veel meer mogelijkheden dan een verzameling nieuwsberichten. Qua schrijfstijl is een blog vaak wat losser en persoonlijker dan de rest van de content op een site, al is dat deels afhankelijk van de doelgroep. Dit biedt de mogelijkheid om leuke, interessante content over je productaanbod te publiceren waar misschien geen plaats voor is in de productbeschrijvingen of categorieteksten.

Een goed geschreven blog met interessante onderwerpen nodigt bezoekers uit om de site vaker te bezoeken. Omdat dit bezoekers zijn die al geïnteresseerd zijn in datgene waarover je schrijft, zijn dat kwalitatief goede bezoekers. Dat geldt al helemaal als het om klanten gaat die al eens iets bij de webshop besteld hebben. Hiermee is een blog extra interessant voor producten die vaak opnieuw besteld moeten worden. Bezoeken geïnteresseerden jouw webshop al om de content op de blog te lezen? Dan is de kans groot dat ze direct aan de shop denken als ze de producten uit je assortiment willen kopen.

Verder is een blog een goede plek om potentiële klanten te informeren over nieuwe producten. De mensen die jouw blog lezen zijn al geïnteresseerd in jouw assortiment. Als ze in een blog zien dat er een nieuw product op de markt is dat aan hun wensen of eisen voldoet, zullen ze eerder geneigd zijn om dat product ook bij jouw webshop te kopen. Zo levert een blog veel voordeliger nieuwe conversies op dan via adverteren op Google. Schrijf blogs die de betrokkenheid van de klant vergroten om daar optimaal van te profiteren.

Extra kanaal voor nieuwe bezoekers

E-commerceondernemers willen vaak dat hun webshop in Google rankt op de categorieën en productbeschrijvingen. Zo is de weg naar een conversie het kortst. Blogs zijn echter een interessant extra kanaal om nieuwe bezoekers naar de site te leiden. Je kunt bijvoorbeeld de resultaten van de keywordanalyse gebruiken om te achterhalen wat de doelgroep graag over je producten wil weten. Dit kun je als inspiratie gebruiken voor onderwerpen om in de blogs te behandelen. Als je blog antwoord geeft op vragen die veel Google-gebruikers hebben, kan de content op die manier veel nieuwe bezoekers naar de site toe brengen.

Zijn er vragen die veel bezoekers via Google stellen? Onderzoek dan welke formulering of formuleringen het meest gebruikt worden en zet deze centraal in de blogs. Voor de ranking van de webshop als geheel is het ook goed als de site antwoord geeft op veel gestelde vragen. Merkt Google dat bezoekers lang op een site blijven als ze een bepaalde vraag stellen, dan is dat een teken dat de site relevante informatie geeft. De informatiewaarde van een site wordt steeds relevanter voor de Google-ranking. Bovendien beoordelen klanten een site waar regelmatig goede, informatieve blogs op gepubliceerd worden als deskundig en betrouwbaar.

Er zijn verschillende factoren die bepalen hoe hoog een pagina in de organische zoekresultaten van Google komt te staan. Als je met de blogs van je webshop wilt gaan ranken, moet je rekening houden met al deze factoren. We raden daarom met klem aan om iemand met actuele SEO-ervaring de blogs te laten schrijven. Een ervaren SEO copywriter weet de perfecte balans te vinden tussen zoekmachine-optimalisatie en toegankelijkheid voor de bezoeker. Als een tekst niet heel prettig leesbaar is of rommelig oogt, kan dat ertoe leiden dat veel mensen direct van de pagina af klikken, wat slecht is voor de ranking.

Actualiteit en links geven de webshop een boost

Een van de factoren die de ranking van een pagina bepalen is actualiteit. Als twee pagina’s verder volledig gelijkwaardig zijn, gaat de hogere ranking naar de pagina die recent bijgewerkt is. Maar ook een site die regelmatig een update krijgt beoordeelt Google als relevanter. Publiceer je regelmatig informatieve blogs op de site, dan zien Google en andere zoekmachines dat als een teken dat je continu waardevolle informatie online zet. Je houdt met een goede blog dus niet alleen de aandacht van je klanten vast, maar ook die van zoekmachines. Dat kan de webshop een boost geven.

Verder zijn blogs een handig middel voor linkbuilding. Ook de hoeveelheid links die naar een bepaalde pagina leiden telt mee voor de Google-ranking. Je kunt de blog op je website dus gebruiken om links naar belangrijke categorieën of zelfs producten te plaatsen. Let daarbij wel op de locatie van de links in de tekst. Leid een klant niet te snel naar een product dat maar zijdelings met het hoofdonderwerp te maken heeft. Dat kan altijd later in de tekst nog. Een bijkomend voordeel is dat de teksten en links de algoritmes van zoekmachines helpen om de verbanden tussen keywords beter te begrijpen.

Met het oog op conversies is het ook een pre om links in blogteksten te hebben. Als een blog de klant overtuigt om een bepaald product te kopen, kan hij of zij zo meteen doorklikken naar de aankooppagina. Zo verkort je als het ware de route van een site binnenkomen naar een conversie. Eventueel kun je het effect van de links versterken door productwidgets op de pagina te plaatsen.

Benut de kansen van een blog met Shopcontent

Regelmatig goede content schrijven en publiceren voor een blog kost veel tijd. Daarom zien veel e-commerceondernemers ervan af, hoe nuttig een blog ook is voor een webshop. Shopcontent kan goede, SEO-verantwoorde blogs schrijven voor je webshop. Onze SEO copywriters weten precies hoe ze een wervende, vindbare tekst moeten schrijven die goed converteert. Deze expertise zetten we graag in voor de blog op jouw webshop. Eventueel kunnen we ook de keywordanalyse uitvoeren voor je webshop, zodat we aan de hand daarvan gezamenlijk de contentstrategie kunnen vaststellen. Zo houdt jouw bedrijf meer tijd over voor het afhandelen van bestellingen en de verdere dagelijkse gang van zaken.

Shopcontent heeft copywriters en vertalers in dienst voor bijna alle Europese markten. We kunnen Nederlandstalige blogs voor je schrijven, maar we kunnen ze ook vertalen naar het Duits, Frans, Engels, Zweeds, Deens en nog veel meer talen. Ook als je internationale ambities hebt, helpen we je daar dus graag mee. Laat ons weten wat we voor je kunnen betekenen, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.