Blogs schrijven webshops

Blogs schrijven voor webshops: waar let je op?

Share:

Een blog is vaak een erg nuttige toevoeging voor een webshop. Het is een mooie laagdrempelige manier om je klanten op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen rondom het bedrijf of het productaanbod. Maar het is ook extra content die je kunt gebruiken om de vindbaarheid van de webwinkel te vergroten. Regelmatig blogs schrijven voor de webshop is dus de moeite waard. Maar waar let je op als je zo’n artikel schrijft? We delen een aantal tips voor het schrijven van een blog voor je webshop met je.

Zorg dat bezoekers terug willen komen

Een blog is misschien nog wel het interessantst voor een webshop met een assortiment dat uitnodigt tot herhaalaankopen. Klanten voelen zich betrokken bij een webshop met een blog waar regelmatig leuke of nuttige content op gepubliceerd wordt. Je kunt de blogmodule van je site bijvoorbeeld gebruiken om nieuwe producten te introduceren. Maar je kunt er ook informatie op kwijt over zaken als het gebruik of het onderhoud van de producten die je verkoopt. Spreekt deze content je klanten aan, dan zullen ze je webshop blijven bezoeken. Schrijf je de blogs wervend genoeg, dan bestaat de kans dat ze bij een van die bezoeken een aankoop doen.

Het is niet altijd eenvoudig om te weten welke content bezoekers aanspoort om terug te komen. Er zijn echter wel bepaalde aanwijzingen waaruit je kunt afleiden wat er speelt bij je klanten. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar welke producten goed verkopen of welke keywords die op jouw productaanbod slaan een hoog zoekvolume hebben. Kijk daarbij ook zeker naar de vragen die geïnteresseerden stellen. Een blog is bij uitstek het medium om antwoord te geven op vragen over producten die je verkoopt. Als die vragen een hoog zoekvolume hebben, biedt een blog meteen een extra kanaal waarlangs geïnteresseerden de webshop binnen kunnen komen.

Je kunt een blog ook gebruiken voor leuke informatie over het productaanbod die je niet zo snel op een informatiepagina of in een productbeschrijving zou zetten. Aparte invalshoeken maken een blog in de meeste gevallen leuk om te bezoeken en te blijven bezoeken. Verder is een blog een handige plek om kennis over producten te delen. Informatie over het onderhoud van gereedschap zal bijvoorbeeld geen grote aantallen extra conversies genereren, maar het geeft de site een deskundige uitstraling. Dat kan de doorslag geven bij het maken van keuze voor een bepaalde webshop.

Pas op voor duplicate content

Sommige actuele aanleidingen voor een blog komen eens in de zoveel tijd terug. Denk aan de komst van een seizoensgebonden collectie, de zomervakantie of de feestdagen. Allemaal mooie aanleidingen om een blog te schrijven over het deel van je assortiment dat daarbij past. Wordt de blog van je webshop goed bezocht, dan is dat een veel goedkopere manier om geïnteresseerden op de hoogte te brengen van je productaanbod dan adverteren. Ieder jaar blogs schrijven voor dat soort gelegenheden is dan ook zeker een aanrader. Pas bij terugkerende gelegenheden echter wel op voor duplicate content.

We spreken over duplicate content als twee of meer verschillende pagina’s dezelfde tekst hebben. Dat hoeft echter niet per se om de hele pagina te gaan. Ook als bepaalde zinnen of alinea’s exact hetzelfde zijn, kan een zoekmachine dat als duplicate content beoordelen. Voor de SEO is dat onwenselijk. Als een zoekmachine merkt dat meer pagina’s binnen een site dezelfde tekst hebben, kan het algoritme niet goed meer beoordelen welke pagina hoger in de organische zoekresultaten moet staan. Een gevolg kan zijn dat beide pagina’s een lagere ranking krijgen. En dat is precies wat je wilt voorkomen als je met het blog van je webshop wilt ranken.

In eerste instantie lijkt het misschien voordelig om ieder jaar bij dezelfde aanleiding ook dezelfde tekst op een blog te publiceren. Wil je dat potentiële klanten de blogtekst via zoekmachines kunnen vinden? Dan is unieke blogs schrijven de enige juiste keuze. Als er geen mensen binnen het bedrijf zijn die daar de tijd voor hebben, kun je een professionele SEO copywriter inhuren om iedere keer weer een volledig nieuwe wervende tekst te schrijven.

Publiceer regelmatig nieuwe content

Wil je de betrokkenheid van je klanten vergroten met een blog? Dan is het belangrijk dat er met enige regelmaat nieuwe content op komt te staan. Een blog waar maar mondjesmaat iets nieuws op gepubliceerd wordt levert normaal gesproken weinig extra bezoekers op. Er hoeft echt niet iedere dag iets nieuws op te staan als het productaanbod zich er niet voor leent, maar publiceer wel regelmatig genoeg iets nieuws om je klanten betrokken te houden. Klanten die al eens iets bij je besteld hebben en daar tevreden mee waren zijn namelijk kwalitatief hoogwaardige bezoekers.

Een goede manier om te garanderen dat er regelmatig nieuwe content op de blog staat is door de onderwerpen vooruit te plannen. Dat heeft verschillende voordelen. Met een seizoensgebonden assortiment kun je er zo voor zorgen dat de blogs precies op het juiste moment bij de lezer onder de aandacht komen. In de perioden daartussenin garandeer je dat er regelmatig genoeg nieuwe content op je blog staat. Eventueel kun je een extra keywordanalyse uitvoeren om inspiratie op te doen voor onderwerpen. Op social media kun je ook een vrij goed beeld krijgen van de onderwerpen waarover je klanten meer willen weten.

Te veel werk? Laat Shopcontent blogs schrijven!

Afhankelijk van hoe vaak er iets nieuws op moet komen te staan kan een blog vrij veel werk zijn. Niet iedere e-commerceonderneming heeft daar voldoende personeel of tijd voor. In dat geval kan Shopcontent je behoorlijk wat werk uit handen nemen. Onze SEO copywriters blogs laten schrijven heeft verschillende voordelen. Allereerst is Shopcontent gespecialiseerd in e-commerce. We zijn ons dus altijd bewust van het commerciële doel van een blog. Bovendien kunnen we je niet alleen tijd besparen door het schrijfwerk over te nemen. We kunnen de blogs ook binnen het bestaande UX-design publiceren. Zelfs de interne linkbuilding kunnen we op ons nemen.

Onze copywriters hebben allemaal actuele werkervaring met SEO. Shopcontent schrijft dus blogs die informatief, prettig leesbaar en goed vindbaar zijn. We kunnen daarnaast de keywordanalayse uitvoeren waarmee we gezamenlijk de contentstrategie kunnen uitstippelen. Laat ons weten wat je wensen zijn, dan overleggen we graag met je over de mogelijkheden en het budget. Verkoop je ook over de grens of ben je dat van plan? Shopcontent heeft SEO copywriters in dienst voor alle grote Europese markten. We kunnen ook content voor je schrijven of vertalen in het Duits, Frans, Engels, Zweeds, Deens en nog veel meer talen.