Interne linkbuilding

Hoe komt content hoger in Google?

Share:

Net als in veel andere landen is Google in Nederland de meest gebruikte zoekmachine. Bijna 94 procent van alle zoekopdrachten in Nederland verloopt via Google. Bij zoekopdrachten via smartphones ligt het percentage zelfs boven de 98 procent. Wie wil dat zijn webshop goed gevonden wordt, moet dus hoog in de organische zoekresultaten van Google staan. Maar hoe komt je content hoger in Google? Er zijn veel verschillende factoren die bijdragen aan de Google-ranking. We geven je enkele zoekmachineoptimalisatietips voor de content op je site.

Gebruik de juiste keywords

Keywordgebruik is uiteraard een belangrijk onderdeel van de Google-ranking. Zoekmachines beoordelen immers hoe relevant een pagina is bij de zoektermen die de gebruiker in zijn of haar zoekopdracht gebruikt. Die keywords moeten dus in de tekst staan. Teksten optimaliseren voor zoekmachines is echter allang niet meer alleen de juiste keywords op de juiste plek in een tekst zetten. Het algoritme van Google en andere zoekmachines leert steeds beter om verbanden tussen woorden en zinnen te herkennen. Komt een synoniem van het hoofdkeyword dat ook een aardig zoekvolume heeft bijvoorbeeld wel genoeg voor in de tekst?

Als e-commerceondernemer ken je jouw doelgroep. Toch geeft een keywordanalyse nog regelmatig verrassende inzichten in het zoekgedrag van potentiële klanten. Het is niet ongebruikelijk dat een keyword waar een ondernemer zelf nooit aan gedacht zou hebben een hoog zoekvolume heeft. Voer dus altijd een zoekwoordonderzoek uit voor je aan het bepalen van je contentstrategie begint. Alleen zo weet je zeker dat de content op de webshop ook daadwerkelijk op het zoekgedrag van je doelgroep aansluit. Bovendien kunnen de resultaten van het onderzoek laten zien naar welke informatie de doelgroep precies op zoek is.

Waardevolle informatie wordt steeds belangrijker

Eigenlijk is informatievoorziening de belangrijkste functie van een zoekmachine. Gebruikers zijn namelijk altijd op zoek naar informatie. Mede door het toegenomen gebruik van Voice Search op smartphones zijn zoekopdrachten door de jaren heen steeds vaker vragen die als volzinnen geformuleerd worden. Google’s RankBrain en andere zelflerende algoritmes van zoekmachines leren steeds beter begrijpen welke informatie antwoord geeft op de vragen van gebruikers. De kwaliteit van de informatie wordt dus een steeds grotere factor in het bepalen van de Google-ranking. Een pagina met veel waardevolle informatie zal daarom eerder bij de bovenste organische zoekresultaten staan dan een pagina vol keywordspam.

Maak hier gebruik van door veel informatie te geven die relevant is bij het productaanbod. Hierbij kun je denken aan informatie over de toepassing van de producten, tips over onderhoud en reiniging of de voor- en nadelen van bepaalde producten met elkaar vergelijken. Een keywordonderzoek kan ook in dit geval laten zien wat een klant wil weten. Niet alle informatiepagina’s zullen even goed converteren, maar duidelijke informatie van experts is wel goed voor de reputatie van een webshop. Het is precies dat soort informatie die twijfelende of oriënterende klanten kan overtuigen om hun bestelling juist bij jouw webshop te plaatsen.

Lange teksten ranken beter

Een veelgehoorde misvatting is dat een tekst op het internet kort en bondig moet zijn. Voor een goede ranking is het tegendeel echter waar. De gemiddelde pagina met een ranking op de eerste pagina van Google is meer dan 1400 woorden lang. Dit ligt deels in het verlengde van de toegenomen waarde van goede informatie. Een pagina die uitgebreid antwoord op de vraag van een gebruiker geeft en informatie over gerelateerde onderwerpen bevat is simpelweg erg relevant. Let daarbij wel op dat de focus vooral op relevante informatie ligt. Teksten die alleen lang zijn om het woordenaantal op te stuwen worden vroeg of laat afgestraft met een lagere ranking.

Verder is de populariteit van lange pagina’s te verklaren door het simpele feit dat bezoekers er langer op blijven hangen. Komt een bezoeker binnen enkele seconden weer terug bij de zoekresultaten, dan is dat voor Google een teken dat de pagina in kwestie niet relevant genoeg was. Gebeurt dit vaker, dan zal de pagina onvermijdelijk een lagere ranking krijgen. Een aantrekkelijk vormgegeven pagina met veel nuttige informatie nodigt daarentegen juist uit om langer op de site te blijven en eventueel op links te klikken. Zulke pagina’s komen veel hoger in Google dan een korte pagina met oppervlakkige informatie.

Veel links maken een pagina relevanter

Om te beoordelen hoe relevant een pagina is kijkt het algoritme van Google onder meer naar het aantal links dat naar de pagina leidt. Een pagina waar veel naar verwezen wordt beoordeelt RankBrain als relevanter dan een gelijkwaardige pagina waar weinig tot geen links naartoe lopen. Als gevolg daarvan komt die laatste pagina lager in de organische zoekresultaten te staan. Daarnaast helpt strategische linkbuilding het algoritme om verbanden tussen bepaalde onderwerpen beter te herkennen. Dat is dan weer goed voor de ranking van de rest van de site.

In de linkbuilding maken we onderscheid tussen externe linkbuilding van andere sites af en interne linkbuilding. Externe links wegen over het algemeen zwaarder mee voor de beoordeling hoe relevant een pagina is, maar interne links zijn een belangrijk wapen. Hier heb je als e-commerceondernemer namelijk direct invloed op. Je kunt zelf links naar gerelateerde onderwerpen op je eigen site plaatsen of laten plaatsen. Een bijkomend voordeel is dat zulke links bezoekers uitnodigen om verdere informatie op te zoeken en dus binnen de site te blijven. Dat heeft eveneens een positief effect op de Google-ranking.

Houd de content actueel

Bijna ieder productaanbod is aan veranderingen onderhevig. Er komen nieuwe producten bij, oudere producten verdwijnen, er zijn bepaalde technologische ontwikkelingen of de toepassing van de producten verandert. Als dat bij het assortiment van jouw webshop het geval is, doe je er goed aan om de content daarop aan te passen. Actuele content wordt namelijk altijd als relevanter beoordeeld dan content die na het publiceren nooit meer bijgewerkt is. Content die regelmatig geactualiseerd wordt geeft de klant de juiste informatie. De updates gaan echter ook niet ongemerkt aan Google voorbij.

Voor RankBrain is een pagina die recent geüpdatet is relevanter dan een gelijkwaardige pagina die lang niet bijgewerkt is. Het kan dus zeker geen kwaad om met enige regelmaat te controleren of de informatie op de site nog wel actueel is. Enkele aanpassingen kunnen een pagina al een hoger in Google laten ranken. Eventueel kun je na verloop van tijd ook inventariseren welke pagina’s wel een uitbreiding kunnen gebruiken. In feite sla je dan twee vliegen in één klap: de pagina heeft recent een update gehad, maar de grotere hoeveelheid relevante tekst is eveneens goed voor de Google-ranking.

Professionele content houdt de bezoeker op de site

Zorg dat de tekst op de website foutloos geschreven is. In directe zin heeft dat geen invloed op de ranking. Google en andere zoekmachines controleren niet op spelling en grammaticafouten. Een tekst met veel fouten kan er echter wel toe leiden dat de webshop een slordige, onprofessionele indruk maakt. Veel potentiële klanten zullen dan niet het idee krijgen dat er zorgvuldig met hun bestelling omgegaan wordt. Als gevolg daarvan verlaten ze de site en komen ze terug bij de zoekresultaten. Merkt het algoritme dat dat te vaak gebeurt, dan interpreteert het de pagina als minder relevant, met een lagere ranking als gevolg.

In zekere zin kan de vormgeving van de site daar ook aan bijdragen. Een rommelige lay-out schrikt veel klanten af, maar grote blokken tekst ook. Probeer die dus zoveel mogelijk op te delen in kleinere, hapklare brokken en wissel die af met relevante afbeeldingen. Afhankelijk van de doelgroep kunnen erg lange zinnen een vergelijkbaar afschrikwekkend effect hebben. Een goede webshoptekst is duidelijk, correct, prettig leesbaar en goed vindbaar. Heb je daar zelf de expertise niet voor in huis? Schakel dan een ervaren SEO-specialist in.

Shopcontent helpt je aan een goede ranking

Shopcontent kan SEO copywriting van je overnemen. Dat geldt voor alle content op de webshop. Duidelijke productbeschrijvingen, wervende categorieteksten, aantrekkelijke klantenservicepagina’s en informatiepagina’s die antwoord op vragen jouw doelgroep geven: we kunnen het allemaal voor je schrijven. Onze copywriters Nederlands vullen een nieuwe webshop met goed vindbare teksten die kwalitatief hoogwaardige klanten aantrekken. Heb je al een Nederlandstalige storeview en wil je andere Europese markten veroveren? Laat dan je SEO content vertalen door onze copywriters Duits, Frans, Engels, Zweeds, Deens, Spaans, Italiaans en Noors. Zo wordt de webshop ook in andere Europese landen goed gevonden.

Alle copywriters en vertalers van Shopcontent hebben actuele SEO-ervaring. Hierdoor weten ze content te schrijven die voldoet aan zowel de informatiebehoefte van de klant als de commerciële belangen van de webshop. Verder werken we exclusief met native speakers. De teksten zullen dus altijd vertrouwd en natuurlijk aanvoelen voor buitenlandse bezoekers. Lijkt dit je wel wat? Leg dan je contentwensen aan ons voor via de telefoon, de mail of ons contactformulier. We zullen snel een afspraak met je maken om te bespreken hoe we een goede ranking voor je webshop kunnen realiseren.