copywriting zelf doen laten schrijven

Copywriting: zelf doen of content laten schrijven?

Share:

Iedere webshop heeft content nodig. Content maakt een webshop vindbaar en informeert de bezoeker over de producten. Copywriting is echter een behoorlijk tijdrovende klus. Vooral bij een e-commerceonderneming met een grote catalogus neemt copywriting veel tijd in beslag. Wie zijn producten online wil aanbieden staat dus vroeg of laat voor de keuze: moet je de copywriting zelf doen of content laten schrijven? Een externe SEO copywriter inschakelen biedt verschillende voordelen. Daar vertellen we je graag wat meer over.

Laten schrijven
scheelt veel tijd

Er zijn normaal gesproken weinig mensen die meer weten over de producten die een ondernemer verkoopt dan de ondernemer zelf. Het ondernemen kost vaak echter al genoeg tijd. Er blijft dan vaak nog maar weinig tijd over om een goede productbeschrijving voor ieder artikel te schrijven. Voor een webshop is dat echter slechts een deel van de contentstrategie. Goed vindbare categorieën, informatieve pagina’s en eventueel een interessante blog: het zijn allemaal zaken waar uren voor vrijgemaakt moeten worden. En het aantal uren kan met name bij een groot assortiment flink oplopen. Niet iedere e-commerceonderneming heeft die tijd.

In zo’n geval is een externe copywriter een goed idee. Zo’n tekstschrijver kan zich volledig op het schrijven van teksten voor de webshop storten, zonder dat de dagelijkse bezigheden van het bedrijf daar tussendoor kunnen komen. Die taken zijn belangrijk voor het bedrijf, maar kunnen er ook voor zorgen dat de content vertraging oploopt. En dat kan er op zijn beurt weer toe leiden dat het langer duurt voor je de gewenste markt kunt veroveren. Content voor de webshop laten schrijven scheelt dus veel tijd. Zo loopt op het bedrijf alles door, terwijl de content tegelijkertijd in orde gemaakt wordt.

Altijd actuele SEO-kennis

SEO copywriting is een vak apart. Productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s zo schrijven dat ze hoog in de organische zoekresultaten terechtkomen vraagt om meer dan alleen productkennis. Niet alle e-commerceondernemingen hebben de SEO-kennis in huis om hun webshop goed vindbaar te maken. Bovendien maken de meeste zoekmachines tegenwoordig gebruik van zelflerende algoritmes, zoals Google’s RankBrain. Deze algoritmes leren steeds bij, waardoor SEO-principes ook continu veranderen. Als een webshop eenmaal goed draait en veel bestellingen te verwerken heeft, is het vaak te druk om alle ontwikkelingen op het gebied van SEO te blijven volgen.

Een externe SEO copywriter is op dagelijkse basis bezig met het schrijven van SEO content. Deze tekstschrijvers bewegen daarom continu mee met de veranderingen die zoekmachineoptimalisatie doormaakt. Ze hebben dus altijd actuele SEO-kennis. Van die kennis kun je gebruikmaken om de webshop beter vindbaar te maken. Sommige SEO copywriters kunnen zelfs het keywordonderzoek voor je webshop uitvoeren en zo helpen om een goede SEO-strategie op te stellen. Dit zal de vindbaarheid van de webshop hoe dan ook ten goede komen. Zeker als jullie in goed overleg vaststellen welke keywords het belangrijkst zijn om meer bezoekers naar de webshop te leiden.

Expertise in tekstschrijven

Niet iedere ondernemer heeft de schrijfvaardigheden om zijn of haar uitgebreide productkennis te vertalen naar prettig leesbare teksten. Toch is dit erg belangrijk. Toegankelijk geschreven teksten die eenvoudig te begrijpen zijn houden bezoekers binnen een site. En dat heeft weer een positieve invloed op de ranking van de webshop. Als bezoekers op een link klikken en vervolgens lang op die pagina blijven hangen, is dat een teken voor het algoritme dat de pagina relevant is bij het keyword dat de bezoeker gebruikt heeft. Teksten die minder goed geschreven zijn kunnen er juist toe leiden dat veel bezoekers wegklikken, met een lagere ranking als gevolg.

Het schrijven van een toegankelijke, wervende tekst is het specialisme van een copywriter. Of het nu om een lange informatiepagina gaat of een korte productbeschrijving; een goede copywriter weet met de productkennis van de ondernemer een tekst te maken die bezoekers willen lezen. Wie een zoekmachine gebruikt is namelijk op zoek naar informatie. Als jouw content die informatie op een duidelijke, prettig leesbare manier aanbiedt, zullen meer potentiële klanten de webshop bezoeken.

Je webshop
zo snel mogelijk vullen met content?

Een webshop vullen met kwalitatief hoogwaardige content: Shopcontent weet dat het een klus is die veel tijd en SEO-expertise vergt. Onze copywriters hebben deze expertise in huis. Zij zetten zich dan ook graag in om jouw webshop te voorzien van hoogwaardige SEO content die goed gevonden wordt. Ze kunnen Nederlandstalige content schrijven voor een nieuwe storeview, maar we kunnen je eventueel ook helpen met internationale verkoopambities. We hebben namelijk SEO vertalers in dienst voor content in het Duits, Frans, Engels, Zweeds, Deens en nog veel meer Europese talen. We kunnen je dus helpen om vrijwel iedere Europese markt te veroveren.

Ook als je content in verschillende talen afneemt profiteer je van de snelheid van Shopcontent. We kunnen onze vertalers namelijk voor verschillende talen tegelijk aan het werk zetten. Zo kun je desgewenst alle markten die je op het oog hebt tegelijk betreden. Omdat Shopcontent uitsluitend met native speakers werkt, zullen de vertalingen natuurlijk en betrouwbaar aanvoelen voor je buitenlandse doelgroep. Dit houdt bezoekers langer op de site en werkt conversieverhogend.

Ben je benieuwd wat Shopcontent allemaal kan betekenen voor de content op je webshop? Laat ons telefonisch, per mail of via ons contactformulier weten welke contentwensen je precies hebt. We maken snel een afspraak om te bespreken wat onze copywriters en vertalers precies voor de webshop kunnen doen.