Je Franse doelgroep kennen is de sleutel tot een succesvolle webshop op de Franse e-commercemarkt. Frankrijk heeft met afstand de grootste online markt van het Europese vasteland. Als je weet wie de online shoppers in Frankrijk zijn, wordt het een stuk eenvoudiger om je doelgroep in het land ook daadwerkelijk te bereiken. Tientallen miljoenen mensen persoonlijk leren kennen is een onmogelijke opgave, maar met de belangrijkste demografische gegevens kom je al een heel eind. We hebben ze voor je op een rij gezet.
Veel inwoners,
veel online shoppers
Sinds 2014 wordt in Frankrijk maandelijks bijgehouden hoeveel mensen er in het land wonen. Tot nu toe staat die teller in 2022 iedere maand op een kleine 68 miljoen inwoners. Hiermee is Frankrijk het tweede land dat in zijn geheel in Europa ligt. Alleen Duitsland heeft met bijna 84 miljoen inwoners een grotere populatie. Ook Rusland en Turkije tellen meer inwoners, maar die landen liggen grotendeels buiten Europa. Bovendien is Frankrijk een veel interessantere markt vanwege de nabije ligging en omdat er met de euro betaald wordt. Veel bezorgdiensten waar Franse klanten gebruik van maken zijn daarnaast zowel in de Benelux als in Frankrijk actief.
De Franse markt deelt dus veel voordelen met de e-commercemarkt in Duitsland. De Franse markt is echter een stuk groter. In 2021 zetten alle Franse webshops bij elkaar zo’n 129 miljard euro om. Duitsland heeft weliswaar meer inwoners, maar die waren in hetzelfde jaar goed voor een e-commerceomzet van bijna 100 miljard euro. Franse klanten zijn dus gewend om online te bestellen op een e-commercemarkt die goed ontwikkeld is. Er zijn naar schatting meer dan 120 duizend webshops in het land. Je hoeft een Franse doelgroep dus niet meer te overtuigen om online te shoppen.
Het grootste deel van de Franse bevolking zit in de regio Île-de-France, waar meer dan 12 miljoen mensen wonen. Veruit het grootste deel daarvan (ruim 11 miljoen) woont in de hoofdstad Parijs. Bijna iedere bezorgpartij heeft een goed netwerk in deze regio. Bovendien ligt Île-de-France niet al te ver bij de Belgische zuidgrens vandaan. Andere goed bevolkte regio’s zijn de Zuid-Franse regio’s Auvergne-Rhône-Alpes (ruim 8 miljoen inwoners), Nouvelle-Aquitaine en Occitanië (beide ruim 6 miljoen inwoners). De aan België grenzende regio’s Hauts-de-France (bijna 6 miljoen inwoners) en Grand Est (5,5 miljoen inwoners) volgen daarna.
Lager inkomen,
maar meer e-commerceuitgaven
In Frankrijk is het gemiddelde maandsalaris lager dan in Nederland. Volgens INSEE, het onderzoeksinstituut van het Franse ministerie van Economische Zaken, verdient de gemiddelde Franse werknemer 2340 euro per maand. Ter vergelijking: de gemiddelde Nederlander verdient volgens het CPB maandelijks bijna 2900 euro. Wel is het zo dat de inkomensongelijkheid in Frankrijk traditioneel vrij groot is, al is die ongelijkheid de laatste jaren wel afgenomen. In 2021 steeg de koopkracht van de armste 40 procent in Frankrijk bijvoorbeeld harder dan die van de rijkste Fransen. De economische situatie in Frankrijk is eigenlijk altijd wel vrij complex van aard geweest.
Des te opvallender is het dat online shoppers in Frankrijk bovengemiddeld veel uitgeven. De gemiddelde Franse klant gaf over heel 2021 ongeveer 2500 euro uit aan bestellingen via webshops. Dit is erg veel. Ondanks de goed ontwikkelde e-commercemarkt in Nederland, dat wereldwijd de meeste webshops per hoofd heeft, kunnen we hier niet aan die bestedingen tippen. Nederlanders gaven in 2021 een kleine 2000 euro uit aan online bestellingen. Ondernemers met een assortiment dat interessant is voor de Franse markt kunnen met de juiste contentstrategie en logistieke planning dus veel omzet genereren in Frankrijk.
Een Franstalige storeview kan ook interessant zijn voor de Zwitserse markt. Bijna een kwart van alle Zwitsers spreekt Frans als eerste taal. Zwitserland heeft bovendien het hoogste gemiddelde inkomen van Europa en een e-commercemarkt die goed draait. Ook de gemiddelde Zwitser geeft jaarlijks zo’n 2500 euro uit aan aankopen via webshops. Zwitserse klanten hebben overigens ook minder moeite met in het buitenland bestellen dan Franse en Duitse klanten.
Shopcontent
maakt webshops vindbaar
op de Franse markt
Franse klanten naar een webshop toe leiden begint met goede SEO copywriting in het Frans. Shopcontent heeft copywriters voor alle Europese markten in dienst. Hiermee hebben we al verschillende klanten geholpen om hun producten in binnen- en buitenland vindbaar te maken. We kunnen bestaande Nederlandstalige content SEO-vriendelijk naar het Frans vertalen. Nieuwe categorieën, productteksten en informatiepagina’s in het Frans schrijven is echter ook mogelijk. Onze vertaler Frans is een native speaker die in Frankrijk gevestigd is. Hun teksten voelen dus vertrouwd aan voor je Franse doelgroep. Dat vergroot de kans dat een bezoek aan de webshop in een conversie eindigt.
Wil je weten wat Shopcontent precies voor je kan betekenen? Geef je wensen en ambities aan ons door via de mail, de telefoon of ons contactformulier. We zullen zo snel mogelijk een afspraak maken om te bespreken wat er binnen het beschikbare budget mogelijk is. Dat kan ook als je naast de Franse markt bijvoorbeeld ook de Duitse of de Scandinavische markt veroveren wilt.