De drukste online verkoopdagen Duitsland

De drukste online verkoopdagen in Duitsland

Share:

Zoals overal zijn er ook in Duitsland pieken en dalen in de online verkopen. Als je weet wanneer de drukste online verkoopdagen in Duitsland zijn en wanneer de rustigste, kun je de voorraad van je webshop en de logistieke processen daarop voorbereiden. Voor wie zijn webshop naar Duitsland wil uitbreiden is het goed nieuws dat de pieken niet veel verschillen met die in Nederland. E-commerceondernemers die hun producten aan een Duitse doelgroep willen aanbieden zullen zich daarom niet snel nog een drukke periode op de hals halen.

Black Friday
en de kerstperiode

Wie wel eens tegen het einde van het jaar in Duitsland is geweest en daar de grote kerstmarkten heeft gezien, zal niet verbaasd zijn dat er veel verkocht wordt in de kerstperiode. Kerst is een belangrijk feest voor Duitse klanten. In december zetten webshops daarom erg veel om. Meestal is het tweede weekend van december het drukste verkoopweekend voor Duitse webshops. Houd er wel rekening mee dat de meeste Duitse bedrijven ook op 24 december gesloten zijn. Voorkom dus teleurstellingen met de levering van de kerstinkopen door de bestellingen in december op tijd de deur uit te doen.

Sinds Black Friday is komen overwaaien uit de Verenigde Staten, is dat ook in de Europese e-commercemarkt het startschot geworden voor het kerstseizoen. Aan Duitsland is Black Friday ook niet voorbijgegaan. In 2021 kochten Duitse klanten in het weekend van Black Friday en Cyber Monday voor een kleine 5 miljard euro aan producten. De totale Duitse e-commercemarkt was in dat jaar goed voor een omzet van bijna 100 miljard euro. Black Friday, Cyber Monday en het weekend ertussen waren dus goed voor zo’n 5 procent van de omzet in iets meer dan 1 procent van het aantal dagen in een jaar.

Black Friday en de kerstperiode zijn ook in Nederland en België de drukste online verkoopdagen. Qua drukte vergt een uitbreiding naar Duitsland dus niet veel aanpassingen. Zorg wel dat je duidelijke afspraken hebt met de verzendpartijen waarmee je samenwerkt. Er zijn maar weinig problemen slechter voor de reputatie van een webshop dan aankopen voor feestdagen die te laat aankomen.

Wat zijn de rustigste
verkoopdagen in Duitsland?

De kerstdrukte stopt in Duitsland eerder dan in Nederland. Zoals gezegd zijn veel bedrijven op 24 december gesloten. De meeste Duitsers vieren dan kerstavond en daarom zijn er op die dag weinig tot geen online aankopen. Idealiter hebben Duitse klanten hun kerstcadeaus die dag al, dus 23 december is ook geen al te drukke verkoopdag. Na de feestdagen gaat ook in Duitsland de hand op de knip, omdat het grootste deel van het budget dan op is. De dag waarop veruit het minst verkocht wordt via Duitse webshops is 1 januari. Ook oudejaarsdag is een rustige dag qua verkopen. Bovendien is het in de meeste deelstaten een officiële feestdag.

Een andere rustige periode op de Duitse e-commercemarkt is het paasweekend. Pasen is een belangrijk feest in Duitsland, maar de paasaankopen stoppen over het algemeen eerder dan in Nederland. Deels heeft dat ermee te maken dat Goede Vrijdag (Karfreitag) bij onze oosterburen een nationale feestdag is. Zelfs de supermarkten zijn dan dicht. Paasaankopen zijn voor die dag dus meestal al gedaan. Hierdoor bestellen Duitse klanten tussen Goede Vrijdag en eerste paasdag nauwelijks online. Paasvieringen zijn in Duitsland groter dan in het merendeel van Nederland. Als je een speciaal paasassortiment hebt, kan je Duitse doelgroep dat dus zeker waarderen. Maar dan moet de bestelling wel uiterlijk op Witte Donderdag geleverd worden.

Afhankelijk van het assortiment kan het ook handig zijn om er rekening mee te houden dat de feestdagen in Duitsland niet overal hetzelfde zijn. In sommige katholieke deelstaten zijn er dagen als Allerheiligen en Maria-Hemelvaart waarop niet veel besteld zal worden. In de rest van Duitsland speelt dat minder.

Zorg dat de webshop gevonden wordt
in drukke periodes

Is je voorraad klaar voor de drukste verkoopdagen in Duitsland? Met goede SEO copywriting kan je doelgroep de producten die je verkoopt ook op die drukke dagen vinden. De SEO copywriters van Shopcontent hebben zowel ervaring met de Duitse taal als met zoekmachineoptimalisatie. Duits is hun moedertaal, waardoor hun teksten natuurlijk en vertrouwd aanvoelen voor je Duitse doelgroep. We kunnen productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s vertalen, maar we kunnen ook nieuwe teksten schrijven. Dat kan handig zijn als je op de Duitse storeview speciale aanbiedingen voor Black Friday, Cyber Monday of de kerstperiode hebt.

Duitsland heeft bijna vijf keer zoveel inwoners als Nederland. Op drukke verkoopdagen kan een Duitse doelgroep dus veel extra omzet genereren. De SEO content van Shopcontent brengt deze doelgroep een stuk dichterbij. En dat kunnen we ook doen voor geïnteresseerden in bijvoorbeeld België, Frankrijk, Denemarken, Zweden en nog veel meer belangrijke Europese markten. Ben je benieuwd wat een vertaler Duits van Shopcontent voor jouw webshop kan betekenen? Bel ons, mail ons of vul ons contactformulier in om je ambities aan ons voor te leggen. We nemen zo snel mogelijk contact op voor een afspraak.