De Duitse e-commercemarkt veroveren begint bij je Duitse doelgroep kennen. Van alle landen die volledig in Europa liggen heeft Duitsland de meeste inwoners en daarmee ook de grootste potentiële afzetmarkt. Weten wie deze mensen zijn maakt het makkelijker om de doelgroep te bereiken. Natuurlijk is het bijna onmogelijk om tientallen miljoenen mensen persoonlijk te leren kennen. In plaats daarvan hebben we een aantal belangrijke demografische gegevens voor je op een rij gezet. Zo krijg je een beter beeld van de Duitse bevolking.
Veel Duitsers
wonen dicht bij onze oostgrens
Volgens de meest recente cijfers telt Duitsland momenteel ruim 83 miljoen inwoners. Tegen het einde van 2022 wonen er naar verwachting zelfs meer dan 84 miljoen mensen in het land. Er zijn geen landen die geheel in Europa liggen met zoveel inwoners; Duitsland laat Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk (beide ruim 67 miljoen inwoners) ver achter zich. Omdat Duitsland net als de Benelux met de euro betaalt en ook nog eens erg dichtbij ligt, is het land een interessante afzetmarkt voor e-commerceondernemers in Nederland en België. Als we inzoomen op de bevolking wordt het alleen nog maar interessanter.
Van alle Duitse staatsburgers wonen er namelijk zo’n 18 miljoen (meer dan 21 procent) in de deelstaat Noordrijn-Westfalen. En dat is nu net de deelstaat die het dichtst bij Nederland en België ligt. Ongeveer 11 miljoen van die inwoners woont in en rond het Ruhrgebied. Vanuit het oosten van Nederland en België is dit gebied snel te bereiken, wat de bezorging van producten erg eenvoudig maakt. Ook Nedersaksen, dat aan Groningen, Drenthe en Overijssel grenst, is met ruim 8 miljoen inwoners (een kleine 10 procent) vrij goed bevolkt.
Over het algemeen wonen er in het westen van Duitsland meer mensen dan in het oosten. Slechts 12,4 miljoen Duitsers (krap 15 procent) woont in het voormalige Oost-Duitsland. Daar moet wel bij gezegd worden dat Berlijn – met ruim 3,6 miljoen inwoners veruit de grootste stad van het land – ook in het oude oosten ligt, maar officieel niet tot Oost-Duitsland behoorde. Andere grote steden zijn Hamburg (bijna 2 miljoen inwoners), München (ruim 1,5 miljoen inwoners) en Keulen (ruim 1,1 miljoen inwoners).
Duitsers
hebben meer te besteden
Naast het aantal inwoners en de nabijheid maakt ook het welvaartniveau in Duitsland de e-commerce in het land interessant. De gemiddelde Duitse werkende verdient bijna 4100 euro per maand. Hiermee hebben Duitsers veel meer te besteden dan de gemiddelde Belg of Nederlander. Voorheen gaven Duitse shoppers hun geld vooral uit in stenen winkels, maar de e-commerce is wel degelijk in opkomst in het land. Gemiddeld geven Duitsers zo’n 1000 euro per jaar uit bij webshops. Dat blijft weliswaar nog wat achter bij Nederland (ongeveer 1500 euro per jaar), maar de Duitse e-commercemarkt laat wel een sterkere groei zien: 15 procent ten opzichte van 7 procent in Nederland.
Met Duitstalige content kun je eventueel ook over Oostenrijk en Zwitserland nadenken. Beide landen zijn met tussen de 8,5 en de 9 miljoen inwoners een stuk kleiner dan Duitsland, Nederland en België. Zwitsers hebben met een gemiddeld maandsalaris van zo’n 6500 euro echter het hoogste inkomen ter wereld. De gemiddelde online shopper in Zwitserland geeft in een jaar ruim 1400 euro uit aan online aankopen. In 2020 maakte de totale e-commercebranche daar een groei van 27 procent door. Oostenrijkers geven met zo’n 1000 euro per jaar minder online uit, maar het aantal mobiele aankopen steeg daar in 2020 met meer dan de helft.
Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zijn dus landen waar mensen wat te besteden hebben. Bovendien zijn de landen echte groeimarkten op het gebied van e-commerce. In 2020 waren ze bij elkaar voor het eerst goed voor een online omzet van meer dan 100 miljard euro. Hiermee zijn de zogeheten DACH-landen het Europese taalgebied met de hoogste e-commerceomzet.
Shopcontent
bereikt je Duitse doelgroep
Bij Shopcontent hebben we al zo’n vijftien jaar ervaring met de Duitse markt. We weten hoe de Duitse klant het liefst aangesproken wordt en leveren Duitstalige SEO content die natuurlijk aanvoelt voor onze oosterburen. Als jij een productaanbod hebt dat de Duitse markt aanspreekt, zorgen wij er graag voor dat de doelgroep in Duitsland de webshop ook daadwerkelijk kan vinden. Dit doen we met foutloze, prettig leesbare SEO-teksten die goed aansluiten op het zoekgedrag van je potentiële klanten in Duitsland. Al onze Duitse SEO copywriters zijn native speakers die in Duitsland gewoond hebben en daarom precies weten wat online shoppers daar van een webshop verwachten.
Shopcontent kan bestaande Nederlandstalige content naar het Duits vertalen, maar ook volledig nieuwe content voor een Duitse storeview schrijven. Verder hebben we SEO copywriters in dienst voor onder meer Nederlandse, Engelse, Franse, Zweedse en Deense teksten. Neem contact met ons op om te laten weten wat je SEO-wensen zijn. Wij vertalen die graag naar goed vindbare categorieën, productteksten, CMS-pagina’s en blogs voor alle Europese e-commercemarkten die je wilt veroveren.