e-commerce Belgie

E-commerce uitbreiden naar België

Share:

De Belgische markt is voor veel e-commerceondernemingen de eerste stap als ze willen uitbreiden naar het buitenland. Verzending naar België is snel en eenvoudig, terwijl Vlamingen Nederlandstalige content probleemloos kunnen lezen. Toch bereik je de Belgische klant beter met een aparte storeview met SEO-content die op de Vlaamse markt gericht is. Niet alleen is de webshop dan beter vindbaar, je wint er ook nog eens het vertrouwen van de Vlaamse klant mee. Maar er zijn wel enkele belangrijke zaken om op te letten als je je e-commerce wilt uitbreiden naar België.

Problemen
met duplicate content voorkomen

Een webshop afstemmen op de Belgische markt kan op verschillende manieren. Allereerst is het verstandig om een Belgische domeinnaam te hebben die op .be eindigt. Als er verschillende opties zijn, zijn bijna alle online shoppers eerder geneigd om in hun eigen land te bestellen. Dat is zeker niet alleen in België het geval. Verder moet je beslissen wat je met content doet. Vlamingen kunnen de content van de Nederlandse webshop weliswaar lezen, maar als je dezelfde content voor beide shops gebruikt, kan dat verschillende problemen opleveren. Kleine verschillen in taalgebruik kunnen tot onduidelijkheid leiden en zogeheten duplicate content kan voor problemen zorgen.

We noemen iets duplicate content als er op twee of meer verschillende URL’s exact dezelfde content staat. Dat lijkt misschien niet erg, maar het kan flink wat problemen met zoekmachines opleveren. Zoekmachines begrijpen namelijk niet zomaar welke pagina hoger moet staan in de zoekresultaten. Als gevolg daarvan kunnen je Belgische klanten bijvoorbeeld op de Nederlandse storeview terechtkomen, wat tot een onnodig hoog bouncepercentage leidt. In het ergste geval kan de zoekmachine beide pagina’s als minder relevant beoordelen, waardoor ze lager komen te staan dan pagina’s van concurrenten. Dit moet dus zoveel mogelijk voorkomen worden.

Bij dezelfde content op verschillende storeviews kan een hreflang al veel goeds doen. Hiermee laat je Google en andere zoekmachines weten welke versie van de pagina in welk gebied tussen de organische zoekresultaten moet staan. Hier hebben zowel de zoekmachine als de webshop wat aan. Zoekmachines streven ernaar om zoekresultaten te geven die zo relevant mogelijk zijn en daar helpt een hreflang mee. Voor een e-commerceondernemer levert een hreflang kwalitatief betere bezoekers op. Goed gebruik van hreflangs werkt dus conversieverhogend.

Nieuwe content
of Nederlandse content vervlaamsen?

Een andere manier om duplicate content te voorkomen is simpelweg met unieke content. Wie zijn producten via een aparte storeview in Vlaanderen aanbiedt staat dus voor een keuze: moet er nieuwe Vlaamse content komen of moet de bestaande Nederlandse content aangepast worden voor de Vlaamse bezoeker? Het is namelijk belangrijk om het taalgebruik toe te spitsen op de Vlaamse klant. Dat is goed voor de conversie, maar het laat ook aan Google zien dat de Belgische storeview iets unieks toevoegt wat de Nederlandse webshop niet biedt. In combinatie met een goede hreflang zal dat leiden tot een goede ranking in België.

Volledig nieuwe content schrijven voor alle categorieën is een flinke investering. In de meeste gevallen heeft investeren in veel nieuwe content weinig effect. De investering is een stuk kleiner en doelgerichter als de teksten aangepast worden op de Vlaamse klant. Dit zogenaamde vervlaamsen van Nederlandse content zorgt ervoor dat de Vlaamse doelgroep de content beter vindt en begrijpt. Er kan geen verwarring meer ontstaan doordat Vlamingen bepaalde woorden anders interpreteren dan Nederlanders. Bovendien laat een webshop met Vlaamse teksten zien dat klanten uit België welkom zijn en serieus genomen worden. Dit wekt vertrouwen bij de klant.

Het vervlaamsen van teksten is niet alleen belangrijk op conversiegerichte pagina’s, zoals categorieën en productpagina’s. Juist servicepagina’s zijn een must om toe te spitsen op de Vlaamse klant. Hier kun je laten zien dat de webshop rekening houdt met de voorkeuren van Belgische klanten op het gebied van bijvoorbeeld verzending en betalingen. Ook dat werkt conversieverhogend. In een later stadium zou je ervoor kunnen kiezen om verspreid over de site meer wijzigingen aan te brengen in de Vlaamse teksten. Dit is vooral verstandig als de producten waar het om gaat bovengemiddeld interessant zijn voor de Belgische markt.

Contentstrategie
voor de Belgische markt

Los van taalgebruik kan ook het zoekgedrag van de Belgische doelgroep verschillen met dat van de klanten in Nederland. Dat heeft deels met de verschillen in taalgebruik te maken, maar het kan ook zijn dat bepaalde keywords in België veel vaker gezocht worden dan in Nederland. Voor een contentstrategie op maat voer je daarom eerst een keywordanalyse uit. Hieruit kun je meteen bepalen waar Nederlandse content vervlaamsen voldoende is en waar je toch nog nieuwe content moet laten schrijven. Als bepaalde longtail keywords het in België veel beter doen dan in Nederland of als twee synoniemen vergelijkbare zoekvolumes hebben, kan dat bijvoorbeeld nuttig zijn.

Shopcontent denkt graag met je mee over de contentstrategie voor de Belgische markt. We hebben door de jaren heen verschillende klanten geholpen hun Vlaamse doelgroep te bereiken. Dit doen we met hoogwaardige SEO copywriting. Of we nu de content van de Nederlandse webshop vervlaamsen of nieuwe content voor de Belgische klant schrijven; we zorgen ervoor dat de Vlaamse klant zich welkom en serieus genomen voelt. Onze Vlaamse copywriters zijn zelf afkomstig uit België en weten daarom precies hoe de Vlaamse klant aangesproken wil worden.

Shopcontent
brengt de Belgische markt dichterbij

Hoe dichtbij België ook ligt, een e-commerceonderneming uitbreiden naar een ander land is vaak een behoorlijke klus. De administratie op orde zijn, de content moet nieuwe klanten naar de webwinkel toe lokken en ook de check-out moet aansluiten bij op de wensen van buitenlandse klanten. Shopcontent kan je daarin flink wat werk uit handen nemen. We kunnen de Nederlandse content die werkt op SEO-verantwoorde wijze naar Vlaamse teksten omzetten. Bovendien kunnen we de Vlaamse content voor je Belgische webshop zelf publiceren. Shopcontent heeft ervaring met verschillende CMS- en PIM-systemen.

Wil je niet alleen in Vlaanderen, maar in heel België verkopen? Shopcontent beschikt ook over SEO copywriters Frans die de markt in Wallonië dichterbij kunnen brengen. Ook met je SEO-wensen voor andere Europese markten, zoals Duitsland of de Scandinavische landen, kunnen we je helpen. Neem vandaag nog contact op als je benieuwd bent naar de mogelijkheden.