ecommerce-frankrijk

De e-commercemarkt in Frankrijk

Share:

Met bijna 68 miljoen inwoners is Frankrijk het tweede land van Europa. Frankrijk is echter ook de grootste e-commercemarkt van het Europese vasteland. In 2021 zetten alle Franse webshops bij elkaar maar liefst 129 miljard euro om. Webshops met een assortiment dat een Franse doelgroep aanspreekt doen er dus goed aan om de e-commercemarkt in Frankrijk te verkennen. Een goede voorbereiding maakt de stap naar de Franse markt een stuk eenvoudiger. We hebben een aantal feiten voor je op een rij gezet, zodat je kunt bepalen of die stap voor jou de moeite waard is.

Welke uitdagingen kent de Franse e-commercemarkt?

Voor e-commerceondernemers met internationale ambities is een Franse storeview vaak een natuurlijk onderdeel van de groeistrategie. Wie de Belgische markt volledig wil veroveren heeft immers ook een Franstalige storeview nodig voor Wallonië. De markt in Frankrijk is dan opeens heel dichtbij. Bovendien zijn er tegenwoordig volop mogelijkheden om bestellingen naar andere EU-landen te verzenden. Verder zijn er zoveel culturele overeenkomsten tussen Frankrijk en de Benelux dat een webshop die hier goed werkt dat in Frankrijk vaak ook doet. Toch kent de Franse e-commercemarkt enkele uitdagingen waar je goed op voorbereid moet zijn voor je succesvol kunt zijn op die markt.

De taalbarrière is misschien nog wel de belangrijkste uitdaging. Een Franstalige doelgroep zal een Engelstalige storeview niet zo snel vinden. Het niveau van het Engels is in Frankrijk is minder hoog dan in de meeste landen in West-Europa. Frankrijk staat 31e op de EF English Proficiency Index, die meet hoe goed mensen in 112 landen Engels spreken, terwijl bijna alle andere landen in ons deel van de wereld in de top 15 staan. Nederland voert de lijst zelfs aan. Wil je de Franse klant goed kunnen bedienen, dan is het cruciaal dat alle communicatie op de webshop en via de klantenservice in het Frans verloopt.

Verder moeten je producten vindbaar zijn voor je Franse doelgroep. Zelfs in landen waar fantastisch Engels gesproken wordt zullen geïnteresseerden in eerste instantie in hun eigen taal producten zoeken. Franstalige SEO copywriting is dus onmisbaar om ervoor te zorgen dat je webshop hoog in de organische zoekresultaten van zoekmachines staat. Google is daarin het belangrijkst, aangezien meer dan 91 procent van alle Franse zoekopdrachten via Google gedaan wordt. Laat je Franse SEO copywriting doen door een native speaker. Dan voelt de content op je webshop vertrouwd aan voor de Franse klant. Dat maakt de route van een bezoek naar een conversie korter.

Stap nu in op de Franse groeimarkt

Omdat de Franse e-commercemarkt zo goed ontwikkeld is, kan de concurrentiedruk afhankelijk van je productaanbod vrij hoog zijn. Een voordeel is dat de Franse markt aanmerkelijk minder gedomineerd wordt door grote spelers. Amazon.fr is weliswaar de grootste webshop in Frankrijk. Met een omzet van ongeveer 6 miljard is Amazon in Frankrijk echter lang niet zo dominant als in bijvoorbeeld Duitsland of de VS, waar het bedrijf een marktaandeel van bijna 40 procent heeft. Andere grote spelers zijn Cdiscount (ruim 2 miljard), Veepee (bijna 2 miljard) en supermarktketen Auchan (een kleine 1,5 miljard). Ruimte voor minder grote webshops is er dus zeker.

Wat de Franse e-commercemarkt juist nu zo interessant maakt om in te stappen is dat de markt weer behoorlijk begint te groeien. Er is een periode geweest dat de groei van Franse e-commerceondernemingen wat leek af te vlakken, maar over 2021 liet de markt weer een groei van ruim 15 procent zien. Online verkopen zijn momenteel goed voor ruim 14 procent van de Franse retailmarkt, tegenover 13,4 procent in het jaar ervoor. Er is dus nog genoeg ruimte voor verdere groei. En dat terwijl de Franse e-commercemarkt al zo groot is.

Bovendien geven Franse online shoppers veel geld uit. Over heel 2021 kocht de gemiddelde Franse klant voor bijna 2500 euro bij webshops. Dat is erg veel vergeleken met andere e-commercemarkten in deze regio. Duitsers spenderen bijvoorbeeld maar 1000 euro online, terwijl het gemiddelde in Nederland vorig jaar 1968 euro was. Je hoeft een Franse klant dus zeker niet te overtuigen van de voordelen van online shoppen.

Shopcontent maakt je Franse webshop vindbaar

De Franse e-commercemarkt is erg groot. Er zijn veel potentiële klanten die ook jouw webshop kunnen vinden als er goede Franstalige SEO content op staat. Daar kan Shopcontent je mee helpen. Onze Franse vertalers zijn native speakers. Ze zullen daarom Franse teksten schrijven die prettig leesbaar zijn en natuurlijk aanvoelen voor een Franse doelgroep. Bovendien staat vindbaarheid bij ons hoog in het vaandel. Al onze copywriters hebben uitgebreide actuele werkervaring in zoekmachineoptimalisatie. We voeren vooraf een keywordanalyse uit om te achterhalen welke keywords centraal moeten staan in de contentstrategie van de webshop.

Shopcontent zorgt dat je Franse doelgroep jouw webshop kan vinden. Wil je daarover eens van gedachten wisselen? Neem dan contact met ons op om een afspraak te maken. Dat kan op locatie, bij ons op kantoor in Alkmaar of via een videocall.