ZOEKVOLUMES INTERPRETEREN VOOR EEN HOGERE CONVERSIE

Goed converterende landingspagina’s

Share:

Iedere webshop heeft goed converterende landingspagina’s nodig. Je wilt immers dat geïnteresseerden die op je site terechtkomen ook blijven hangen en vervolgens een aankoop doen. Je haalt het meeste uit een goede Google-ranking als de landingspagina’s van je webshop geoptimaliseerd zijn voor zoveel mogelijk conversies. Maar hoe pak je dat precies aan? En welke pagina’s zijn het belangrijkst voor conversie-optimalisatie? We nemen het graag met je door.

Landingspagina’s voor webshops

Landingspagina’s of landing pages zijn alle pagina’s waarop een bezoeker een site binnenkomt. Dat kan in feite iedere pagina binnen een site zijn. Voor een webshop zijn landingspagina’s bij voorkeur een categoriepagina of een productbeschrijving. Dan is de weg van het bezoeken van de site tot het doen van een aankoop namelijk het kortst. En hoe minder drempels er tussen het binnenkomen van een site en het doen van een aankoop staan, hoe groter de kans op een conversie. Veel SEO copywriters doen dan ook hun best om ervoor te zorgen dat productcategorieën en populaire producten hoog in de organische zoekresultaten van Google staan.

Toch is het raadzaam om je als e-commerceondernemer niet alleen op dat soort koopgerichte pagina’s te richten. Klanten die nog in een oriënterende koopfase zitten gebruiken vaak vragen over het gebruik van een product als zoektermen. Of ze vergelijken verschillende soortgelijke producten met elkaar. Komt jouw webwinkel in die fase al naar voren? Dan kunnen potentiële klanten gebruik maken van de site als informatiebron. Dit vergroot de kans dat potentiële klanten terugkomen op het moment dat ze hun beslissing gemaakt hebben. Misschien is de pagina waarop zij terecht komen al zo overtuigend dat ze de aankoop meteen doen.

Het is dan wel zaak om ervoor te zorgen dat de route naar de producten en de check-out zo kort mogelijk is. Simpel gezegd moet een geïnteresseerde bezoeker in één oogopslag kunnen zien waar de producten waarnaar hij of zij op zoek is te koop zijn. Vormgeving en styling spelen daar een grote rol in. Op het gebied van contentcreatie en linkbuilding zijn er echter zeker zaken waar je rekening mee kunt houden als je een goed converterende landingspagina wilt schrijven.

Tips voor content op landingspagina’s

Voor de tekst op een landingspagina is het belangrijkste om zo duidelijk mogelijk te maken over welk product de tekst gaat. Leid de bezoeker dus niet af met informatie die maar zijdelings over het product gaat. Zeker niet aan het begin van de tekst. Als er een link aan het begin van de tekst staat, leidt deze bij voorkeur alleen naar het product of de categorie waar de tekst over gaat. Dit is goed om een landingspagina te laten converteren, maar zeker ook om zoekmachines te helpen om verbanden tussen de pagina’s van de webshop te begrijpen.

Een keywordanalyse is onmisbaar voor een webshop. Zo’n zoekwoordonderzoek geeft inzicht in het zoekgedrag van je doelgroep. Voor informatiepagina’s is het zinvol om te kijken welke vragen er leven onder mensen die geïnteresseerd zijn in de producten in je assortiment. Mensen zoeken steeds vaker op als volzinnen geformuleerde vragen. Dit soort longtail keywords kun je gebruiken om landingspagina’s in je contentstrategie op te nemen die antwoord geven op die vragen. Laat bezoekers zien dat ze bij jouw webshop terechtkunnen voor oplossingen voor hun problemen. Dat vergroot de kans dat een bezoek aan de webshop met een conversie eindigt.

Verkoop je producten die visueel interessant zijn? Dan kunnen productwidgets met duidelijke productfoto’s ook wonderen doen voor de conversie van landingspagina’s. Als je alternatieven voor het product in kwestie in de aanbieding hebt, is het een goed idee om die ook in de tekst te vermelden en naar die producten te linken. Denk wel goed na over waar in de tekst die alternatieve producten komen te staan. Komen ze te vroeg, dan bestaat het risico dat je klanten te snel bij het best passende product vandaan leidt.

Shopcontent laat je landingspagina’s beter converteren

Omdat Shopcontent ervaren SEO-specialist in de e-commerce is, weten we hoe belangrijk het is dat een goed vindbare landingspagina ook goed converteert. Daar houden onze SEO copywriters dan ook rekening mee bij het schrijven en het vertalen van de content. We hebben copywriters en SEO vertalers voor verschillende talen in dienst. Zij kunnen je helpen om de belangrijkste Europese markten te veroveren. Dat doen ze met goed converterende webshopteksten die prettig leesbaar zijn en de klant de informatie geven waar hij of zij echt naar op zoek is.

Kunnen wij de productbeschrijvingen, categorieën en andere landingspagina’s op je webshop een boost geven? Of sta je op het punt een nieuwe storeview te openen en heb je hulp nodig van een betrouwbaar SEO-bureau? Laat ons weten hoe we je kunnen helpen. Dat kan telefonisch, via de mail, over de app of met ons contactformulier. We nemen zo spoedig mogelijk contact met je op om een afspraak te maken.