Een Duitstalige storeview die zijn online deuren net opent zal niet direct tot de grootste webshops van Duitsland behoren. Toch loont het de moeite om je te verdiepen in welke e-commerceondernemingen dat wel zijn. Zo krijg je een goed beeld van de concurrentiedruk op de Duitse online markt. Tot op zekere hoogte kun je er ook uit afleiden welke producten populair zijn in Duitsland en of er een doelgroep voor jouw productaanbod is. We hebben een aantal van de grootste spelers voor je op een rij gezet, zodat je een beeld van de Duitse e-commercemarkt krijgt.
Amazon is
veruit de grootste
Lang voordat Amazon.nl bestond, was Amazon.de al een populaire webshop. De Duitse storeview van Amazon is al jaren met afstand de grootste webshop van Duitsland. In 2021 werd er voor meer dan 37 miljard euro op Amazon.de besteld. Hiermee is de site verantwoordelijk voor meer dan een derde van de totale e-commerceomzet in Duitsland. Verrassend is dat niet per se; in de Verenigde Staten genereert Amazon ook een kleine veertig procent van de totale e-commerceomzet. Amazon is simpelweg een gigantische speler.
Interessant is de groei die Amazon.de de laatste jaren doorgemaakt heeft. Aan de cijfers is namelijk vrij duidelijk te zien dat Amazon.de op het gebied van omzet behoorlijk van de coronacrisis geprofiteerd heeft. De laatste cijfers van vóór de pandemie lieten zien dat Amazon.de in 2019 ruim 22 miljard euro omzette. Ook al een enorme omzet in een e-commercemarkt die dat jaar bij elkaar goed was voor een kleine 70 miljard euro, maar inmiddels is de jaaromzet van het bedrijf een kleine 60 procent hoger. Bovendien is de omzet vorig jaar harder gestegen dan in het eerste coronajaar; in 2020 zette Amazon.de 29,5 miljard euro om.
Omdat het productaanbod van Amazon breed en gevarieerd is, is het een lastige concurrent. Een gebruiksvriendelijke webshop die zich onderscheidt in zijn productaanbod en service is dus een must. Goede SEO copywriting helpt om klanten naar jouw webshop te leiden in plaats van naar Amazon. Potentiële klanten die op Google of andere zoekmachines naar producten zoeken zijn namelijk meestal op zoek naar een alternatief voor Amazon om hun aankoop te doen.
Otto
is de grootste e-commerceonderneming
uit Duitsland
Het grootste Duitse e-commercebedrijf dat ook daadwerkelijk uit Duitsland komt is Otto. Dit bedrijf uit Hamburg is al meer dan een halve eeuw een van de grootste postorderbedrijven ter wereld. Otto is ook in Nederland actief en moet het hier vooral hebben van mode en lifestyleartikelen. In Duitsland is het productaanbod iets breder: op Otto.de worden bijvoorbeeld ook meubels en speelgoed verkocht. Maar ook in Duitsland ligt de focus van Otto op kleding, lifestyle en woonproducten. Een productgroep die in bijna ieder land populair is en dat is bij onze oosterburen niet anders.
Eind jaren negentig startte Otto naast de papieren catalogus ook een online winkel. Het bedrijf was er dus vroeg bij en dat vertaalt zich vandaag de dag nog steeds naar een goede e-commerceomzet. In 2021 waren 11,5 miljoen Duitse Otto-klanten samen goed voor een omzet van bijna 7 miljard euro. Hiermee groeide Otto tijdens de lockdowns minder hard dan Amazon.de, maar een groei van 24 procent ten opzichte van 2020 is uitstekend te noemen. Opvallend is ook het aantal klanten. In 2020 waren dat er net geen 10 miljoen. Ondanks de naamsbekendheid werft Otto dus nog altijd nieuwe klanten.
Samen zijn Amazon.de en Otto.de goed voor bijna de helft van alle e-commerceomzet in Duitsland. Dit maakt de bedrijven lastig om de concurrentie mee aan te gaan, maar het is zeker mogelijk. Zowel Amazon als Otto heeft een breed productaanbod. We zien dat veel Duitsers op zoek gaan naar webshops met een wat gespecialiseerder productaanbod en een deskundige service.
Andere populaire webshops
en productcategorieën in Duitsland
De top 3 van Duitse webshops wordt compleet gemaakt door Zalando. Ook Zalando is Duits; het hoofdkantoor is gevestigd in Berlijn. Het bedrijf is in bijna heel Europa actief en tegenwoordig goed voor een omzet van ruim 10 miljard euro. Interessant om te zien is dat de groei in Duitsland wat afgevlakt is. Specifieke cijfers voor Duitsland geeft het bedrijf niet, maar ruim 4 miljard van de omzet komt uit het Duitse taalgebied (Duitsland, Oostenrijk en het grootste deel van Zwitserland). Elektronicawebshops Mediamarkt.de (1,8 miljard), Saturn.de (ruim 1 miljard) en Notebooksbilliger.de (818 miljoen) zijn ook al jaren zeer populair.
Aan de grootste webshops van Duitsland is duidelijk te zien welke producten Duitsers graag online kopen. Meer dan driekwart van alle online shoppers koopt kleding en schoenen, terwijl ruim 60 procent consumentenelektronica online bestelt. Boeken, muziek, films en videogames worden ook veel online gekocht; een kleine 60 procent van de Duitse online shoppers koopt die graag bij webshops. Opvallend veel shoppers kopen eten en drinken online: een kleine 70 procent van de Duitse online shoppers zegt dit soort aankopen wel eens bij een webwinkel te doen.
Shopcontent
helpt Duitse klanten
jouw webshop vinden
Wat je productaanbod ook is: succes in Duitsland begint met een webshop die gevonden wordt door je Duitse doelgroep. Shopcontent kan je daarmee helpen. Onze SEO copywriters schrijven hoogwaardige SEO content voor je die het goed doet in de organische zoekresultaten. Als je al een succesvolle Nederlandstalige webshop hebt, kunnen zij de categorieteksten, productteksten en informatiepagina’s volgens SEO-principes naar het Duits vertalen. Al onze SEO copywriters zijn native speakers, dus hun teksten zullen goed op de verwachtingen en de beleving van je Duitse doelgroep aansluiten.
Ben je benieuwd wat een vertaler Duits van Shopcontent voor je kunnen doen? Of wil je bijvoorbeeld ook uitbreiden naar Frankrijk of Scandinavië? Neem contact met ons op om te laten weten wat je ambities zijn, dan maken we snel een afspraak om te bespreken hoe we die kunnen realiseren.