SEO content en adverteren op zoekmachines (SEA) zijn de twee meest gebruikte manieren om een webshop bij een doelgroep in de kijker te spelen. De meeste e-commerceondernemingen zetten beide mogelijkheden in om klanten naar de webshop te leiden. Zonder goede content heeft adverteren op zoekmachines namelijk weinig zin. We vertellen je daarom graag meer over hoe content adverteren op zoekmachines aanvult en wat de voordelen van beide opties precies zijn.
Adverteren zonder goede content heeft geen zin
De advertenties van Google Ads staan boven de organische zoekresultaten. Gebruikers zien webshops in de advertenties dus eerder dan de best rankende SEO content. Dit maakt adverteren op zoekmachines een interessante investering als een webshop bijvoorbeeld net live is en snel zoveel mogelijk bezoekers wil aantrekken. Een bezoek aan de webshop hoeft echter niet automatisch tot een conversie te leiden. Zodra iemand op een van de advertenties heeft geklikt, is het dus belangrijk dat diegene weet dat hij of zij op de juiste plek is. Een heldere sitestructuur helpt daarbij, maar goed geschreven content ook. Daarmee kun je laten zien dat de webwinkel professioneel en betrouwbaar is.
Bovendien is effectief adverteren op zoekmachines relatief duur. Google Ads verdeelt de beschikbare plekken over de hoogste bieders. Wil je dat je advertenties op de juiste keywords zichtbaar blijven? Dan zul je dagelijks moeten blijven bieden op de advertenties. Afhankelijk van de concurrentiedruk kunnen de kosten van adverteren in Google Ads behoorlijk oplopen. Die kosten verdien je alleen terug als zoveel mogelijk bezoeken in een conversie eindigen. Leiden je advertenties naar een onduidelijke of slecht geschreven pagina, dan haal je de kosten er nooit uit. Investeren in advertenties heeft dus alleen zin als je ook in goede content investeert.
Verder heeft SEO content langer effect dan advertenties. Een pagina die hoog in de organische zoekresultaten van Google staat is een kanaal dat langdurig veel bezoekers naar de webshop leidt. Je hoeft er niet iedere dag opnieuw voor te betalen. Maar als je de belangrijkste keywords op de juiste manier in de content verwerkt, brengt de content wel dagelijks nieuwe bezoekers naar de webshop. De beste strategie om je e-commerceactiviteiten te laten groeien is dus een combinatie van SEO en SEA.
Zoveel mogelijk conversies met content
Om zoveel mogelijk conversies uit een advertentie te halen, moet de content die de bezoeker ziet op zijn of haar intentie aansluiten. Soms geven de keywords alleen daar al een duidelijk beeld van. Vooral bij longtail keywords is dat het geval. Deze bevatten vaak een vraag of een product met enkele attributen. Laat de content zien dat jouw webshop de informatie of de producten heeft waarnaar de bezoeker op zoek is? Dan blijft hij of zij langer op de site. Dat is goed voor de conversieratio. Bovendien is het een signaal voor het algoritme dat de pagina relevant is, wat een hogere ranking kan opleveren.
In het verlengde daarvan is het ook belangrijk dat de pagina uitnodigt om op de site te blijven. Er zijn verschillende redenen die ertoe kunnen leiden dat een klant meteen weg klikt. Veel daarvan hebben met tekst te maken. Slordig geschreven tekst met veel taalfouten geeft de webshop een onprofessionele uitstraling. Grote lappen tekst, zeker in de eerste alinea’s, hebben een afschrikwekkende werking. Een tekst die niet direct laat zien wat het hoofdonderwerp van de pagina is kan de bezoeker de indruk geven dat hij of zij verkeerd zit. Dit zijn allemaal zaken die invloed kunnen hebben op de conversieratio van een pagina.
Juist daarom is het raadzaam om voor de content met een SEO-specialist in zee te gaan. Een goede tekstschrijver met actuele SEO-ervaring schrijft teksten die goed converteren. SEO copywriters doen dat onder meer met correct keywordgebruik, toegankelijke teksten en de juiste tone-of-voice voor de doelgroep. Dat zorgt ervoor dat advertenties veel meer bestellingen opleveren. En daarmee verdien je de investering in zowel SEO content als in adverteren op zoekmachines aanzienlijk sneller terug. SEO-principes zijn toepasbaar op zowel productbeschrijvingen als algemenere informatieve pagina’s, zoals blogs of een Q&A.
Shopcontent schrijft teksten die converteren
Idealiter leidt iedere klik op een advertentie uiteindelijk tot een aankoop. Helaas zal dat niet altijd het geval zijn. Soms ligt dat buiten de macht van de e-commerceondernemer. Als een klant nog in een oriënterende koopfase zit en daarom nog verschillende producten of aanbieders met elkaar vergelijkt bijvoorbeeld. De juiste content kan de webshop tijdens dat eerste bezoek echter al een aantrekkelijke optie voor de aankoop maken. De copywriters en vertalers van Shopcontent hebben veel ervaring met het schrijven van teksten die bezoekers aansporen om op een site te blijven. Deze expertise zetten we graag in voor jouw e-commerceonderneming.
Onze werkwijze is gebaseerd op een goede samenwerking met onze klanten. Kies je voor Shopcontent, dan zullen we in samenspraak met jou de SEO-strategie voor de webshop uitstippelen. Om een beeld van het zoekgedrag van de doelgroep te krijgen, voeren we voor iedere storeview een zoekwoordonderzoek uit. We hebben copywriters en vertalers in dienst voor webshopteksten in onder meer het Nederlands, Duits, Frans, Engels, Zweeds en Deens. Al deze contentspecialisten zijn native speakers. Werk je samen met Shopcontent, dan ligt iedere Europese markt dus binnen handbereik.
Neem vandaag nog contact met ons op over je contentwensen. Via de telefoon, de mail of ons contactformulier kun je ons laten weten wat je wensen en ambities voor je e-commerceonderneming zijn. We zullen snel een afspraak met je maken om te bespreken hoe we die wensen kunnen realiseren.