Iinformatiebehoefte commerciele belangen

Tekstschrijven voor webshops: informatiebehoefte vs. commerciële belangen

Share:

Een tekstschrijver voor een webshop heeft eigenlijk twee doelen. De tekst moet een bezoeker de informatie geven waar hij of zij naar op zoek is. Maar om de commerciële belangen van de webshop te behartigen, moet de tekst ook zo geschreven zijn dat de pagina goed converteert. Gelukkig werken de algoritmes van de meeste zoekmachines tegenwoordig zo dat informatiebehoefte en commerciële belangen elkaar niet in de weg hoeven te staan. Sterker nog: met de juiste contentstrategie versterken ze elkaar zelfs.

Goede informatie werkt conversieverhogend

Idealiter plaatst een bezoeker van een webshop direct een bestelling als hij of zij via een zoekmachine de webshop binnenkomt. Helaas gaat een conversie zelden zo eenvoudig. Vaak zitten klanten nog in het oriënterende deel van het koopproces als ze op het internet naar informatie over producten zoeken. Toch is het belangrijk om in deze koopfase vindbaar en zichtbaar te zijn. Bewijst je webshop zich in die oriënterende fase als een deskundige, betrouwbare winkel? Dan vergroot dat de kans dat de klant terugkomt bij je webshop als de knoop doorgehakt is en leidt het eerstvolgende bezoek alsnog tot een conversie.

Een tekst schrijven met zoveel mogelijk relevante informatie over het desbetreffende product werkt twee kanten op. Zo’n tekst is zowel in het belang van de bezoeker als van de webshop. De bezoeker haalt de informatie die hij of zij nodig heeft uit zo’n tekst, de webshop krijgt de gelegenheid om zich te presenteren als de juiste partij om het product uiteindelijk te kopen. En dat geldt eigenlijk voor iedere soort pagina waarop een bezoeker de webshop binnen kan komen. Waar de klant precies in het aankoopproces zit kan echter wel verschillen.

Komt een bezoeker binnen op een productpagina? Dan is hij of zij vaak al dichter bij een aankoop dan iemand die de webshop vindt via een categoriepagina of een informatiepagina. Het kan daarom lonend zijn om ook de productbeschrijvingen van een goede informatieve tekst te voorzien. Op SEO-gebied ben je zo een stap voor op concurrenten die alleen de productbeschrijvingen van de leverancier of de fabrikant op de site hebben staan. Maar ook vanuit serviceoogpunt is een productpagina met veel informatie een pre. Hoe meer een klant weet over een product, des te kleiner is de kans op teleurstellingen en retouren.

Informatie wordt steeds belangrijker voor SEO

Gebruikers van zoekmachines zijn altijd op zoek naar informatie. Of ze nu een product willen kopen, maar nog niet weten waar, of juist alleen iets willen weten; feitelijk heeft iedere gebruiker van een zoekmachine een vraag. En het is aan de zoekmachine om de gebruiker zo snel mogelijk naar het juiste antwoord te leiden. De meeste zoekmachines hebben tegenwoordig zelflerende algoritmes, zoals Google’s RankBrain. Deze algoritmes meten aan het gedrag van hun gebruikers af of de pagina’s in de organische zoekresultaten de gewenste informatie geven. Zo niet, dan passen ze hun werking daarop aan.

Voor de relevantie van de organische zoekresultaten kijkt het algoritme bijvoorbeeld naar hoelang een gebruiker op een pagina blijft. Als een bezoeker meteen weer terugkeert naar de zoekresultaten, is dat een signaal voor het algoritme dat de pagina niet relevant genoeg was bij het gebruikte keyword. Komt een bezoeker niet meer terug, dan is dat juist een teken dat de pagina relevant is. Goede SEO content nodigt dus uit om zo lang mogelijk op een pagina te blijven hangen. Dat doe je onder meer door de bezoeker de informatie aan te bieden die hij of zij zoekt. Bij voorkeur zo duidelijk en volledig mogelijk.

De informatiewaarde van een tekst is door de jaren heen steeds belangrijker geworden voor zoekmachines. Een belangrijk gevolg daarvan is dat pagina’s met veel relevante informatie steeds vaker tussen de hoogste organische zoekresultaten in Google en andere zoekmachines staan. Natuurlijk speelt keywordgebruik nog steeds een belangrijke rol. De informatiebehoefte van de bezoeker is echter ook een belangrijk onderdeel van een goede SEO-strategie. Geeft jouw webshop antwoord op de vragen van je doelgroep? Dan speel je de webshop in de kijker en presenteer je de shop als een aantrekkelijke plek om de producten uit je assortiment te kopen.

Shopcontent schrijft vindbare, informatieve teksten

Klanten informeren goed is een vak apart. De gevraagde informatie moet duidelijk zijn, maar ook toegankelijk. Als een potentiële klant de webshop binnenkomt, moeten de vormgeving en de tekstindeling hem of haar niet meteen afschrikken. Voor de vindbaarheid is het ook nog eens belangrijk dat de tekst is geschreven volgens bepaalde SEO-richtlijnen. Wil je er zeker van zijn dat de webshop teksten aan al deze voorwaarden voldoen? Dan kun je het beste in zee gaan met een ervaren SEO copywriter. Een copywriter met actuele SEO-ervaring schrijft content die toegankelijk en vindbaar is, maar ook goed converteert.

Shopcontent is een contentbureau dat gespecialiseerd is in e-commerce. De content van onze copywriters en vertalers voldoet dus zowel aan de informatiebehoefte van de consument als aan de commerciële belangen van de e-commerceondernemer. We hebben al verschillende webshops beter vindbaar gemaakt in binnen- en buitenland. We kunnen een geheel nieuwe storeview vullen met Nederlandstalige productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s. Maar we kunnen ook de content van een bestaande webshop vertalen naar het Duits, Frans, Engels, Deens, Zweeds en andere Europese talen. Onze content helpt je iedere Europese markt te betreden.

Ben je benieuwd wat Shopcontent voor je kan betekenen? Leg via de telefoon, de mail of ons contactformulier aan ons voor waar je precies naar op zoek bent op het gebied van content. We nemen snel contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.