keywordonderzoek-webshop

Waarom keywordonderzoek onmisbaar is voor webshops

Share:

Voor er ook maar iemand tekst gaat schrijven voor een webshop, moet er onderzoek gedaan worden naar de keywords die de doelgroep gebruikt. Content voor een webshop heeft immers pas nut als de doelgroep de pagina’s ook kan vinden. Zonder kennis van het zoekgedrag van de doelgroep wordt dat lastig. Dat is een van de redenen waarom keywordonderzoek onmisbaar is voor webshops. We leggen je graag uit wat er komt kijken bij een keywordonderzoek en hoe je de resultaten kunt gebruiken om de vindbaarheid van een webshop te vergroten.

Keywordonderzoek is de basis van de contentstrategie

Simpel gezegd is een keywordonderzoek, keywordanalyse of zoekwoordonderzoek bedoeld om het zoekgedrag van een doelgroep in kaart te brengen. De belangrijkste informatie in een keywordonderzoek is het gemiddelde maandelijkse zoekvolume bij ieder keyword in het onderzoek. Als een e-commerceondernemer het onderzoek zelf niet uitvoert, levert hij of zij vaak de keywords aan waar de webshop op moet gaan ranken. De meeste tools waarmee keywordanalyses uitgevoerd worden geven echter ook keywordsuggesties op basis van de zoektermen in het onderzoek. Soms komen hier relevante keywords uit met een verrassend hoog zoekvolume. Deze kan de ondernemer of het SEO-bureau meenemen in de contentstrategie.

Ondernemers zijn vaak geneigd om alle focus op short tail keywords te richten. In de e-commerce gaat dat meestal om de naam van een product of productcategorie. Dit is goed te begrijpen, omdat dat soort algemene termen meestal het hoogste zoekvolume hebben. Een hoger zoekvolume betekent echter niet automatisch een hogere conversie. Bezoekers die op een site komen op bepaalde longtail keywords, zoals de naam van een product in combinatie met een attribuut, merk of typenummer, zijn vaak al veel verder in het aankoopproces. Komen potentiële klanten in die koopfase de webshop binnen, dan is de kans veel groter dat het bezoek in een conversie eindigt.

Een contentstrategie opstellen begint met de resultaten van het keywordonderzoek op de juiste manier interpreteren. Zijn er bijvoorbeeld verschillende keywords die de doelgroep gebruikt om bij jouw productaanbod uit te komen? Dan geeft een keywordanalyse inzicht in welke termen primair zijn. Meestal gaat dat om de zoektermen die het hoogste zoekvolume hebben. Deze komt prominent in de lopende tekst en de koppen terecht. Vergeet echter niet secundaire termen in de content mee te nemen. Dat maakt de pagina’s beter vindbaar op verschillende keywords en helpt de algoritmes van zoekmachines om verbanden te begrijpen.

Inspiratie voor aanvullende content

Nog veel meer dan producten zoeken gebruikers van zoekmachines naar informatie. Zelfs bezoekers die van plan zijn om iets te kopen willen vaak informatie hebben over de producten waarnaar ze op zoek zijn. Ze zitten bijvoorbeeld in een oriënterende fase en weten nog niet precies welk product ze nodig hebben. Of ze weten wel al wat ze willen hebben, maar willen nog wat meer informatie over het artikel voor ze de knoop doorhakken. Het is zaak om ook in die fase zichtbaar te zijn. Een webwinkel met goede informatie straalt vaak uit dat de klant het bedrijf achter de shop kan vertrouwen.

Ook hier speelt een goed keywordonderzoek een grote rol in. Vooral de longtail keywords in het onderzoek geven een duidelijk beeld van de informatie waarnaar de doelgroep op zoek is. Sinds het aantal gesproken zoekopdrachten is toegenomen, komen er steeds meer complete vragen naar boven in zoekwoordonderzoeken. Omdat iedereen zijn vragen anders formuleert, geeft een keywordonderzoek het beste beeld van de informatiebehoefte als de focus zo breed mogelijk is. Geeft een webshop antwoord op de vragen waar de bezoekers mee zitten, dan is de kans groot dat ze langer op de webwinkel blijven hangen en uiteindelijk ook een aankoop doen.

Zo kun je de resultaten van een keywordonderzoek gebruiken als inspiratie voor content die niet in de categorieën of de productbeschrijvingen past. Daarmee genereer je extra kanalen waarlangs geïnteresseerden de site kunnen bezoeken. Goede informatiepagina’s over het onderhoud van producten zorgen bijvoorbeeld bijna altijd voor extra bezoekers. Heb je een blog op de webshop? Een keywordonderzoek is een handig middel om inspiratie op te doen voor nieuwe blogonderwerpen.

Keywordanalyses zijn de basis van al ons werk

Het streven van Shopcontent is dat de content die we schrijven goed vindbaar is. We beginnen dus nooit aan copywriting voordat we een keywordonderzoek uitgevoerd hebben. Dit doen we in goed overleg met onze klanten. Onze SEO copywriters en vertalers houden de resultaten van het zoekwoordonderzoek altijd bij de hand, zodat duidelijk is welke keywords centraal staan in de contentstrategie van onze klanten. Alleen zo kunnen we garanderen dat de doelgroep de webshops waarvoor we schrijven en vertalen ook daadwerkelijk vindt in Google.

Shopcontent heeft een team aan SEO copywriters en vertalers in onder meer Nederlands, Duits, Frans, Engels, Zweeds en Deens. Voor iedere storeview voeren we een apart zoekwoordonderzoek uit. Zo sluit de content die we schrijven naadloos aan op het zoekgedrag van iedere doelgroep. Ben je benieuwd wat onze SEO-specialisten voor jouw webshop kunnen betekenen? Neem contact met ons op, dan maken we snel een afspraak om je wensen en de mogelijkheden te bespreken.