Iedereen heeft zo zijn eigen overwegingen waarom een bepaalde webshop juist de plek is waar hij of zij aankopen doet. Sommige mensen zijn koopjesjagers, anderen hebben loyaliteit naar een specifieke winkel toe, anderen vinden het weer prettig als ze verschillende soorten producten op één plek kunnen kopen. Als je producten in Duitsland wilt aanbieden, is het goed om je te verdiepen in waarom Duitse klanten kopen waar ze kopen. Daar kun je jouw eigen webshop op inrichten. We hebben de belangrijkste feiten uit verschillende marktonderzoeken voor je op een rij gezet.
Goede,
duidelijke informatie
Meer dan de gemiddelde online shopper vergelijken Duitse klanten verschillende webshops met elkaar voor ze besluiten waar ze hun aankoop doen. De prijs speelt natuurlijk een rol in de uiteindelijke keuze; 77 procent van alle Duitse online shoppers geeft aan dat de prijs de belangrijkste factor is in het bepalen waar ze hun producten kopen. Duitsers hechten echter ook veel waarde aan duidelijke informatie over de producten die op een webshop aangeboden worden. Meer dan 90 procent van alle Duitse klanten zegt dat goede productinformatie een belangrijke factor is voor het bepalen bij welke webshop ze een product precies aanschaffen.
Als je producten in Duitsland wilt verkopen, is het dus belangrijk dat er goede, duidelijke productbeschrijvingen op de site staan. Met deze informatie kun je de Duitse doelgroep overtuigen dat jouw webshop de beste plek is om hun aankoop te doen. Producten zijn echter niet het enige waar Duitsers graag duidelijke informatie over hebben. Ruim 90 procent hecht namelijk ook veel waarde aan duidelijke informatie over de verzending. Zorg dat je de juiste verzendmethoden voor de Duitse markt aanbiedt en dat je op de informatiepagina’s daarover een goed beeld geeft van wanneer klanten hun bestelling kunnen verwachten.
Andere factoren die doorslaggevend zijn voor het bepalen bij welke webshop Duitse klanten hun bestelling gaan plaatsen zijn een duidelijke homepage (ongeveer 90 procent), een aantrekkelijke productpresentatie (ruim 85 procent), een professionele vormgeving (bijna 85 procent) en klantbeoordelingen (een kleine 80 procent). Combineer dit met een goede SEO-strategie om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk bezoeken aan de webshop zich naar een conversie vertalen.
Een shop
die er mobiel goed uitziet
Een webshop met een goede mobiele weergave is een must. Met het oog op SEO is dat al het geval, omdat Google voor de ranking van pagina’s het mobile first-principe hanteert. Pagina’s met een goede mobiele weergave staan hierdoor veel hoger in de organische zoekresultaten dan gelijkwaardige pagina’s die alleen voor desktops geoptimaliseerd zijn. Voor de Duitse markt is er echter nog een belangrijke reden om een webshop te optimaliseren voor mobiele devices. In 2021 is de smartphone namelijk voor het eerst de laptop voorbijgegaan op de lijst van apparaten waarop Duitsers hun online bestellingen plaatsen.
Van alle Duitse online shoppers bestelt 60 procent wel eens online met hun smartphone, wat ongeveer overeenkomt met het wereldwijde gemiddelde. Tot en met 2020 was de laptop het meest geliefde apparaat voor online aankopen, maar tegenwoordig blijft de laptop met 57 procent net achter de smartphone. Bij jongeren is het aandeel aankopen via de smartphone nog veel groter. Meer dan 80 procent van de 16- tot 29-jarigen gebruikt hun smartphone om online aankopen te doen. Onder de 60-plussers is dat maar 24 procent.
Zoals bijna overal gebruiken de meeste Duitsers meer dan één apparaat voor aankopen via webshops. Van alle Duitse klanten shopt 38 procent wel eens met een desktop – net iets boven het wereldwijde gemiddelde van 37 procent. Tablets doen het met 27 procent ook nog vrij goed, terwijl voice assistants als Siri en Alexa met 2 procent ver achterblijven.
Shopcontent
schrijft goed converterende teksten
De kans dat een bezoek aan een webshop in een conversie resulteert is het grootst als de webshop goed aansluit op de redenen waarom Duitse klanten kopen waar ze kopen. Content die duidelijke informatie geeft over het productaanbod speelt daar een doorslaggevende rol in. Voor dit soort copywriting kun je bij Shopcontent terecht. Onze SEO copywriters Duits zijn allemaal native speakers die langere tijd in Duitsland gewoon hebben. Ze weten dus niet alleen wat belangrijk is voor je Duitse doelgroep; ze behoren zelf ook tot die doelgroep. Daarom weten zij als geen ander hoe ze Nederlandse content vertalen moeten naar SEO-teksten die je Duitse doelgroep aanspreken.
Een succesvolle webshop begint bij weten wat de klant verwacht. Shopcontent heeft al sinds 2008 ervaring met het schrijven van SEO content voor webshops die in binnen- en buitenland goed converteren. We hebben SEO copywriters in dienst voor alle grote Europese markten. We kunnen je dus helpen als je net je online deuren opent en grote volumes goede Nederlandstalige content nodig hebt. Maar als je al een goed draaiende Nederlandse webshop hebt, kunnen we je productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s ook vertalen naar het Duits, Frans, Zweeds, Deens en nog veel meer talen. Ben je benieuwd wat een vertaler Duits van Shopcontent voor jouw webshop kan betekenen? Neem contact met ons op voor meer informatie.