Een webshop moet tekst hebben. Zo weten bezoekers wat ze van het productaanbod en de service mogen verwachten. Teksten op een webshop hebben echter niet alleen nut voor de bezoekers. Een e-commerceonderneming continu organisch laten groeien met gericht geschreven teksten is goed voor de vindbaarheid van de webshop. Hiermee vergroot je als ondernemer op een duurzame manier je marktaandeel en daarmee de waarde van de onderneming. De waarde van SEO copywriting voor e-commerceondernemingen is dus iets wat je zeker niet moet onderschatten.
Organische vindbaarheid
versterkt andere marketingkanalen
Grof gezegd zijn er twee manieren zijn er twee manieren waarop een klant bij een webshop terechtkomt. De klant kan op een advertentie geklikt hebben, bijvoorbeeld een advertentie van Google Ads of een banner op een andere site. Maar bezoekers kunnen een webshop ook vinden door naar bepaalde producten te zoeken via Google of andere zoekmachines. Natuurlijk kunnen klanten ook direct de URL van een webshop intypen, maar dat is iets wat voorbehouden is aan grote spelers met een bekende naam, zoals bol.com en Amazon, of winkels die ze al kennen. Adverteren en goede SEO content zijn juist goede middelen om nieuwe klanten aan te trekken.
Voor een e-commerceondernemer is het niet de vraag welke van de twee opties je inzet, maar wanneer je welke optie precies inzet. Adverteren via Google Ads kan bijvoorbeeld heel nuttig zijn als je net een webshop gestart bent en deze onder de aandacht wilt brengen van je potentiële doelgroep. De advertenties zijn direct zichtbaar boven de organische zoekresultaten. Zet je deze advertenties in op de juiste keywords, dan zien veel mensen die erin geïnteresseerd zijn jouw productaanbod. Toch is het belangrijk om ook goede content te hebben die de klant uitnodigt om op de site te blijven en uiteindelijk producten te kopen.
Op die manier versterken organische vindbaarheid en andere marketingkanalen elkaar. Klanten komen de site binnen via een advertentie, zien vervolgens aan de content dat de webshop datgene aanbiedt waar ze naar op zoek zijn, wat op zijn beurt weer tot een conversie kan leiden. Advertenties zijn een heel handig middel om klanten naar een webshop toe te leiden. Zonder goede, inhoudelijke content die laat zien dat de klant op de juiste plek is om de producten te kopen waar hij of zij naar op zoek is, is de kans op een bounce echter groot.
Contentstrategie
voor webwinkels
Om op langere termijn een continue bezoekersstroom naar een webshop te garanderen is een contentstrategie onmisbaar. Je moet weten welke keywords je potentiële klanten gebruiken om uit te komen bij de producten of diensten die je aanbiedt. Deze zoektermen moeten uiteraard centraal staan bij de content van een webshop. Om erachter te komen welke keywords gebruikt worden door je doelgroep begint iedere contentstrategie voor webwinkels met een zoekwoordanalyse. Aan de hand van de zoekvolumes en eventuele trends die daarin te zien zijn wordt de contentstrategie bepaald. Pas je het keywordgebruik goed toe in je content, dan wordt dat beloond met een hogere Google-ranking en meer conversies.
Een goede contentstrategie is natuurlijk meer dan alleen de keywords met de hoogste zoekvolumes zoveel mogelijk in de teksten verwerken. Short tail keywords, zoals de namen van producten, hebben vaak het hoogste zoekvolume. Longtail keywords hebben lagere zoekvolumes, maar converteren vaak beter. Hierbij kun je denken aan de naam van een product in combinatie met een of meer attributen. Ontwikkelingen op mobiele devices hebben eveneens tot meer zoekopdrachten met longtail keywords geleid. Denk bijvoorbeeld aan Voice Search, waarbij de zoekopdracht uit een gesproken vraag of volzin bestaat. Deze factoren hebben allemaal invloed op conversie-optimalisatie.
Bij het opstellen van een contentstrategie voor webwinkels is het dus belangrijk om niet alleen op zoekvolumes te letten. Juist de interpretatie van de zoekvolumes en begrijpen wat potentiële klanten willen zijn heel belangrijk. En dat kan nog wel eens veranderen, bijvoorbeeld door technologische ontwikkelingen of omdat klanten beter leren zoeken. Op deze veranderingen inspringen is ook onderdeel van een goede contentstrategie. Regelmatig een nieuw onderzoek uitvoeren om te kijken of de strategie nog wel up-to-date is houdt een webshop relevant en de conversie hoog.
Op bezoekers gerichte teksten
converteren beter
Gebruikers van zoekmachines zijn in eerste instantie op zoek naar informatie. Ze zitten bijvoorbeeld in een oriënterende fase waarin ze producten van verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Of ze willen meer weten over het gebruik van een bepaald product om zeker te weten dat het aan hun verwachtingen voldoet. Maar koopgerichte bezoekers die al een stap verder zijn moeten de webshop ook weten te vinden. Bij SEO copywriting is het dus belangrijk om rekening te houden met al deze verschillende koopfases. Dit doe je onder meer met content waar de gewenste informatie in staat, maar die ook duidelijk laat zien waar de gerelateerde producten te koop zijn.
De zelflerende algoritmes van zoekmachines, zoals Google’s RankBrain, leren steeds beter herkennen naar welke informatie hun gebruikers op zoek zijn. De reden waarom die technologie bestaat is immers om relevante resultaten te geven bij de zoekopdrachten van de gebruikers. Het leerproces van de algoritmes heeft een flinke impact gehad op de zoekresultaten. In de begindagen van SEO waren zoekmachines nog zo exclusief op keywords gericht, dat het vooral belangrijk was dat die op de juiste plekken in de tekst stonden. Door de jaren heen is er een geleidelijke, maar duidelijke verschuiving geweest naar lijvige, informatieve pagina’s die antwoord geven op de vragen van de gebruikers.
Pagina’s met duidelijke informatie zullen ook in de toekomst datgene zijn wat de gebruikers van zoekmachines willen vinden. SEO copywriting die op deze informatiebehoefte gericht is, is daarmee een duurzame investering. Een bijkomend voordeel is dat toegankelijk geschreven pagina’s met veel nuttige informatie een webshop een deskundige, betrouwbare uitstraling geven. En dat kan nu net datgene zijn wat twijfelende klanten over de streep trekt. Veel consumenten vinden het namelijk een prettig idee om de producten die ze zoeken te kopen bij een expert die weet wat hij of zij verkoopt en eventueel kan helpen bij het maken van een keuze.
SEO copywriting
heeft een hoge ROI
Adverteren is voor veel e-commerceondernemers een aantrekkelijk middel om klanten te werven. Een advertentieplatform als Google Ads biedt veel mogelijkheden en heeft handige tools om te meten hoe goed de advertenties het precies doen. Maar adverteren op Google is ook een relatief hoge kostenpost. Je moet iedere dag weer opnieuw bieden om kans te maken tussen de advertenties boven de organische zoekresultaten te komen staan. Of het dat waard is, hangt helemaal af van hoe goed je de doelgroep kent en hoeveel je verwacht om te zetten. Over de langere termijn kan goede SEO copywriting een hogere ROI opleveren.
Dit heeft verschillende redenen. Allereerst is SEO copywriting een duurzame investering. Je steekt tijd en budget in teksten die over een langere periode een continue stroom bezoekers naar je site toe brengen. De looptijd van goede SEO content is veel langer dan die van een advertentie. Omdat actualiteit een factor is in hoe hoog je site in Google staat, is het wel raadzaam om regelmatig je content bij te werken. Je kunt bijvoorbeeld informatie over nieuwe producten toevoegen of je teksten aan andere actuele ontwikkelingen aanpassen. Maar je hoeft niet iedere keer weer voor een hoge vermelding in de zoekresultaten van Google te betalen.
Bovendien werkt SEO ook voor andere zoekmachines dan Google. Uiteraard is Google veruit de grootste zoekmachine ter wereld. Maar als je producten wilt aanbieden in landen waar Google iets minder dominant is, hoef je geen aparte teksten te schrijven om hoog in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Bing of Yahoo! terecht te komen. De algoritmes werken iets anders, maar de basisprincipes van SEO zijn voor alle zoekmachines hetzelfde. Adverteren bij andere zoekmachines vraagt echter wel om aparte investeringen. Met een goede contentstrategie is de kans dat je je investering in SEO copywriting terugverdient erg groot.
Wil je van gedachten wisselen?
Als ondernemer in de e-commerce wil je natuurlijk zoveel mogelijk mensen bereiken die in jouw producten of diensten geïnteresseerd kunnen zijn. Er zijn verschillende manieren om die doelgroep naar je webshop te leiden. SEO copywriting is een optie waar je niet omheen kunt. Goede SEO content versterkt het succes van je advertentiecampagnes en draagt bij aan het imago van een webshop. Bij Shopcontent weten we dit maar al te goed, omdat we al sinds 2008 dagelijks met SEO content bezig zijn. Dit doen we voor klanten die hun producten in binnen- en buitenland verkopen. We hebben namelijk SEO copywriters voor alle belangrijke Europese markten in dienst.
Wil je eens van gedachten wisselen over de waarde die SEO copywriting aan jouw e-commerceonderneming kan toevoegen? Neem dan eens contact met ons op. Je kunt ons bellen, mailen, appen of ons contactformulier invullen. Laat ons weten wat je online ambities precies zijn of wat je met ons wilt bespreken. We zullen zo snel mogelijk een afspraak met je maken om je wensen om te zetten naar een contentstrategie en goede SEO content. Dat kan online, maar ook op locatie of bij ons op kantoor in Alkmaar.