seo copywriting roi

SEO copywriting en ROI

Share:

Wie zijn producten online wil aanbieden, kan niet om investeren in SEO copywriting heen. Potentiële klanten kunnen een webshop pas vinden als er SEO content op staat die op hun zoekgedrag aansluit. Als e-commerceondernemer wil je die investering natuurlijk wel terugverdienen. De ROI (return on investment) van SEO copywriting is minder direct dan die van adverteren. Goede SEO content is daarentegen een investering die langdurig een bezoekersstroom van goede kwaliteit oplevert. We lichten graag toe hoe goede SEO copywriting de ROI beïnvloedt.

Het effect van SEO op de conversieratio

Content heeft verschillende functies voor een e-commerceondernemer. Allereerst moeten de teksten bezoekers informeren over het productaanbod en de service van een webshop. Voor de conversieratio is goede SEO content echter ook onmisbaar. Goed geschreven content overtuigt oriënterende en twijfelende klanten om hun aankoop te doen bij een webshop. Minstens net zo belangrijk is dat SEO content nieuwe klanten naar een webshop toe leidt. Teksten die antwoord geven op de vragen waar de doelgroep mee zit komen hoog in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te staan. Voor een betere vindbaarheid is SEO copywriting een must.

De algoritmes van zoekmachines leren steeds beter begrijpen dat gebruikers op zoek zijn naar informatie. Informatieve pagina’s worden daarom steeds vaker beloond met een goede ranking. Goede informatievoorziening brengt dus meer kwalitatief goede bezoekers naar een webshop toe. En dat doet goede SEO content over een langere periode dan bijvoorbeeld een advertentie, waar iedere keer opnieuw op geboden moet worden. SEO copywriting kan in het begin een vrij grote investering zijn. Als je het goed aanpakt, is de kans dat je die investering terugverdient echter vrij groot. Zo kan SEO copywriting op de lange termijn een hoge ROI opleveren.

Vindbaarheid versterkt andere marketingkanalen

Andere marketingkanalen zijn natuurlijk geen taboe als je in SEO copywriting investeert. Integendeel: als je de beschikbare kanalen strategisch inzet, versterkt goede SEO content de andere marketingkanalen. Een vermelding bij de bovenste organische zoekresultaten en een advertentie erboven garandeert dat geïnteresseerde Google-gebruikers de webshop zien. Onderscheidende content versterkt dat effect alleen nog maar verder. Verder moet de route van de pagina waarop de klant de webshop binnenkomt tot de conversie zo kort en duidelijk mogelijk zijn. Content kan daar een centrale rol in spelen door de bezoeker duidelijk te laten zien dat hij of zij op de juiste plek is.

Niet iedereen die via advertenties of de organische zoekresultaten op een webshop terechtkomt zal meteen een aankoop doen. Er zijn immers ook klanten die nog in een oriënterende fase zitten en bijvoorbeeld verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. Juist in die fase is het cruciaal om indruk te maken met onderscheidende content. Deskundige, informatieve content wekt vertrouwen bij bezoekers. En dat kan nu net datgene zijn wat de oriënterende bezoeker overtuigt om zijn of haar aankoop bij jouw webshop te doen. Bij een assortiment dat tot herhaalaankopen uitnodigt is informatieve content bovendien een middel om klanten aan te sporen de webshop opnieuw te bezoeken.

Shopcontent optimaliseert content voor een hoge ROI

Vindbaarheid, informatievoorziening en conversies gaan hand in hand. Voor Shopcontent staan deze drie principes al sinds ons begin in 2008 centraal in onze SEO copywriting. We schrijven teksten die bezoekers de informatie geven waarnaar ze op zoek zijn. Steeds vaker is dat de content die hoog in de organische zoekresultaten komt te staan en dus sneller tot conversies leidt. Dit zorgt voor een hoge ROI op onze SEO copywriting. Shopcontent heeft SEO copywriters in dienst die native speakers zijn van alle grote Europese talen. We kunnen je dus helpen om in verschillende Europese markten goed te ranken.

Wil je eens van gedachten wisselen over je online ambities? Bel ons, mail ons of vul ons contactformulier in om ze aan ons voor te leggen. We nemen snel contact op om te bespreken hoe we jouw ambities naar goed converterende SEO content kunnen vertalen.