voorkomen bezoekers wegklikken

Teksten die voorkomen dat bezoekers wegklikken

Share:

Er is weinig slechter voor de ranking van een pagina dan bezoekers die meteen wegklikken. Gebeurt dit te vaak, dan neemt de zoekmachine aan dat de pagina niet relevant genoeg is bij de keywords. Als gevolg zal de pagina zakken in de organische zoekresultaten. De content op je webshop moet de bezoeker dus aansporen om op de site te blijven en eventueel verder te klikken naar andere pagina’s. Idealiter eindigt het bezoek in een conversie. Maar hoe zien teksten die voorkomen dat bezoekers wegklikken er precies uit?

Houd de teksten toegankelijk

Overdonder een klant niet met grote lappen tekst. Zelfs voor bezoekers die veel tekst verwachten kan een groot stuk tekst zonder onderbrekingen intimiderend overkomen. Begin met een relatief korte alinea en breek de rest van de tekst op in hapklare brokken. Niet al te lange alinea’s, eventueel met gerelateerde afbeeldingen, nodigen veel meer uit om een tekst te lezen. Bij langere teksten raden de meeste SEO-tools aan om maximaal 300 woorden tussen twee h2’s te plaatsen. Maar zelfs dan is aan te raden om het stuk tekst in minimaal twee alinea’s op te delen. Dit is bijna altijd mogelijk zonder de tekst aan te passen.

Wees ook voorzichtig met lange zinnen. Iedere goede tekst is een wisselwerking tussen kortere en langere zinnen. In een toegankelijke tekst staan de langste zinnen zelden aan het begin van een alinea. Erg lange zinnen kunnen de lezer namelijk afschrikken. Nodeloos lange zinnen kunnen een tekst bovendien minder duidelijk maken. Als je wilt dat je pagina hoger in Google komt, doe je dat het beste met een pagina waarop de bezoeker eenvoudig de informatie kan vinden waar hij of zij naar op zoek is. De kans dat een bezoeker blijft hangen is veel groter als meteen duidelijk is waar de informatie te vinden is.

Wat precies een toegankelijke tekst is hangt natuurlijk ook af van de doelgroep. Als je producten vooral gekocht worden door hoger opgeleide klanten, kunnen je teksten best wat moeilijker te lezen zijn. Neem echter niet te snel aan dat bezoekers alles wel begrijpen. Ook bij een hoger opgeleide doelgroep is jip-en-janneketaal geen taboe.

Leid de bezoeker niet af

Afhankelijk van het onderwerp van een tekst kan het goed zijn om gerelateerde onderwerpen te behandelen. Je kunt dan bijvoorbeeld links plaatsen naar relevante producten of informatiepagina’s die met deze onderwerpen te maken hebben. Goede linkbuilding is gunstig voor de ranking en houdt bezoekers langer binnen de site. Toch is het raadzaam om na te denken over waar de links en de alinea’s over gerelateerde onderwerpen precies in de tekst staan. Komt informatie die niet direct te maken heeft met het hoofdonderwerp in de h1 te vroeg? Dan kan de pagina de indruk wekken dat de klant op de verkeerde plek is.

Voorkom dit door zo duidelijk mogelijk te maken wat het hoofdonderwerp van de tekst is. Voor interessante bijzaken die gerelateerd zijn aan dat hoofdonderwerp is later in de tekst ook nog wel plek. Laat er vooral in de openingsalinea’s geen twijfel over bestaan waar de tekst over gaat. Houd daar ook in de linkbuilding rekening mee. Zet in de eerste alinea bij voorkeur alleen links naar het product of de producten waar de tekst over gaat. Werkt de webshop met productwidgets? Plaats dan ook alleen widgets naar die producten hoger op de pagina. Dit verhoogt de duidelijkheid, maar ook de conversieratio van de pagina.

Omdat iedere webshop en iedere klant anders is, is het lastig om hier preciezer over te zijn. Een goede copywriter voelt aan hoe duidelijk een tekst voor de bezoeker is en hoe gerelateerde onderwerpen het beste in de content verwerkt kunnen worden. SEO copywriters doen dit bovendien op een manier die ervoor zorgt dat geïnteresseerde bezoekers de pagina daadwerkelijk kunnen vinden. Bij voorkeur werk je met tekstschrijvers die ervaring hebben met het schrijven voor webshops. Die kunnen namelijk de perfecte balans vinden tussen de informatiebehoefte van bezoekers en de commerciële belangen van de e-commerceondernemer.

Geef de informatie waar de bezoeker naar zoekt

Voor zoekmachines als Google wordt relevante informatie steeds belangrijker. Hoe relevant een pagina precies is voor een bepaalde zoekopdracht meet het algoritme onder meer aan hoelang bezoekers op een pagina blijven hangen. Hier spoor je bezoekers toe aan met een pagina die antwoord geeft op de vragen die zij hebben. De perfecte pagina is dus vaak een informatieve pagina die precies die informatie bevat waar de bezoeker naar op zoek is. Het is dus zeker de moeite waard om lange informatiepagina’s in je SEO-strategie op te nemen, zolang ze maar relevante informatie bevatten.

Ook de productbeschrijvingen kunnen baat hebben bij zo’n informatieve benadering. Klanten die nog in een oriënterende koopfase zitten vergelijken vaak producten met elkaar op basis van de informatie op productpagina’s. Een webshop met veel waardevolle informatie in de productbeschrijvingen maakt bovendien een deskundige, betrouwbare indruk. Dit vergroot de kans dat de oriënterende klant terugkomt bij de webshop als hij of zij de knoop doorgehakt heeft. En omdat relevante informatie de vindbaarheid van de webshop als geheel vergroot, vinden klanten die verder in het koopproces zijn de webshop zo ook beter. Vaak is de kans op een conversie bij dit soort klanten een stuk groter.

Bezoekers blijven hangen op Shopcontent-teksten

Als de SEO copywriters van Shopcontent een tekst schrijven, willen ze natuurlijk het liefst dat bezoekers die tekst ook lezen. Onze copywriters zullen er dan ook alles aan doen om hun teksten voor je webshop zo vindbaar en toegankelijk mogelijk te maken. Dat kunnen we in het Nederlands doen voor een nieuwe webshop die content nodig heeft, maar we hebben ook SEO vertalers in dienst voor bijna alle Europese markten. Al onze copywriters en vertalers zijn native speakers. Wil je meer weten over de dienstverlening van Shopcontent? Neem dan vandaag nog contact met ons op!