zoekvolumes interpreteren hogere conversies

Zoekvolumes interpreteren voor een hogere conversie

Share:

Een SEO-strategie opstellen lijkt misschien eenvoudig. Veel content voor de keywords met het hoogste zoekvolume, minder focus op zoektermen waar mensen minder op zoeken. De verhouding tussen zoekvolumes en conversies echter wat ingewikkelder dan dat. De juiste interpretatie van zoekvolumes leidt tot een hogere conversie. Door een keywordanalyse op de juiste manier te interpreteren, zorg je ervoor dat de webshop goed vindbaar is en dat zoveel mogelijk bezoeken in een conversie eindigen.

Een hoog zoekvolume zegt niet alles

Het zoekvolume van een keyword zegt veel, maar niet alles. Veel focus op keywords met een hoog zoekvolume is zeker geen taboe. In de meeste gevallen is het zelfs verstandig. Staar je echter niet blind op alleen het aantal zoekopdrachten per maand. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat bepaalde keywords meer betekenissen hebben dan alleen het product dat jij aanbiedt. Dit kan een goede ranking in de organische zoekresultaten een stuk lastiger maken. Naast andere aanbieders moet de webshop dan namelijk ook de concurrentie aangaan met pagina’s die over de andere betekenis van de zoekterm gaan.

Een blik op de eerste pagina van Google zegt vaak al genoeg over welke betekenis bij de meeste zoekopdrachten past. Het algoritme is immers bedoeld om de meest relevante resultaten bij keywords te geven. Dat werkt niet altijd perfect, maar zelflerende algoritmes als Google’s RankBrain worden er met de dag beter in. Staat de eerste pagina van de zoekresultaten vol met pagina’s die niets met jouw assortiment te maken hebben? Dan is het vaak lastig om daar nog tussen te komen. Bovendien is het een vrij duidelijke hint dat de meeste Google-gebruikers op zoek zijn naar de andere betekenis van de zoekterm.

Verder trekken algemene keywords met een hoog zoekvolume relatief veel oriënterende klanten aan. Dat hoeft geen probleem te zijn. Juist in die fase kun je geïnteresseerde bezoekers laten zien waarom jouw webshop de beste keuze voor de aankoop is. Klanten die in een oriënterende koopfase zitten zullen echter minder snel iets kopen dan klanten die al weten wat ze willen. Ze zijn nog verschillende producten en aanbieders met elkaar aan het vergelijken. Goede SEO content kan er wel voor zorgen dat dit soort klanten langer binnen jouw webshop blijven hangen. Een hoger zoekvolume betekent echter niet automatisch een hogere conversie.

Longtail keywords en conversies

Hoe meer woorden een zoekopdracht bevat, des te specifieker zijn de zoekresultaten. In veel gevallen betekent dat ook dat de pagina’s die de zoekmachine weergeeft beter op de wensen van de klant aansluiten. Een Google-gebruiker die op “wit shirt met lange mouwen” zoekt zit vaak al veel verder in het koopproces dan iemand die alleen op “shirt” zoekt. Bezoekers die via specifieke longtail keywords op een webshop terechtkomen zullen eerder een aankoop doen dan oriënterende klanten die via algemenere short tail keywords binnenkomen. Longtail keywords converteren dus vaak beter. Zo kan een lager zoekvolume toch meer conversies opleveren.

Negeer longtail keywords dus niet. De combinatie van een product met een attribuut of merk is vaak interessant. Als e-commerceondernemer heb je vaak al een duidelijk beeld welke producten populair zijn onder je doelgroep. Deze artikelen kun je in de keywordanalyse meenemen. Soms wijst het onderzoek op andere populaire producten. Je kunt de vindbaarheid van de webshop vergroten door deze producten mee te nemen in de SEO-strategie. Een lijvige, SEO-verantwoorde productbeschrijving vergroot de kans dat het product hoog in de organische zoekresultaten staat. Goede informatiepagina’s over populaire producten zorgen er eveneens voor dat de webshop beter vindbaar is.

Als bezoekers de webshop op een productpagina binnenkomen, heeft dat nog een groot voordeel. Bezoekers zijn zo namelijk nog maar een paar klikken bij de check-out vandaan. De weg naar het doen van een aankoop is dus zo kort mogelijk. Dat vergroot de kans dat een bezoek aan de webshop in een conversie eindigt. Verder bestaat bij longtail keywords de mogelijkheid dat gebruikers ze op verschillende manieren formuleren. Tel je al die zoekvolumes bij elkaar op, dan kan het soms nog aardig oplopen.

Beter vindbaar en meer conversies met SEO copywriting

De perfecte SEO-strategie streeft naar een balans tussen beide uitersten. Goede, informatieve categorieteksten die gebaseerd zijn op short tail keywords met een hoog zoekvolume vullen productbeschrijvingen en informatiepagina’s over longtail keywords aan. Zo’n contentstrategie goed aanpakken is iets wat tijd kost. Shopcontent neemt je graag de SEO copywriting uit handen, zodat jij je op je dagelijkse taken kunt blijven richten. Al onze copywriters hebben actuele SEO-ervaring die ze graag inzetten om jouw webwinkel beter vindbaar te maken. We werken altijd samen met onze klanten om de juiste short tail en longtail keywords centraal te zetten in de contentstrategie.

We kunnen je webshop met goede SEO content vindbaar maken in Nederland en België. Omdat we copywriters en vertalers voor onder meer Duits, Frans, Engels en de Scandinavische talen in dienst hebben, ligt met Shopcontent de hele Europese markt echter binnen handbereik. Waar wil jij dat geïnteresseerden je assortiment kunnen vinden? Laat het ons weten via de mail, telefoon of ons contactformulier. We zullen snel een afspraak maken om te bespreken hoe we jouw online ambities werkelijkheid kunnen maken.