Afhankelijk van het assortiment kan extra content voor de feestdagen veel extra bezoekers naar een webshop toe leiden. Voor de meeste B2C-webshops zijn de weken voor de feestdagen de dagen waarop de meeste bestellingen geplaatst worden. Meer bezoekers kunnen dus flink wat extra omzet opleveren. Vaak verdient investeren in extra content voor de feestdagen zich dus snel terug. Maar hoe en wanneer kun je het beste speciale content voor Kerst en Sinterklaas publiceren?
Een assortiment voor de feestdagen
Sommige webshops hebben een speciaal feestdagenassortiment. E-commerceondernemingen die etenswaren verkopen, verzenden ze in die dagen bijvoorbeeld in speciale cadeauverpakkingen. Maar je kunt ook denken aan kleding met speciale dessins voor de feestdagen of webshops die kerstpakketten verkopen. In zo’n geval moet de basiscontent helemaal op het extra zoekverkeer voor Kerst en Sinterklaas afgestemd zijn. Productbeschrijvingen en categorieteksten moeten laten zien waarom deze artikelen een must zijn voor de feestdagen. Bij de contentplanning is het belangrijk om deze teksten ruim op tijd af te hebben. In feite kun je de teksten ieder jaar weer inzetten, mits het assortiment niet te veel aan wisselende trends onderhevig is.
Andere webshops hebben producten in de aanbieding die niet exclusief voor de feestdagen bedoeld zijn, maar wel extra goed verkopen in de decembermaand. Denk hierbij aan cadeaus die veel voor Sinterklaas en Kerst gegeven worden of snoepgoed dat rond de feestdagen meer verkocht wordt. Omdat producten op de meeste grote e-commerceplatformen in meerdere categorieën kunnen staan, kiezen sommige winkeliers ervoor om een aparte categorie aan te maken om de artikelen extra onder de aandacht te brengen. Een informatiepagina met duidelijke productwidgets kan hetzelfde effect hebben. Maar dan is er wel goede content nodig die aansluit op het zoekgedrag van de klanten rond de feestdagen.
Een speciaal zoekwoordonderzoek voor de decembermaand is daarom een prima idee. Zo kom je erachter naar welke producten de doelgroep zoekt in combinatie met termen als “Kerst”, “Sinterklaas”, “Black Friday”, “cadeau” en “geschenk”. Blijkt uit de keywordanalyse dat bepaalde producten uit jouw assortiment extra populair zijn voor de feestdagen? Dan loont het vaak de moeite om er speciale content voor te schrijven. Dit maakt de webshop beter vindbaar op keywords die met de feestdagen te maken hebben, met meer bezoekers als gevolg.
Extra aandacht voor het assortiment
Heb je geen speciaal feestdagenassortiment, maar zijn je producten wel geschikt om cadeau te geven, te eten of te dragen tijdens de feestdagen? Dan zijn er verschillende manieren om die artikelen juist voor deze periode extra onder de aandacht brengen. Sommige e-commerceondernemers doen dit met nieuwsbrieven. Omdat deze niet vindbaar zijn in Google, brengen deze geen nieuwe bezoekers naar de webshop. Abonnees op nieuwsbrieven zijn daarentegen wel vaak kwalitatief goede bezoekers. Ze hebben zich immers aangemeld voor de nieuwsbrief omdat ze interesse in het productaanbod hebben. Daarmee zijn nieuwsbrieven een nuttig middel om goed converterende bezoekers naar de webshop te leiden.
Met een blog bereik je zowel bestaande als nieuwe klanten. Als tevreden klanten je blog volgen, keren ze vaak ook terug naar de webshop als ze de producten uit jouw assortiment nog een keer willen kopen. Blogs die SEO-verantwoord geschreven zijn ranken echter ook in Google en andere zoekmachines. Op die manier trekt een blog extra bezoekers. Zeker als de blogs aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. Specifieke longtail keywords in het zoekwoordonderzoek geven vaak al een heel duidelijk beeld van welke informatie potentiële klanten willen zien. Blogs die deze informatie bieden zijn een zeer waardevol kanaal om bezoekers naar de webshop te lokken.
De content op een blog optimaliseren voor de feestdagen kan wat tijd kosten, maar dat is het zeker waard. Blogs die volgens SEO-principes geschreven zijn leveren kwalitatief goede bezoekers op. In de aanloop naar de feestdagen zijn relatief veel mensen op zoek naar producten om online te kopen. Met een slimme SEO-strategie kan een webshop in die dagen dus extra veel omzet genereren. Teksten voor de feestdagen hebben weliswaar over een minder lange periode effect dan reguliere content, maar de ROI rechtvaardigt de investering vrijwel altijd.
Kerstdrukte? Laat ons je content schrijven
Het enige probleem waar veel e-commerceondernemers mee zitten is een gebrek aan tijd voor speciale feestdagencontent. De decembermaand is de drukste periode van het jaar en ook de voorbereiding daarvoor neemt veel tijd in beslag. Een goed draaiende e-commerceonderneming zal door de kerstdrukte weinig tijd hebben om ook nog nieuwe, goed converterende content te schrijven. Dat probleem is op twee manieren te ondervangen. Je kunt de content eerder schrijven en alvast inplannen. Maar als je echt alles uit de SEO-mogelijkheden van de webshop wilt halen, kun je het beste een ervaren SEO copywriter inschakelen. Shopcontent heeft deskundige copywriters en vertalers in dienst.
Je kunt voor alle content die je rond de decembermaand nodig hebt op ons rekenen. We kunnen Nederlandstalige SEO content schrijven voor de Nederlandse en Belgische markt. Maar we kunnen de bestaande content voor de feestdagen ook vertalen naar onder meer het Duits, Frans, Engels, Zweeds en Deens. Alle tekstschrijvers en vertalers die we in dienst hebben zijn native speakers met actuele SEO-ervaring. Hun teksten komen hoog in de organische zoekresultaten van Google. Bovendien schrijven ze content die goed aansluit op de verwachtingen, de beleving en het zoekgedrag van de doelgroep op iedere Europese markt die je wilt veroveren.
Is jouw content nog niet klaar voor de feestdagen? Shopcontent helpt je er graag mee. Geef aan ons door wat we voor je kunnen betekenen, dan maken we snel een afspraak om de details met je door te spreken.