e-commerce uitbreiden duitsland

E-commerce uitbreiden naar Duitsland

Share:

Voor veel e-commerceondernemers is uitbreiden naar het buitenland de logische volgende stap als de Nederlandse webshop goed draait. Je e-commerce uitbreiden naar Duitsland is dan zeker het overwegen waard. Verzending naar Duitsland is vanuit de Benelux vrij eenvoudig. Bovendien is Duitsland met ruim 83 miljoen inwoners het grootste land dat helemaal in Europa ligt. Het Duitse taalgebied zet online meer dan 100 miljard euro om. Als je producten interessant zijn voor de Duitse markt, is Duitsland dus een enorme potentiële afzetmarkt. Bij een succesvolle Duitse webshop komen verschillende zaken kijken. We nemen ze graag met je door.

Een Duitse domeinnaam aanvragen

Wie klanten in Duitsland wil bereiken, doet er verstandig aan om een domein te registreren dat op .de eindigt. Zo’n domein zullen Duitse klanten eerder bezoeken. Bovendien stralen webshops daarmee uit dat ze betrouwbaar zijn en de Duitse klant serieus nemen. De eerste stap is dus om een domeinnaam te bedenken die past bij het productaanbod en de uitstraling van de e-commerceonderneming en deze te registreren. De instantie die verantwoordelijk is voor de registratie van Duitse domeinnamen heet het Deutsches Network Information Center, ook wel bekend onder de afkorting DENIC. De domeinnaamregistratie is echter wel wat ingewikkelder dan de aanvraag versturen en op bevestiging wachten.

Het DENIC hanteert namelijk een aantal eisen waaraan het domein en de eigenaar van het domein moeten voldoen. Sommige daarvan hebben met het domein zelf te maken. Zo mag de domeinnaam niet langer dan 63 tekens zijn en mag het alleen uit letters, cijfers en goedgekeurde tekens voor domeinnamen bestaan. Maar nog veel belangrijker voor e-commerceondernemers die uitbreiden naar Duitsland is dat de aanvrager een vestigingsadres in het land moet hebben. Sommige ondernemingen springen hier handig op in door bijvoorbeeld een distributiecentrum in Duitsland te openen om zo verzending sneller en eenvoudiger te maken. Maar dit is niet altijd mogelijk.

Heb je geen vestigingsadres in Duitsland? Dan kun je een administratieve contactpersoon aanstellen. Dat is in feite een gevolmachtigde die administratief gezien de eigenaar van de domeinnaam is. De belangrijkste eis waar deze contactpersoon aan moet voldoen is dat zijn of haar naam en adres bij het DENIC bekend zijn.

Een contentstrategie voor de Duitse markt

Zodra het domein geregistreerd is en de producten via de Duitse storeview verkrijgbaar zijn, is het belangrijk dat de doelgroep in Duitsland het productaanbod kan vinden. Advertenties kunnen een handig middel zijn om een webshop die nog niet bekend is onder de aandacht te brengen van potentiële klanten in Duitsland. Wie langdurig kwalitatief goede bezoekers naar de webshop wil leiden heeft echter ook goede content nodig. De meest succesvolle Duitse webshops hebben natuurlijk Duitstalige content, want dat is de taal waarin de doelgroep in dat land in eerste instantie zoekt. Een webshop met Engelstalige content wordt bijvoorbeeld niet gevonden door Duitse klanten.

Om te weten welke keywords de Duitse doelgroep gebruikt om de producten die je aanbiedt te vinden voor je vooraf een keywordanalyse uit. Aan de hand van de zoekvolumes in dat zoekwoordonderzoek kun je bepalen welke keywords het belangrijkst zijn om geïnteresseerden naar de webshop te leiden. Staar je daarbij niet blind op short tail keywords de hoogste zoekvolumes. Deze staan natuurlijk centraal in de categorieën van een webshop, maar longtail keywords met lagere zoekvolumes converteren meestal beter. Bij het opstellen van een contentstrategie voor de Duitse markt is het dus altijd belangrijk om daar een goede balans in te vinden.

Vertalen of nieuwe Duitse SEO content?

De meeste Nederlandse en Belgische e-commerceondernemers die een Duitstalige storeview beginnen, hebben al goede Nederlandstalige content op hun site staan. Meestal kiezen ondernemers er dan ook voor om de Nederlandse categorieteksten, productteksten, servicepagina’s en andere teksten naar het Duits te laten vertalen. Dit is een snelle manier om de SEO copywriting van een goed lopende webshop klaar te maken voor de buitenlandse markt. De resultaten van de keywordanalyse spelen dan natuurlijk een grote rol in de vertaalde content. Keywords die de Duitse doelgroep veel gebruikt moeten in de doeltaal dezelfde rol innemen als de Nederlandse keywords op de oorspronkelijke storeview.

Toch kan uit de keywordanalyse ook blijken dat er aanvullende Duitse SEO content nodig is om de webshop beter aan te laten sluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. Bijvoorbeeld als er bepaalde synoniemen voor een bepaald product zijn die ongeveer een gelijk zoekvolume hebben. Je wilt immers niet kiezen voor een bepaalde zoekterm en alle potentiële klanten mislopen die andere keywords gebruiken. Ook kan keywordanalyse uitwijzen dat bepaalde vragen bij Duitse klanten veel meer of juist minder leven dan bij de Nederlandstalige doelgroep. Een SEO copywriter nieuwe content laten schrijven kan dan verstandig zijn.

Daarnaast komt het nog wel eens voor dat bepaalde teksten inhoudelijk te Nederlands zijn voor de Duitse markt. Een SEO-vertaling maken van die content is zonde van het geld. Maar zo’n tekst kan misschien wel vervangen worden door content die beter aansluit op de beleving en de wensen van de Duitse klant.

Het belang van Duitse native speakers

Er zijn genoeg Nederlanders die aardig Duits spreken. Sommige e-commerceondernemers kiezen er daarom voor om bijvoorbeeld een marketingmedewerker die goed Duits spreekt de teksten te laten vertalen. Vaak is dit uit kostenbesparende overwegingen. Toch is een SEO vertaler die het Duits als moedertaal heeft een investering die zijn geld meestal dubbel en dwars waard is. Voor een goede SEO-vertaling is namelijk meer nodig dan een goede kennis van het Duits en SEO-principes. Native speakers schrijven in de regel teksten waarvan het Duits natuurlijker aanvoelt voor mensen in Duitsland. Dit maakt een webshop een stuk interessanter voor Duitse klanten.

Allereerst geeft een webshop met SEO content die door een native speaker geschreven is de klant het vertrouwen dat alles goed komt met zijn of haar bestelling. Ze zien namelijk een webshop waarvan de content perfect aansluit op wat zij verwachten en willen zien op een site. Bovendien straal je met een webshop in natuurlijk Duits uit dat je de Duitse klant serieus neemt. Hiermee ben je concurrenten die niet met Duitse native speakers werken een stap voor. En mogelijk zelfs bedrijven in Duitsland zelf, omdat de e-commerce in Duitsland later op gang kwam dan in de Benelux.

Keurmerken en klantbeoordelingen

Duitse klanten voelen zich beter bij een webshop met een webwinkelkeurmerk. Zo’n keurmerk laat zien dat hun bestelling door een betrouwbaar bedrijf afgehandeld wordt. Eigenlijk net zoals klanten in Nederland en België graag zien. Een webwinkelkeurmerk laat zien dat een onafhankelijke instelling een keuring heeft uitgevoerd om te controleren of de klant er veilig online kan shoppen. Daarbij let de instelling op zaken als veilige betalingen en het respecteren van privacyregels. Maar ook of het bedrijf dat zegt achter de webshop te zitten ook daadwerkelijk de webshop runt. Keurmerken laten de klant zien dat ze met een gerust hart bij een webshop kunnen kopen.

Voor de Duitse markt is het wel zaak om keurmerken te bemachtigen van instellingen die de doelgroep kent. Het thuiswinkelwaarborg van Thuiswinkel.org zegt de gemiddelde Duitse klant natuurlijk niet veel. Trusted Shops is een aanrader, omdat Duitse shoppers bekend zijn met hun keurmerk. De instelling is in Duitsland gevestigd, maar actief in heel Europa. Andere keurmerken die het overwegen waard zijn, zijn die van het EHI Retail Institute GmbH en het TÜV Süd Geprüft S@fer Shopping-keurmerk. Met het Datenschutz-Gütesiegel ips – “Gütesiegel” is Duits voor keurmerk – laat je bovendien zien dat je alle belangrijke privacyregels respecteert.

Als de Duitse shop eenmaal draait, zijn klantbeoordelingen misschien nog wel een beter middel om te laten zien hoe betrouwbaar de webshop is. Ook hier raden we aan om voor een platform te kiezen waar Duitsers mee bekend zijn. Trusted Shops heeft bijvoorbeeld een reviewplatform, maar je zou ook aan andere partijen kunnen denken, zoals het internationaal opererende Trustpilot. Laat ook duidelijk zien wat je met minder positieve beoordelingen doet, zodat de doelgroep ziet dat je klanttevredenheid serieus neemt.

Privacy en gegevensbescherming

Er zijn bepaalde Europese regels op het gebied van privacy en gegevensbescherming. Ondernemers verkijken zich er echter nog wel eens op hoeveel strenger de privacywetging in Duitsland is dan in Nederland of België. Voor onder meer copywriting, dataopslag en gegevensbescherming is de Duitse wetgeving erg strikt. Wie serieus werk wil maken van de Duitse markt moet zijn webshop daar dus op inrichten. En dat is niet iets waar ondernemers te licht over moeten denken. Er zijn namelijk agentschappen in Duitsland die actief op zoek gaan naar overtredingen van privacywetten en daar procedures over starten. Dit moet dus van het begin af aan in orde zijn.

Gelukkig is het op orde hebben van de privacy niet alleen een administratieve last. Je laat ermee aan de klant zien dat hun gegevens op een veilige manier verwerkt worden, waarmee de webshop vertrouwen uitstraalt. Het beleid ten aanzien van gegevensbescherming moet makkelijk vindbaar op de site staan, zoals in de header of op een prominente plek in de footer. Duitsers noemen de verklaring voor gegevensbescherming de Datenschutzerklärung. Ook tijdens de check-out moet deze makkelijk te raadplegen zijn voor de klant. Laat een copywriter of vertaler goed controleren of de tekst taalkundig, inhoudelijk en juridisch correct is voor de webshop online komt.

Verder is het voor alle media verplicht om een colofon te publiceren. Voor webshops geldt deze verplichting ook. Deze vind je meestal bij de Datenschutzerklärung in de buurt onder de term “Impressum”. Hierin laat je zien wie de eigenaar van de webshop is. Dat is meer dan alleen een naam: adresgegevens, contactinformatie, registratienummers voor handelsregisters en btw-identificatienummers staan ook in de Impressum. Net als de Datenschutzerklärung moet deze pagina makkelijk te vinden en overzichtelijk zijn.

Betaalmethoden

Bij een succesvolle webshop moet de check-out natuurlijk ook in orde zijn. De check-out van de Nederlandstalige webshop een-op-een naar de Duitse storeview kopiëren is een slecht idee. Betaalmethoden die in België en Nederland gebruikelijk zijn, zoals Bancontact en iDeal, zijn voor de Duitse markt niet beschikbaar. Er is in Duitsland wel een soortgelijke betaalmethode in SOFORT Banking, maar verrassend veel Duitsers betalen nog het liefst via een ouderwetse bankoverschrijving. Voor een Duitse webshop is het dus raadzaam om die betaalmethode mogelijk te maken. Betalingen achteraf mogelijk maken schept een vertrouwensband tussen de klant en de webwinkel.

Toch zie je ook aan de voorkeur voor betaalmethoden dat de Duitse e-commercemarkt aan een inhaalslag bezig is. E-wallets, zoals PayPal en Amazon Pay, zijn de laatste jaren sterk in opkomst in Duitsland. Deels heeft dat te maken met het gebruiksgemak, maar de aankoopbescherming en fraudepreventie spelen ook een belangrijke rol. Meer dan de helft van alle online betalingen op Duitse webshops verloopt tegenwoordig via zo’n digitale portemonnee, waarbij PayPal veruit de meest populaire is. Ter vergelijking: de creditcard is internationaal gezien een van de favoriete betaalmethoden van online shoppers. In Duitsland worden creditcards echter voor slechts ruim 10 procent van alle online betalingen gebruikt.

Ook belangrijk om te weten: het is voor een Duitse webshop verplicht om minimaal één gratis betaalmethode aan te bieden. Een webshop mag dus niet alleen betaalmethoden aanbieden waarvoor kosten aan de klant berekend worden.

Btw bij verkopen en verzenden naar Duitsland

Wie vanuit Nederland of België producten verstuurt naar klanten in Duitsland heeft met iets andere btw-regels te maken dan e-commerceondernemingen die alleen in hun vestigingsland actief zijn. Als ondernemer heb je te maken met het zogeheten bestemmingslandprincipe. Dat houdt in dat je het btw-tarief van het doelland hanteert, in dit geval dus het Duitse btw-tarief. In het Duits heet btw Mehrwertsteuer (MwSt) of Umsatzsteuer (Ust), waarbij het hoge tarief 19 procent bedraagt en het lagere tarief 7 procent. Dit is tijdelijk verlaagd geweest, maar per 1 januari 2021 zijn deze verlagingen beëindigd en gelden weer de oude tarieven.

Als je een vestigingsadres in Duitsland hebt en verwacht er veel te verkopen, is het handig om een Duits btw-nummer aan te vragen. Je doet dan ook btw-aangifte in Duitsland voor alle e-commerceactiviteiten die je in dat land bedraagt. Een andere optie is om het bedrijf aan te melden voor de Unieregeling, wat onder het éénloketsystem van de Belastingdienst in het eigen land valt. Simpel gezegd betaalt het bedrijf zijn btw dan aan de Belastingdienst in Nederland. Deze zal het bedrag vervolgens doorbetalen aan het Duitse belastingkantoor. Deze regeling bestaat overigens voor de hele Europese Unie.

Verwacht je in een jaar tijd voor minder dan 10.000 euro aan particuliere klanten in de Europese Unie te verkopen? Dan mag een Nederlandse of Belgische webshop het eigen btw-tarief rekenen op bestellingen. Je doet hiervan dan ook aangifte in het eigen land.

Regelgeving Duitse e-commerce

We noemden al eerder de strenge regelgeving die Duitsland hanteert op het gebied van privacy. Dat is niet het enige vlak waarop je als e-commerceondernemer met strenge Duitse wetten te maken krijgt. Bijna elke e-commerceonderneming krijgt te maken met de verpakkingseisen in Duitsland. De Duitse wet schrijft voor dat alle verpakkingen moeten worden teruggenomen. De verplichting daarvoor ligt bij de eerste partij die de producten inclusief verpakking Duitsland in brengt. Op de B2C-markt is dat bijna altijd de webshophouder. Sinds 1 juli 2022 is deze wetgeving aangescherpt en moet je als zogenaamde “Erstinverkehrbringer” het verpakkingsmateriaal dat je verstuurt aanmelden.

Verkoop je elektronische apparaten? Dan heb je ook met de Elektro- und Elektronikgerätegesetz te maken. In deze wet staat dat de partij die elektronische apparaten op de Duitse markt brengt ook de partij is die ervoor moet zorgen dat afgedankte elektronica op een milieuvriendelijke manier ingezameld en verwerkt wordt. Deze wet geld voor alle bedrijven die elektronische apparaten in Duitsland verkopen. Dus ook voor bedrijven die niet in Duitsland gevestigd zijn, maar er wel heen verzenden. Zorg dus dat je geregistreerd bent bij de Stiftung Elektro-Altgeräteregister (stiftung ear) voordat je elektronica aan Duitse klanten verkoopt.

Een vergelijkbare wet is er voor handelaren die batterijen of producten met batterijen aan Duitse klanten verkopen. Vooraf registeren in het Batterie-Register van de Stiftung GRS Batterien is een must als je artikelen met batterijen in het assortiment hebt. De wet die daarover gaat, de Batteriegesetz of BattG, stelt de verkoper verantwoordelijk voor de recycling van de batterijen.

E-commerce in Oostenrijk en Zwitserland?

Oostenrijk en Zwitserland kunnen uitdagende landen zijn voor e-commerceondernemingen. Niet in de laatste plaats omdat er in Zwitserland meerdere talen gesproken wordt. De meerderheid van de Zwitsers spreekt echter Duits en zal dus ook in het Duits naar producten zoeken. Soms is kun je die klanten met een Duitse storeview al bereiken. Maar je bereikt Zwitserse en Oostenrijkse klanten het beste met een aparte storeview voor die landen. Het taalgebruik kan op relevante punten verschillen van het Duits dat in Duitsland gesproken wordt. Losse storeviews kunnen er dus voor zorgen dat klanten in die landen je producten kunnen vinden.

Bij Shopcontent voeren we graag een aparte keywordanalyse uit om te controleren of het de moeite waard is om een Oostenrijkse of Zwitserse storeview op te starten. Uiteraard hoort daar ook een domein bij dat op .at of .ch eindigt. Verder kent Zwitserland nog wat extra logistieke uitdagingen, omdat het land niet bij de Europese Unie hoort. Shopcontent heeft ervaring met webshopteksten voor het volledige Duitse taalgebied. Die ervaring gebruiken we graag om jouw internationale e-commerceambities waar te maken.