De e-commercemarkt in België laat de laatste jaren een behoorlijke groei zien. Lang was de Belgische markt niet interessant genoeg voor veel buitenlandse e-commerceondernemers. Belgen omarmden online shoppen later dan veel andere Europese landen en het feit dat er meerdere talen gesproken worden is een uitdaging op het gebied van content. De laatste jaren beginnen steeds meer ondernemers de voordelen van de Belgische markt te ontdekken. Voor Nederlandse e-commerceondernemers is een Belgische webshop vaak de eerste buitenlandse storeview. Bovendien zijn Belgen gewend om cross-border aankopen te doen. De e-commercemarkt in België is dus een groeimarkt die steeds interessanter wordt.
Kansen en uitdagingen
van de Belgische e-commercemarkt
Vergeleken met bijvoorbeeld Nederland of Duitsland zijn er eigenlijk nog helemaal niet zoveel Belgische webshops. Bovendien wordt de markt in België minder gedomineerd door grote internationale spelers dan veel andere Europese markten. Het is voor een e-commerceonderneming dus relatief eenvoudig om in België een goede Google-ranking te veroveren. Daar hoeft het bedrijf niet voor in België gevestigd te zijn. Tot voor kort bestond de top 10 grootste webshops in België volledig uit buitenlandse bedrijven. De Vlaamse elektronicawinkel Vanden Borre is tegenwoordig een van de populairste webshops in eigen land. Maar Nederlandse webshops als Coolblue en marktleider bol.com doen het eveneens goed bij Belgische klanten.
Artikelen van Nederland naar België verzenden – of andersom – gaat bovendien snel en eenvoudig. Alle landen in de Benelux zijn EU-landen, dus er zijn geen problemen met invoerrechten. Toch zijn veel ondernemers terughoudend met het betreden van de Belgische e-commercemarkt. De markt kwam relatief langzaam op gang, maar een grotere drempel vormt de taalbarrière. Van de 11,6 miljoen Belgen spreken er zo’n 6,5 miljoen Vlaams als eerste taal, terwijl een kleine 5 miljoen Frans als moedertaal heeft. Met één storeview bereik je dus niet de hele Belgische markt, omdat de doelgroep in Vlaanderen andere keywords gebruikt dan die in Wallonië.
Toch is de Belgische e-commercemarkt de moeite waard. De laatste jaren maakt de markt een enorme groei door. In 2021 nam het aantal online transacties met maar liefst 39 procent toe en zetten alle Belgische webshops bij elkaar 11,7 miljard euro om. Brancheorganisaties verwachten dat de totale Belgische e-commercemarkt in 2025 meer dan 17 miljard euro waard is. Nu is dus een bijzonder geschikt moment om in te stappen op de Belgische markt. Een webshop met content en betaalmethoden die op een Belgische doelgroep zijn afgestemd kan veel extra klanten trekken.
Waarom een
aparte Belgische storeview?
Steeds meer Nederlandse e-commerceondernemingen beginnen een Belgische webshop met een URL die op .be eindigt. Coolblue is daar het bekendste voorbeeld van. Met een jaaromzet van ongeveer een half miljard euro is Coolblue.be na bol.com de op een na grootste webshop in België. Dit verbaast sommige e-commerceondernemers. Als Belgen de content op Nederlandstalige en Franstalige storeviews kunnen lezen en zo gewend zijn om cross-border te kopen, waarom dan toch aparte storeviews voor de Belgische markt? Daar is een vrij eenvoudige reden voor. Aparte content voor de doelgroep in België wordt in het land beter gevonden. Bovendien vergroot zulke content de kans op een conversie.
Nederlanders en Vlamingen kunnen elkaar verstaan. Maar toch zijn er grote verschillen tussen het Nederlands dat in Nederland gesproken wordt en het Vlaams. Deze verschillen kunnen invloed hebben op het zoekgedrag van de Belgische doelgroep. Belgen kunnen andere woorden gebruiken voor de producten in het assortiment van een webshop. Daarnaast voorkomt aparte Belgische content misverstanden. Soms interpreten Belgen bepaalde woordkeuzes anders dan Nederlanders. Met goede Belgische content voorkom je onduidelijkheid en wordt de kans dat de klant tevreden is met zijn of haar bestelling groter. Dit zorgt voor minder retourzendingen en negatieve klantbeoordelingen.
Verder is het goed voor de conversie van de webshop als Belgische bezoekers meteen kunnen zien dat ze serieus genomen worden. Content die aansluit op de wensen en de verwachtingen van de Belgische doelgroep nodigt bezoekers uit om langer op de site te blijven. Te Nederlandse teksten vervlaamsen speelt hier een belangrijke rol in. Als de content direct duidelijk is en geen al te Nederlandse verwijzingen bevat, wordt de kans dat een bezoeker een aankoop doet een stuk groter. Stem ook de check-out op de Belgische doelgroep af door betaalmethoden aan te bieden die Belgische klanten graag gebruiken, zoals Bancontact.
Shopcontent helpt je
de Belgische e-commercemarkt veroveren
Hoewel de Belgische markt enkele uitdagingen kent voor buitenlandse e-commerceondernemers zijn de kansen veel groter. Vooral voor Nederlandse ondernemingen zijn er veel mogelijkheden op de Belgische e-commercemarkt. Er hoeft bijvoorbeeld niet per se een extra klantenservicemedewerker te komen voor het contact met Belgische klanten en bestellingen verzenden is eenvoudig. Bovendien zijn Belgen gewend om in het buitenland te bestellen. Maar voor het zover is moet de Belgische doelgroep de webshop wel kunnen vinden. Om de webshop in België vindbaar te maken is goede Belgische SEO content onmisbaar. Shopcontent heeft ervaring met content voor de Belgische markt en helpt daar graag mee.
Als je al een goed lopende Nederlandstalige storeview hebt, kunnen we de Nederlandse content vervlaamsen. Door de mogelijkheden die hreflangs tegenwoordig bieden is een webshop vol unieke content voor de Belgische markt niet per se meer nodig. Toch kan het in verband met conversie-optimalisatie of de resultaten van het keywordonderzoek nodig blijken om originele content te schrijven. Shopcontent heeft copywriters en vertalers in dienst die zelf uit België komen. Hun content geeft Belgische klanten het vertrouwen dat het goed komt met hun bestelling. We kunnen je content ook naar het Frans vertalen. Hiervoor hebben we native vertalers in dienst.
Wil je jouw e-commerceactiviteiten uitbreiden naar België? Dat is een goede eerste stap naar een internationale klantenbestand. Als je verdere internationale ambities hebt, kun je eveneens op Shopcontent rekenen. Onze SEO copywriters schrijven content in onder meer het Duits, Engels, Zweeds, Deens en Spaans. Laat ons telefonisch, per mail of via ons contactformulier weten wat zij voor jouw e-commerceonderneming kunnen betekenen. We maken snel een afspraak om de details te bespreken.