SEO content laten redigeren

Wat staat er op een goede “over ons”-pagina?

Share:

Iedere goede webshop heeft een “over ons”-pagina. Er wordt nog wel eens onderschat hoe belangrijk die pagina is. E-commerceondernemers nemen “over ons” zelden in de SEO-strategie mee, omdat de pagina veel minder bezoekers naar de webshop leidt dan bijvoorbeeld een goede productbeschrijving of een uitgebreide informatiepagina. De statistieken wijzen echter uit dat “over ons” vaak een van de best bezochte pagina’s van een site is. Zeker bij webshops die (nog) geen gevestigde namen zijn is dat het geval. De pagina verdient dus zeker aandacht. Maar wat staat er op een goede “over ons”-pagina? Daar vertellen we je graag meer over.

Waarom is een
“over ons”-pagina zo belangrijk?

Zoals gezegd is de “over ons”-pagina vaak een van de meest gelezen pagina’s van veel webshops. Dat is met een reden zo. Klanten willen weten met welke mensen ze zaken doen. Als klanten zien dat ze met echte mensen te maken hebben in plaats van een anonieme partij, dan zullen ze er meer vertrouwen in hebben dat hun bestelling goed afgehandeld wordt. Dat effect wordt nog verder versterkt als klanten zien dat de mensen die achter het bedrijf zitten deskundig zijn. Dit is vaak doorslaggevend als klanten twijfelen tussen twee of meer aanbieders. Een goede “over ons”-pagina trekt twijfelaars over de streep.

Zo’n kennismakingspagina werkt dus conversieverhogend. Klanten zijn de webshop weliswaar niet binnengekomen via die pagina, maar als de content goed geschreven is, is het wel die pagina die ze overtuigd heeft om een aankoop te doen. Het is daarom ontzettend belangrijk dat er een goede tekst op de pagina staat. Zo’n tekst laat bezoekers weten met wie ze te maken hebben. Verder geeft een “over ons”-tekst bezoekers een idee wat ze mogen verwachten als ze hun bestelling bij je plaatsen. Presenteer jezelf op de pagina dus als een betrouwbare partij waar mensen graag willen bestellen.

Wees concreet
en persoonlijk

Je hoeft een bezoeker van de “over ons”-pagina niet meer naar de webshop te lokken. Het is dus niet nodig om met marketingkreten te strooien. Bezoekers hebben er veel meer aan als je concreet laat zien wat de webshop uniek en betrouwbaar maakt. Vrijwel iedere webshop vindt zichzelf klantvriendelijk en deskundig. Dat hoef je dus niet te benoemen. Je kunt beter laten zien hoe je die waarden in de praktijk toepast. Klanten lezen graag wat de visie of de motivatie van een e-commerceondernemer is. Overtuig ze snel door je USP’s zo vroeg mogelijk in de tekst te vermelden.

Als de e-commerceonderneming al langer bestaat en in die jaren een goede reputatie heeft opgebouwd, kan de geschiedenis van het bedrijf veel vertrouwen uitstralen. Schrijf de tekst op de “over ons”-pagina echter niet chronologisch. De meest overtuigende informatie komt bij voorkeur eerst. Daarna kun je meer vertellen over jullie geschiedenis. Als je direct contact hebt met klanten, kun je ze vragen waarom ze precies voor jouw webshop gekozen hebben. Dit is heel waardevolle informatie. Je weet zo namelijk precies wat huidige tevreden klanten over de streep heeft getrokken. Eventueel kun je de belangrijkste USP’s onderbouwen met citaten van je klanten.

Maak de content
zo toegankelijk mogelijk

Toegankelijke content is voor ieder deel van de site belangrijk. Prettig leesbare content en een rustige vormgeving voorkomen bijvoorbeeld dat bezoekers direct weg klikken als ze je site zien. Een “over ons”-pagina moet ook zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Je wilt bezoekers overtuigen om klanten te worden, dus ze moeten de tekst wel willen lezen. Dit bereik je onder meer met helder, begrijpelijk taalgebruik dat aansluit op de stijl die de content op de rest van de shop hanteert. Wees daar consequent in. Een webshop die klanten de hele tijd met “je” en “jij” aanspreekt moet op de servicepagina’s bijvoorbeeld niet opeens naar “u” overschakelen.

Een langere tekst kan aantrekkelijker gemaakt worden door hem in hapklare brokken op te delen. Laat de thema’s die in de alinea’s aan bod komen duidelijk terugkomen in de h2’s. Zo kunnen bezoekers snel zien waar ze de informatie kunnen vinden waarnaar ze op zoek zijn. Vakjargon kun je op B2C-webshops het beste achterwege laten. Deze scheppen vaak een afstand tussen ondernemer en klant. Op B2B-webshops kan het afhankelijk van de klanten natuurlijk wel. Controleer ook regelmatig of de informatie op de “over ons”-pagina nog wel actueel is. Je wilt immers niet dat je klanten hun beslissing op verouderde informatie baseren.

Een duidelijke
call to action

Omdat de “over ons”-pagina zo goed bezocht wordt, is het in het voordeel van de webshop als er een duidelijke call to action (CTA) op de pagina staat. Wat die CTA precies is, is onder meer afhankelijk van welke producten en diensten je aanbiedt. Werkt de e-commerceonderneming op offertebasis? Zorg dan dat de bezoeker direct een offerte kan aanvragen op de pagina. Op B2C-webshops is een aanmeldformulier voor de nieuwsbrief populair. Als je actief bent op social media, is een “over ons”-pagina bovendien de perfecte plek voor de buttons die erheen leiden. Alles wat de bezoeker een klant kan maken is toegestaan.

Meestal staat de CTA aan het einde van een “over ons”-pagina. Als de bezoeker zover gekomen is op de pagina, kun je er immers van uitgaan dat hij of zij interesse heeft in wat je e-commerceonderneming doet. Er is dan niet veel overtuigingskracht meer nodig om de bezoeker tot actie aan te zetten. Goede “over ons”-pagina’s hebben minimaal één CTA, maar het is geen probleem om er meer op de pagina te zetten. Combineer toegankelijke teksten met aansprekend beeld en een prettige vormgeving. Des te groter is de kans dat de bezoeker overgaat tot de gewenste actie.

Laat Shopcontent je
“over ons”-pagina schrijven

Shopcontent is al sinds 2012 specialist in SEO copywriting voor webshops. In die tijd hebben we veel productbeschrijvingen en categorieteksten geschreven, maar ook veel servicepagina’s. Die expertise kunnen we inzetten om een aansprekende “over ons”-pagina voor jouw webshop te schrijven. Dat kan in het Nederlands, maar voor andere Europese markten kun je ook bij ons terecht. We hebben native copywriters en vertalers in dienst voor onder andere Duitse, Franse, Engelse, Zweedse en Deense SEO content. Hoe kunnen zij jouw e-commerceactiviteiten laten groeien? Neem contact met ons op en we zullen het zo snel mogelijk met je bespreken.