Iedere webshop heeft servicepagina’s. Op deze pagina’s vindt de klant informatie over onder meer de afhandeling van hun bestelling of wat hun rechten en plichten zijn. Deze pagina’s staan over het algemeen vrij prominent in de footer, maar SEO content voor dit soort pagina’s heeft doorgaans weinig tot geen prioriteit voor e-commerceondernemers. Toch kunnen ook servicepagina’s invloed hebben op het aantal conversies en hoe goed een webshop gevonden wordt. Daarom staan we graag even stil bij de vraag: hoe belangrijk is SEO voor servicepagina’s?
Moeten servicepagina’s vindbaar zijn?
De meeste e-commerceondernemers zullen in eerste instantie gevonden willen worden op hun categoriepagina’s en hun productbeschrijvingen. Vanaf die pagina’s is de route naar een conversie het kortst. Klanten kunnen daar vaak op een aankoopknop klikken en dan zijn ze nog maar één klik bij de check-out vandaan. Servicepagina’s zijn primair bedoeld om de klant te informeren over wat ze van de webshop of het bestelproces kunnen verwachten. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan de “over ons”-pagina of pagina’s over betaal- en verzendmethoden. Maar ook de algemene voorwaarden, het retourbeleid en het privacybeleid zijn servicepagina’s.
In eerste instantie lijkt het misschien alsof dat soort pagina’s geen baat hebben bij zoekmachineoptimalisatie. Toch is dat niet helemaal waar. Sommige webshops onderscheiden zich juist op zaken als gratis verzending en achteraf kunnen betalen. Er zijn genoeg mensen die op een combinatie van een product en zo’n serviceoptie zoeken. Vaak zijn dit bovendien klanten die al vrij ver in het aankoopproces zitten. Ze weten al welk product ze willen hebben en zijn alleen nog op zoek naar de aanbieder die aan hun wensen voldoet. Als jouw webshop dat is, moet hij vindbaar zijn op die keywords. De kans op een conversie is bij dit soort klanten groot.
Als uit het zoekwoordonderzoek blijkt dat veel Google-gebruikers op een combinatie van jouw assortiment en een betaal- of verzendvoorkeur zoeken, kan een goede SEO-tekst dus veel extra verkeer naar de webshop opleveren. Verder kun je servicepagina’s gebruiken om de SEO-waarde van andere content te verhogen, bijvoorbeeld met interne linkbuilding. Op een “over ons”-pagina komen bijna altijd de belangrijkste producten in het assortiment van een webshop aan bod. Het zou dan een gemiste kans zijn om geen links naar die categorieën en producten te plaatsen.
Servicepagina’s overtuigen twijfelende klanten
Ook als klanten de webshop binnenkomen op een productbeschrijving of categorie zijn servicepagina’s belangrijk. Ze geven klanten een beeld wat ze van de webshop kunnen verwachten. Zelfs de grootste koopjesjager wil immers niet met een onbetrouwbare webwinkel te maken krijgen. Goede content op servicepagina’s is dus een uitstekende manier om aan oriënterende klanten te laten zien dat de webshop van een betrouwbare, deskundige e-commerceonderneming is. Als oriënterende klanten verschillende aanbieders met elkaar vergelijken, kan dit soort informatie ze over de streep trekken. Het loont dus zeker om zoveel mogelijk relevante informatie over het bedrijf op de servicepagina’s te hebben.
Servicepagina’s met goede content zijn dus gunstig voor de conversie. Maar wat staat er dan precies op zo’n pagina? Dat is volledig afhankelijk van het bedrijf en de functie van de pagina. Bedrijven die lang bestaan kunnen behoorlijk wat vertrouwen wekken door wat over de geschiedenis van het bedrijf te vertellen. Onderscheidt de webshop zich op zaken als gratis verzending, bezorging binnen één dag of specifieke betaalmethoden? Zorg dan dat dit nadrukkelijk op de relevante servicepagina vermeld staat. Feitelijk kan alles wat jouw webshop onderscheidt als de beste aanbieder om de producten uit jouw assortiment te kopen in een servicetekst staan.
Dan moeten de teksten echter wel zo geschreven zijn dat bezoekers ze willen blijven lezen. De tekst op servicepagina’s is bedoeld om klanten te overtuigen om de producten juist bij jou te kopen. Het is dus zonde om ze af te schrikken met grote stukken ontoegankelijke tekst of een rommelig vormgegeven pagina. Overtuigende teksten op servicepagina’s laten een groter deel van de bezoeken aan de webshop in een conversie eindigen. De pagina’s converteren dus weliswaar niet zo goed als bijvoorbeeld productbeschrijvingen, maar voor de conversieratio is het wel gewenst dat er wervende, aansprekende teksten op staan.
Shopcontent is jouw partner voor alle content
Wil je dat jouw webshop gevonden wordt via Google? Of wil je dat de servicepagina’s zo overtuigend zijn dat meer bezoekers hun bestelling bij jouw e-commerceonderneming plaatsen? In beide gevallen kun je rekenen op Shopcontent. Wij werken al sinds 2012 aan teksten die vindbaar zijn in Google en klanten de informatie geven die ze nodig hebben. Dit kunnen onze SEO copywriters in het Nederlands, maar ook in alle andere belangrijke Europese talen. Onze copywriters en vertalers Duits, Frans, Engels, Zweeds en Deens zijn allemaal native speakers. Hun teksten sluiten dus naadloos aan op de verwachtingen van de doelgroep in het doelland.
We gaan graag samen met onze klanten op zoek naar de beste SEO-strategie voor de webshop. De zoekwoordonderzoeken voor iedere storeview en de productkennis van de klant vormen hier de basis voor. Maar ook voor servicegerichte pagina’s waarbij zoekverkeer geen grote rol speelt schrijven we graag teksten die goed converteren. Al onze copywriters en vertalers weten hier een tone of voice voor te vinden die de doelgroep aanspreekt. Desgewenst kunnen we alle content plaatsen binnen het bestaande UX design en de interne linkbuilding verzorgen.
Wat moeten jouw servicepagina’s uitstralen? En welk publiek wil je met de content op je webshop bereiken? Laat het ons weten via de telefoon, de mail of ons contactformulier. We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.