Als e-commerceondernemers het over linkbuilding hebben, gaat het vaak over externe linkbuilding. Veel externe links leveren immers een hogere Google-ranking op. Toch is interne linkbuilding minstens net zo belangrijk. Interne links maken een site beter vindbaar en gebruiksvriendelijker. Ze geven structuur aan de webshop en zorgen dat de bezoeker relevante pagina’s makkelijk kan vinden. We vertellen daarom graag wat meer over het nut van interne linkbuilding en hoe je dit het beste inzet voor je e-commerceonderneming.
Vindbaarheid vergroten met interne links
Links zijn een effectief middel om een pagina beter vindbaar te maken. Dat geldt zeker ook voor interne links, omdat Google daar gebruik van maakt voor de indexering. De bots van Google volgen de structuur van een site namelijk aan de hand van de links die erop staan. Gaan er helemaal geen links naar een pagina toe, dan zal die pagina dus ook niet geïndexeerd worden. Als je wilt dat de doelgroep een pagina kan vinden, moeten er dus links naartoe lopen. Dat Google daar interne links voor gebruikt is prettig voor de e-commerceonderneming. Over interne links heb je namelijk zelf de volledige controle.
Soms hoef je weinig moeite te doen voor links naar belangrijke pagina’s. Naar de belangrijkste categorieën loopt bijvoorbeeld meestal al een link in het headermenu van de site. Ook in de footer kun je links kwijt. Vaak staan daar links naar servicepagina’s, maar je kunt ook links in de footer plaatsen naar belangrijke informatiepagina’s die niet in het menu passen. Maar de beste plek om aan interne linkbuilding te werken is in de content zelf. In goed geschreven SEO-teksten is altijd wel plek om links naar gerelateerde onderwerpen te plaatsen. Van een informatiepagina naar het relevante product en vice versa bijvoorbeeld.
Verder zijn externe en interne links bepalend in de ranking van een pagina. Het algoritme van Google beoordeelt pagina’s waar veel naar gelinkt wordt als relevant. Als er twee pagina’s bestaan die verder volledig gelijkwaardig zijn, zal de pagina waar meer waardevolle links naartoe lopen hoger in de organische zoekresultaten staan. Ook op die manier kunnen interne links de vindbaarheid van een webshop vergroten. De interne linkbuilding moet daarbij wel in dienst staan van de rest van de SEO-strategie en de gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker.
Gebruiksvriendelijke linkbuilding
Interne linkbuilding is namelijk niet iets wat je alleen voor de vindbaarheid van de webshop doet. Net als Google vindt ook de bezoeker het prettig als meteen duidelijk is waar de belangrijkste informatie te vinden is. Bovendien nodigen links een bezoeker uit om langer op de site te blijven. Ze kunnen dan doorklikken naar pagina’s met meer informatie over de producten die ze zoeken of juist naar de pagina’s waar ze die producten kunnen kopen. Gebruiksvriendelijke linkbuilding draagt op die manier bij aan een hogere conversieratio. Op links klikken in plaats van terugkeren naar de zoekresultaten is bovendien goed voor de Google-ranking.
Als je meer conversies uit de linkbuilding wilt halen, is het raadzaam om het zo gebruiksvriendelijk mogelijk aan te pakken. Zorg ervoor dat de links waarop de bezoeker kan klikken logisch zijn voor het hoofdonderwerp van de tekst. Leid de klant ook niet te snel af met een link die eigenlijk niet direct met het hoofdonderwerp te maken heeft. Links naar alternatieve producten plaatsen is zeker een aanrader. Dat spoort de bezoeker aan om jouw assortiment verder te bekijken in plaats van via Google iets anders te zoeken. Maar dat kun je beter later in de tekst pas doen, zodat de belangrijkste links prominent in de tekst staan.
Er zijn verschillende manieren om een link naar gerelateerde pagina’s in de content te plaatsen. Voor het algoritme van Google is het prettig als de links in een lopende tekst staan. Zo begrijpt het algoritme de context van de anchor text. Met het oog op de conversie kunnen productwidgets met duidelijke productfoto’s echter wonderen doen. Potentiële klanten zien dan meteen welke producten je aanbiedt en waar ze voor de aankoop van de producten terechtkunnen. Goede interne linkbuilding vindt uiteindelijk de balans tussen vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid.
Benut alle interne linkbuildingkansen met Shopcontent
Links naar relevante pagina’s in de content van een webshop plaatsen lijkt een eenvoudige klus. Maar wil je alle kansen op het gebied van SEO en conversie-optimalisatie benutten? Dan is het raadzaam om met een SEO-expert in zee te gaan. Shopcontent is verantwoordelijk geweest voor zowel de content als de linkbuilding waarmee verschillende e-commerceondernemingen hun markt in binnen- en buitenland hebben weten te veroveren. Onze copywriters en vertalers zijn dagelijks met SEO content van hoge kwaliteit bezig. Daar hoort tekstschrijven en vertalen bij, maar zeker ook interne linkbuilding. We nemen de interne linkbuilding dan ook graag van je over.
Shopcontent heeft naast SEO copywriters voor Nederlandse teksten ook copywriters en vertalers voorandere talen in dienst. We gaan graag met je in overleg over welke Europese markten je kunt betreden. Daar leveren wij natuurlijk de content voor. Maar we kunnen ook de linkbuilding voor al je buitenlandse storeviews op ons nemen. Omdat onze specialisatie e-commerce is, is dat een groot voordeel van Shopcontent ten opzichte van bijvoorbeeld een vertaalbureau. Onze native vertalers zorgen ervoor dat je tekst in de doeltaal goed te begrijpen is, maar we kunnen de content ook publiceren binnen het bestaande UX design en waardevolle links toevoegen.
Wil je weten wat Shopcontent op het gebied van copywriting, vertalen en interne linkbuilding voor je kan betekenen? Vul dan ons contactformulier in of neem telefonisch of per mail contact met ons op. We zullen zo spoedig mogelijk een afspraak maken om de details te bespreken.