categorieteksten

Wat is het nut van categorieteksten?

Share:

Op de meeste webshops zijn de producten onderverdeeld in verschillende categorieën en eventueel subcategorieën. Deze categorieën geven structuur aan je productaanbod en maken het makkelijker voor klanten om de gewenste producten te vinden. Maar categoriepagina’s zijn ook een goede plek om potentiële klanten met categorieteksten te informeren over dat deel van het assortiment. Maar wat is het nut van categorieteksten? En hoe pak je dat soort content het beste aan? Daar vertellen we je graag meer over.

Goede categorieteksten
maken een webshop beter vindbaar

De keywords waarmee Google-gebruikers op categoriepagina’s terechtkomen hebben over het algemeen een relatief hoog zoekvolume. Meer mensen zoeken op kortere, algemenere keywords dan op specifiekere longtail keywords. Een goed geschreven categorietekst is dus de uitgelezen mogelijkheid om je webshop in de kijker te spelen. Als een categoriepagina van jouw webshop hoog in de organische zoekresultaten staat, zullen meer mensen de pagina zien. Goede categorieteksten leveren dus meer bezoekers op. Zeker als de teksten bezoekers de informatie geven die ze nodig hebben om te besluiten welk product ze precies moeten kopen. Een goede categorietekst is dus altijd informatief.

Wel is het zo dat de meeste gebruikers die op algemene short tail keywords zoeken vaak nog oriënterende bezoekers zijn. Ze zullen minder snel een aankoop doen dan bezoekers die specifiekere longtail keywords gebruiken. Dit soort bezoekers zit meestal al wat verder in het aankoopproces. Toch is het belangrijk om ook in die oriënterende koopfase al vindbaar te zijn. Deskundige, informatieve categorieteksten nodigen bezoekers uit om terug te komen zodra ze besloten hebben wat ze willen kopen. Bezoekers weten dan namelijk al dat je webshop een betrouwbare partij met goede productkennis is.

Klanten helpen
met het maken van een keuze

Als bezoekers op een algemeen keyword zoeken en daarop de site binnenkomen, moeten ze vaak nog besluiten wat ze precies willen bestellen. Ze weten vaak wel wat ze willen kopen, maar ze twijfelen nog tussen verschillende producten die op elkaar lijken. Of ze weten nog niet welk merk ze willen hebben. Een categorietekst kan hier een doorslaggevende rol in spelen. De tekst kan bijvoorbeeld uitleg geven over welk product het meest geschikt is voor welke toepassing. Of je vertelt iets over de voordelen van specifieke producten. Zo helpt de categorietekst de klant in feite met het maken van een keuze.

Goede informatieve content heeft dus een gunstig effect op de conversieratio van een categoriepagina. Hakken potentiële klanten op jouw webshop de knoop door, dan is de weg naar een aankoop niet zo lang meer. Eventueel kun je die route naar een bestelling zelfs nog verkorten met interne linkbuilding of duidelijke productwidgets. Interne linkbuilding is ook goed voor de Google-ranking van de pagina’s waar je naartoe linkt. Het koopadvies kun je ook baseren op de artikelen die je het meest verkoopt of op de resultaten van het zoekwoordonderzoek. Afhankelijk van het productaanbod kan dat al een heel aardig beeld geven van de productbehoefte van je klanten.

De website-autoriteit
van een webshop verbeteren

Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan de website-autoriteit van een webshop. De hoeveelheid goede informatieve content is er daar een van. Google-gebruikers zijn over het algemeen namelijk op zoek naar informatie. Als een website bekendstaat als een goede bron van informatie, krijgen alle pagina’s als het ware voorrang bij het bepalen van de ranking. Categorieteksten zijn ideaal om bezoekers te informeren. Juist omdat bezoekers van categoriepagina’s op zoek zijn naar informatie, ben je met goede informatieve content op die pagina’s zowel de bezoeker als de webwinkel van dienst. Dit draagt bij aan een betere website-autoriteit van de webshop als geheel.

Probeer voor de informatie in de categorieteksten altijd vanuit de klant te denken. Een goede categorietekst bevat alles wat een klant moet weten over de producten in de categorie. Je kunt altijd wel vragen beantwoorden waar de klant mee zit. Waar worden de producten bijvoorbeeld voor gebruikt? Wat zijn de voordelen van deze producten? Waar moet de klant rekening mee houden? Later in de tekst zou je zelfs alternatieven voor de producten kunnen benoemen, zodat de bezoeker meteen weet wat hij of zij wél moet hebben als de artikelen in de categorie niet de juiste zijn. Interne links kunnen de bezoeker direct naar de alternatieve producten leiden.

Shopcontent
schrijft vindbare categorieteksten

Categorieteksten zijn een onmisbaar onderdeel van de SEO copywriting voor een webshop. We hebben bij Shopcontent dan ook uitgebreid ervaring met het schrijven van categorieteksten in verschillende talen. Daarmee kunnen we ervoor zorgen dat jouw webshop beter gevonden wordt en beter converteert. We kunnen originele Nederlandstalige categorieteksten schrijven. Maar als je al een goedlopende Nederlandstalige storeview hebt, kunnen we je bestaande content ook vertalen. We hebben native vertalers voor onder meer Duitse, Franse, Engelse, Zweedse en Deense SEO content in dienst. Zij kunnen de content vertalen op een manier die natuurlijk aanvoelt voor de buitenlandse doelgroep, maar ze kunnen ook originele content schrijven.

Een groot voordeel aan Shopcontent inschakelen voor de categorieteksten, productbeschrijvingen en andere informatiepagina’s is dat we je veel werk uit handen nemen. Alle uren die je anders kwijt zou zijn aan het schrijven kun je nu aan het ondernemen zelf besteden. En omdat alle copywriters en vertalers van Shopcontent actuele werkervaring in zoekmachineoptimalisatie hebben, zorgen ze er gegarandeerd voor dat de webshop gevonden wordt. Lijkt dat je wat? Neem dan vandaag nog contact met ons op. Dat kan telefonisch, over de mail of via ons contactformulier. We zullen zo snel mogelijk een afspraak met je maken.