Metadescriptions zijn zeer belangrijk voor de vindbaarheid van een webshop. Ze zijn het eerste wat Google-gebruikers zien. Metadata die op orde zijn zorgen dus voor een bezoekersstroom van goede kwaliteit. Als de verwachtingen die de metadata wekken aansluiten op de SEO content werkt dat bovendien conversieverhogend. We hebben een aantal do’s en dont’s voor metadescriptions op een rij gezet.
Don’t:
keywords opsommen
Vroeger werden metadescriptions nog wel eens gevuld met zoveel mogelijk keywords die met het hoofdkeyword te maken hebben. Ooit was dit een manier om een hogere positie in de organische zoekresultaten van Google te forceren. Het algoritme van Google ziet dat tegenwoordig echter als keywordspam. Metadata die veel keywords opsomt zal vandaag de dag dus juist eerder afgestraft worden met een lagere ranking. Maar ook met het oog op gebruiksvriendelijkheid is het een slecht idee om keywords op te sommen in de metadescription.
Bij het zien van een metadescription moet een potentiële klant meteen begrijpen waar de pagina over gaat. Een korte uitleg over de inhoud van de pagina geeft daar een duidelijker beeld van dan een paar losse keywords. Het hoofdkeyword moet natuurlijk wel in de metadescription staan, het liefst zoveel mogelijk vooraan. Google geeft de keywords die erin staan zelfs vet weer. Het is dus vrij snel duidelijk voor de gebruiker of de pagina over het onderwerp gaat waar hij of zij meer over wil weten.
Do:
duidelijke call to action
Een duidelijke call to action (CTA) maakt een metadescription beter. De actie waar je voor bezoekers naar op zoek bent is dat ze op de link naar je pagina klikken. Dat wordt waarschijnlijker als duidelijk is wat er gebeurt als ze op de pagina klikken. Voor een productbeschrijving, categorie of andere koopgerichte pagina kun je in de metadescription vermelden dat ze dat product op de pagina kunnen kopen. Is de pagina meer gericht op informatievoorziening? Dan kun je denken aan CTA’s als “klik hier om meer te weten over” of “lees hier meer over”.
Zo weten bezoekers precies wat ze kunnen verwachten van een pagina. Dat vergroot de kans dat bezoekers op de site blijven en een aankoop doen. Maar een duidelijke CTA is ook handig voor Google. Het algoritme begrijpt daardoor beter wat de intentie van een bepaalde pagina is. En dat helpt dan weer bij het bepalen van de relevantie van de pagina bij bepaalde keywords. Zo kan een productbeschrijving of categoriepagina bijvoorbeeld ranken op de naam van het product, maar ook op de naam van het product in combinatie met “kopen” of “bestellen”.
Don’t:
laagste prijzen vermelden
Producten voor de laagste prijs aanbieden lijkt een sterke USP. In de praktijk blijkt echter dat het weinig tot geen extra bezoekers oplevert als in een metadescription of advertentie staat dat een webshop de goedkoopste is. Oriënterende bezoekers zijn vaak toch al aanbieders met elkaar aan het vergelijken om de beste deal te vinden. Het onderzoek naar de laagste prijzen doen Google-gebruikers dus zelf al. Ze zullen er dus niet snel op vertrouwen dat een webshop die lage prijzen zegt te hebben ook daadwerkelijk de goedkoopste is.
Ben je voordeliger van veel dan je concurrenten? Dan mag je natuurlijk wel in je metadescription vermelden dat de Google-gebruiker de producten voordelig online kan kopen bij jouw webshop. In de metadescription van een koopgerichte pagina is dat zelfs een aanrader. Zet het er dus vooral bij als je daar metadata voor aan het schrijven bent. Vaak is het echter lastig te achterhalen of de prijs waarvoor jouw webshop de producten aanbiedt wel echt de laagste is. Bovendien heeft het qua SEO en conversie weinig meerwaarde om het te vermelden.
Do:
andere USP’s vermelden
Andere USP’s doen het wel goed in de metadata. Dat kan van alles zijn. Als de webshop de officiële lokale leverancier van een gewaardeerd merk is, is dat de vermelding in de metadata waard. Het is immers iets wat een potentiële klant kan overtuigen om juist bij jouw webshop te bestellen. Dat is ook zo als je bijvoorbeeld een buitengewoon ruim of gevarieerd assortiment hebt. Specialisaties doen het ook altijd goed in metadata. Er zijn daarnaast genoeg specifieke USP’s die afhankelijk zijn van het assortiment of de branche waarin het bedrijf actief is.
Bepaalde servicegerichte voordelen kunnen geïnteresseerde klanten overhalen om juist jouw webshop te bezoeken. Hierbij kun je denken aan zaken als gratis verzending, bezorging binnen een dag, de mogelijkheid om achteraf te betalen of extra garantie. Het is zelfs goed voor de conversie om dat soort USP’s in de metadescription te vermelden. Klanten die zich daardoor laten overhalen, zitten vaak al ver in het aankoopproces. Er is dus een behoorlijk grote kans dat hun bezoek aan de webshop met een conversie eindigt.
Don’t:
dezelfde tekst voor meerdere metadescriptions
Juist in de e-commerce is het verleidelijk om dezelfde metadescriptions voor soortgelijke producten te gebruiken. Zowel voor potentiële klanten als voor Google wordt het dan echter lastig om precies te achterhalen welke content op welke plek staat. Er zijn daardoor misschien meer klikken nodig voordat de klant op de juiste plek is. Voor de conversie kan dat desastreus zijn. Bovendien kan het algoritme van Google de indruk krijgen dat er sprake is van duplicate content en alle pagina’s waar het om gaat straffen met een lagere ranking.
Schrijf dus voor iedere pagina die je hebt een unieke metadescription. Zo begrijpen zowel Google als de bezoekers dat er waardevolle, unieke content op elke pagina staat. Richt je in de omschrijvingen vooral op de attributen die de artikelen uniek maken. Productbeschrijvingen converteren relatief goed, omdat klanten die op producten en attributen zoeken ver in het aankoopproces zijn. Met unieke metadescriptions zorg je dat deze klanten sneller kunnen vinden wat ze zoeken. Dan zullen ze ook sneller een bestelling plaatsen.
Do:
Shopcontent inschakelen
Alle pagina’s op een webshop van content voorzien is een flinke klus. Als er dan ook nog eens unieke metadescriptions voor ieder product moeten komen, kan dat veel tijd in beslag nemen. Shopcontent heeft al sinds 2012 ervaring met SEO copywriting voor webshops. We hebben voor verschillende klanten met grote catalogi informatieve content, categorieteksten en productbeschrijvingen geschreven, inclusief alle bijbehorende metadata. Dat kunnen we ook voor jouw e-commerceonderneming doen. Dat bespaart het bedrijf veel tijd die je aan andere belangrijke zaken kunt besteden.
Shopcontent kan content schrijven en vertalen in verschillende Europese talen. Naast tekstschrijvers Nederlands hebben we onder meer copywriters en vertalers Duits, Frans, Engels, Zweeds en Deens in dienst. Iedere contentspecialist van Shopcontent is een native speaker met ruime ervaring in SEO copywriting. Dat maakt de content vindbaar en van goede kwaliteit. Wil je eens met ons overleggen wat onze contentspecialisten voor je kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op!