Niet alle content is goede content. Voor Google en andere zoekmachines wordt het echter steeds belangrijker om goede content zoveel mogelijk met hoge rankings te belonen. Bij Shopcontent streven we er dan ook altijd naar om de best mogelijke content voor onze klanten te schrijven. Maar wat is goede content precies? En is goede content voor de bezoeker hetzelfde als voor Google? Daar gaan we graag wat dieper op in.
Goede content
wordt snel gevonden
Wie content voor zijn webshop zoekt, wil vooral dat klanten de content snel kunnen vinden. Vanuit commercieel oogpunt is goede content dus vooral content die hoog in de organische zoekresultaten van Google staat. Welke plek in de rankings een pagina precies verovert is afhankelijk van verschillende factoren. Er is echter zeker wat algemeens over te zeggen. Een pagina staat hoog in Google wanneer de content op de pagina goed aansluit op het zoekgedrag van de doelgroep. Dit is de basis voor alle teksten die Shopcontent schrijft. Als klanten de webshop niet kunnen vinden, heeft de rest immers weinig zin.
Om te weten hoe de doelgroep van onze klanten precies zoekt voeren we voor iedere storeview een zoekwoordonderzoek uit. Daarmee krijgen we een beeld welke keywords de potentiële klanten van de webshop vaak gebruiken. Dat zijn uiteraard de keywords die centraal staan in de SEO-strategie, al zeggen zoekvolumes niet alles. Longtail keywords met een lager zoekvolume geven vaak inzicht in wat bezoekers over de producten van onze klanten willen weten. Dit is nuttige informatie voor het schrijven van content. Door content te schrijven die antwoord geeft op de vragen waar potentiële klanten mee zitten wordt een webshop in die fase al goed vindbaar.
Content voor webshops
moet goed converteren
Als e-commerceondernemer wil je het liefst dat iedereen die de webshop bezoekt ook een aankoop doet. Helaas is dat niet mogelijk. Sommige bezoekers zitten bijvoorbeeld nog in een oriënterende koopfase. Ze vergelijken verschillende aanbieders of zelfs verschillende producten met elkaar. Bezoekers die de webshop op specifieke longtail keywords binnenkomen, bijvoorbeeld via een productbeschrijving, zullen sneller een aankoop doen. Goede content laat klanten in beide koopfases zien dat de webshop de juiste plek is om de benodigde producten te kopen. Dit vergroot de kans dat koopgerichte klanten direct hun bestelling plaatsen en oriënterende klanten terugkomen als ze hun beslissing genomen hebben.
Goed converterende content sluit aan op de verwachtingen van de bezoeker, zowel inhoudelijk als qua zoekgedrag. Als een klant op een bepaald keyword de pagina binnenkomt, moet meteen duidelijk zijn dat de content over hetzelfde onderwerp gaat. Voor een webshop is het bovendien een must dat direct te zien is waar het product dat de klant zoekt te koop is. Feitelijk maakt goed converterende content de weg van het binnenkomen van de site tot het doen van een aankoop zo kort mogelijk. Een overzichtelijke vormgeving, productwidgets en interne linkbuilding kunnen daar allemaal aan bijdragen. Maar het begint met content die goed op orde is.
Nodig bezoekers uit
om op de site te blijven
Zowel voor de Google-ranking als voor de conversie is het goed als een bezoeker op de site blijft. Klikken te veel bezoekers bij het zien van de pagina weer terug naar de zoekresultaten, dan ziet het algoritme van Google dit als een teken dat de pagina niet relevant genoeg is bij de keywords. Pagina’s waar de bezoeker wel op blijft hangen worden beloond met een hogere ranking. Goede content nodigt de bezoeker dus uit om op de site te blijven. Dat hoeft niet per se op de pagina waar hij of zij binnenkomt te zijn. Als hij of zij doorklikt naar andere delen van de site is dat ook goed.
Het is belangrijk dat een bezoeker meteen aan de tekst ziet dat hij of zij op de juiste plek is. In het begin van een tekst staan daarom bij voorkeur geen bijzaken die slechts gedeeltelijk met het hoofdonderwerp te maken hebben. Daar kun je later in de tekst altijd nog op terugkomen. Content die bezoekers uitnodigt om op de site te blijven is bovendien toegankelijk. Te lange alinea’s en onnodig moeilijke zinnen schrikken bezoekers af. Teksten met veel taalfouten geven bovendien de indruk dat de webshop niet professioneel is. Zorg er dus voor dat de content en de vormgeving een goede eerste indruk maken.
De juiste tone of voice
Zelfs een fantastisch vormgegeven pagina die de bezoeker precies de informatie geeft die hij of zij nodig heeft kan potentiële klanten alsnog afschrikken. In de meeste gevallen heeft de content dan de verkeerde tone of voice. Dat houdt in dat de content de klant op de verkeerde manier aanspreekt. In Nederland gebeurt dit niet al te vaak, omdat het contact tussen bedrijven en klanten hier relatief informeel is. Toch kan het ook op Nederlandse storeviews gebeuren, als de teksten bijvoorbeeld te moeilijk of juist te kinderlijk geschreven zijn. E-commerceondernemers uit de Benelux verkijken zich echter vaak op hoe formeel het klantcontact in andere Europese landen is.
Bij Shopcontent werken we uitsluitend met native speakers. Onze copywriters en vertalers weten dus precies hoe de buitenlandse doelgroepen van onze klanten aangesproken willen worden. Verder zoeken ze naar natuurlijke, vertrouwde alternatieven voor formuleringen of inhoudelijke zaken die te Nederlands aandoen voor een buitenlandse doelgroep. Zo is Shopcontent meer dan alleen een vertaalbureau voor webshops. We kunnen je content voor iedere Europese markt lokaliseren, zodat buitenlandse klanten eerder een bestelling zullen plaatsen. De tone of voice van de content aanpassen op de doelgroep is dus goed voor de conversieratio van de content.
Op zoek naar
goede content voor je webshop?
Ben je op zoek naar goede content voor je webshop? Bij Shopcontent weten we precies welke content goed is voor e-commerceondernemingen. We kunnen een nieuwe webshop vullen met goede Nederlandstalige content. Maar we kunnen ook bestaande content vertalen naar onder meer het Duits, Engels, Frans, Deens en Zweeds. Eventueel kunnen we daarnaast originele content schrijven in al die talen. Zo neemt Shopcontent je veel werk uit handen. Ben je benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op voor een afspraak.