ZOEKVOLUMES INTERPRETEREN VOOR EEN HOGERE CONVERSIE

Website-autoriteit verbeteren met content

Share:

Verschillende factoren zijn van invloed op de ranking van een website. De website-autoriteit bepaalt echter voor een groot deel hoe hoog pagina’s in Google komen te staan. Er zijn meerdere inhoudelijke en technische factoren die bepalend zijn voor de website-autoriteit, maar goede informatieve content speelt er een grote rol in. Je kunt dus je website-autoriteit verbeteren met content. We leggen je graag uit hoe je dit aanpakt.

Wat is website-autoriteit?

Simpel gezegd is website-autoriteit de mate waarin een site in staat is om op relevante keywords hoog in de organische zoekresultaten te staan. Dat klinkt als een ruim begrip en dat is het ook. Alles wat invloed heeft op hoe hoog een website of pagina in de zoekresultaten staat valt hieronder. De factoren die van invloed zijn op de website-autoriteit zijn echter in drie categorieën onder te verdelen: de domeinautoriteit, de pagina-autoriteit en de linkautoriteit. Google wil het liefst alleen zoekresultaten weergeven waar de gebruiker wat aan heeft. Door een website of webshop op die drie niveaus te beoordelen, wordt dat eenvoudiger voor het algoritme.

De domeinautoriteit geeft het algoritme informatie over hoe betrouwbaar en relevant alle pagina’s van een bepaald domein zijn. Dit wordt onder meer bepaald door hoelang een domein bestaat, het aantal bezoekers, het aantal links dat naar het domein loopt en de hoeveelheid kwalitatieve pagina’s dat onder het domein valt. De link-autoriteit kijkt naar de kwaliteit van de links. Daarbij let het algoritme onder meer op de autoriteit van de pagina’s waarop de links staan en waar de links precies op de pagina staan. Voor de pagina-autoriteit richt het algoritme zich op zaken als de informatiewaarde en de actualiteit van een pagina.

Om een goede website-autoriteit op te bouwen moeten alle eigenschappen van de site in orde zijn. Google kijkt bijvoorbeeld of bezoekers op een site blijven om te beoordelen of de zoekresultaten relevant zijn. Goede content voorkomt dat bezoekers meteen weg klikken, maar een prettige vormgeving en een hoge laadsnelheid ook. Google wil zijn gebruikers een zo goed mogelijke ervaring bieden. Daarom zijn optimalisaties voor de website-autoriteit gelukkig vaak ook goed voor de bezoekers en het aantal conversies. Content optimaliseren vraagt voor zoekmachines vaak om dezelfde handelingen als voor klanten.

Hoe kan content de website-autoriteit verbeteren?

Als een domein nog niet zo lang bestaat, moet dat domein het vertrouwen van een zoekmachine als het ware verdienen. Content is hier een goed middel voor. Dan moet het echter wel waardevolle content zijn. Toen SEO nog in de kinderschoenen stond, kon een site al een goede plek in de organische zoekresultaten veroveren door de juiste keywords op strategische plekken in de content te hebben staan. De meeste zoekmachines hebben tegenwoordig echter zelflerende algoritmes. Die leren de informatiewaarde van een pagina steeds beter beoordelen. Zo kunnen gebruikers van zoekmachines er steeds vaker van uitgaan dat de hoogste zoekresultaten waardevolle informatie bevatten.

Hier kun je als e-commerceondernemer op inspringen door regelmatig waardevolle content op de site te publiceren. Dit is op verschillende manieren goed voor de Google-ranking. Informatieve content laat Google zien dat de site een deskundige, betrouwbare informatiebron is. Tegelijkertijd houdt dit soort content bezoekers langer op de site. Dat is een extra signaal voor het algoritme van Google dat de pagina relevant is bij het gebruikte keyword. Staat jouw domein bekend als een site die de bezoekers veel nuttige informatie biedt? Dan geeft dat alle pagina’s binnen het domein een SEO-boost. Google vertrouwt er dan als het ware op dat de content relevant is.

Verder is het goed voor de website-autoriteit als Google merkt dat er vaak updates op de site plaatsvinden. Dat kan op twee manieren. Je kunt bestaande content updaten, bijvoorbeeld als je assortiment gewijzigd is of als bepaalde informatie inmiddels achterhaald is. Google kan zien wanneer een pagina voor het laatst geüpdatet is. Pagina’s die recent een update hebben gehad zijn eigenlijk altijd relevanter dan pagina’s met verouderde informatie. Maar je kunt ook regelmatig nieuwe content publiceren. Een blog is hier bijvoorbeeld een zeer geschikt middel voor.

Beter vindbaar door content van goede kwaliteit

Content is niet het enige wat van invloed is op de website-autoriteit. Maar de content op een site speelt wel een grote rol in verschillende aspecten die de vindbaarheid van een webshop beïnvloeden. Google beoordeelt een website waar veel content met een hoge informatiewaarde op staat als zeer relevant. Bezoekers blijven langer op een site met veel goede content, wat goed is voor de ranking en de kans op een conversie vergroot. Content die op het zoekgedrag van potentiële klanten aansluit brengt bovendien veel bezoekers van hoge kwaliteit naar de webshop. Eigenlijk is content dus altijd een waardevolle investering.

Shopcontent schrijft al sinds 2012 content die bezoekers gemakkelijk kunnen vinden en graag lezen. Deze content is de basis voor het succes dat onze klanten in binnen- en buitenland hebben. Naast copywriters Nederlands hebben we namelijk ook copywriters en vertalers in dienst voor onder meer Duitse, Franse, Engelse, Deense en Zweedse content. Dit zijn allemaal native speakers die hun content op basis van een gedegen zoekwoordonderzoek schrijven. Hun content sluit dus perfect aan op het zoekgedrag en de verwachtingen van de doelgroep. En omdat ze allemaal ervaren SEO copywriters zijn, zullen de teksten goed vindbaar zijn.

Wil je content inzetten om de website-autoriteit van je webshop te verbeteren? Neem dan vandaag nog contact met ons op. We maken graag zo snel mogelijk een afspraak om met je te overleggen over de SEO-strategie van al je storeviews. Onze copywriters en vertalers maken je webshops graag beter vindbaar.