ecommerce-frankrijk

De grootste webshops in Frankrijk

Share:

Wie zijn producten in Frankrijk wil gaan aanbieden, wil natuurlijk weten wie zijn concurrenten zijn. Zo krijg je een beeld van de producten waar Franse klanten in geïnteresseerd zijn en jouw concurrentiepositie op de Franse e-commercemarkt. We hebben de grootste webshops in Frankrijk voor je op een rij gezet. Hiermee krijg je onder meer een indruk van de concurrentiedruk in Frankrijk.

Grote spelers
zijn minder dominant

Opvallend aan de Franse e-commercemarkt is dat de grootste spelers aanzienlijk minder dominant zijn dan in andere landen. In bijna alle landen waar het bedrijf actief is, is Amazon de grootste webshop. Dat is in Frankrijk niet anders. Toch is Amazon in Frankrijk veel minder dominant dan in de meeste andere landen. Amazon.fr trekt weliswaar 15 miljoen unieke bezoekers per maand, maar het bedrijf draaide in 2021 ruim 9 miljard euro omzet. Op een e-commercemarkt die 129 miljard euro waard is, is dat opvallend weinig. Ter vergelijking: 30 tot 40 procent van de totale e-commerceomzet in Duitsland en de Verenigde Staten bestaat uit omzet van Amazon.

De rest van de grootste webshops in Frankrijk bestaat volledig uit Franse bedrijven. Veepee, dat voorheen bekend stond als Vente-privee en ook in Nederland actief is, draaide in 2021 ruim 4 miljard euro omzet. Veepee.com staat vooral bekend om zijn scherpe dagaanbiedingen, die populair zijn bij Franse shoppers. De omzet van online warenhuis Cdiscount bedroeg in 2021 ook ongeveer 4 miljard euro. Supermarktketen – eigenlijk hypermarktketen – Auchan is eveneens een grote speler op de Franse e-commercemarkt. Van de ruim 30 miljard euro omzet die het bedrijf in 2021 draaide, was zo’n 1,5 miljard euro afkomstig uit verkopen via hun webshops.

Andere webwinkels in Frankrijk hebben een jaarlijkse omzet van zo’n 1 miljard euro of lager. De e-commercemarkt in het land wordt dus aanzienlijk minder gedomineerd door grote internationale spelers. Voor e-commerceondernemers met een assortiment dat Franse klanten aanspreekt zijn er dus zeker kansen op de Franse markt. De grootste webshops zijn lastige concurrenten, omdat ze allemaal een vrij breed aanbod hebben. Toch biedt dat ook kansen. Franse online shoppers staan zeker open voor een deskundige webshop met een interessant assortiment. Met kwalitatief goede SEO copywriting zorg je dat Franse online shoppers de webshop kunnen vinden.

Populaire productgroepen
in Frankrijk

Frankrijk staat bij veel mensen bekend als hét modeland. De online shopgewoonten van de Franse klant lijken dat te bevestigen. Een kleine 60 procent van de online shoppers in het land zegt het afgelopen jaar kleding online gekocht te hebben. Daarmee is fashion de populairste productgroep op de Franse e-commercemarkt. De grootste spelers op de Franse markt hebben een breed aanbod waar ook veel kleding onder valt. Maar ook verschillende webshops die gespecialiseerd zijn in kleding doen het goed in Frankrijk. Met een omzet van bijna een miljard euro loopt La Redoute voorop. Zalando zet naar schatting jaarlijks zo’n 750 miljoen euro om in Frankrijk.

Media, zoals boeken, games, muziek, films en tijdschriften zijn eveneens populair in Frankrijk. Ongeveer de helft van alle online shoppers in Frankrijk koopt deze artikelen online. Voor dit soort artikelen kunnen Franse klanten terecht bij Amazon en in mindere made bij Cdiscount, maar een van de grotere spelers in Frankrijk is zelfs gespecialiseerd in zulke “culturele goederen”. Fnac verkoopt media en consumentenelectronica. Daarmee draait het bedrijf jaarlijks een omzet van rond de 800 miljoen euro. Fnac is actief in veertien landen, maar vooral zichtbaar in België en Frankrijk, waar het bedrijf ook fysieke winkels heeft.

Interessant aan de Franse e-commercemarkt zijn de zogenaamde “French Days”. Zes grote Franse retailers merkten dat ze op Black Friday de concurrentie met grote internationale bedrijven als Amazon en Apple niet aankonden. Daarom hebben ze in 2018 de French Days in het leven geroepen. Hiermee worden ook in het voorjaar en het einde van de zomer verkooppieken gecreëerd. Omdat er vrij strikte wettelijke richtlijnen voor de aanbiedingen tijdens de French Days zijn, doen internationale aanbieders er zelden aan mee. Maar je kunt als buitenlandse webshop zeker meedoen aan deze actiedagen. Dat is zeer interessant als je productaanbod Franse klanten aanspreekt.

Shopcontent laat Franse klanten
jouw webshop vinden

De Franse e-commercemarkt is een omvangrijke markt. Geen enkel land op het Europese vasteland zet zoveel om met online verkopen. Omdat Frankrijk vrij dichtbij ligt en de logistieke mogelijkheden talrijk zijn, is de markt interessant voor e-commerceondernemers in de Benelux. Maar dan heeft de webshop wel Franstalige content nodig. Franse online shoppers zullen namelijk zelden in het Engels of een andere taal zoeken. Shopcontent heeft copywriters en vertalers voor Franstalige content in dienst. Dit zijn allemaal native speakers. Hierdoor sluit de content niet alleen aan op het zoekgedrag van de Franse doelgroep, maar ook op hun verwachtingen op het gebied van taalgebruik en tone of voice.

Als je al een goed draaiende Nederlandse storeview hebt, kunnen we de bestaande content naar het Frans vertalen. Omdat al onze vertalers Frans ervaren SEO copywriters zijn, kunnen we echter ook originele Franstalige content voor de webshop schrijven. Zo kunnen we de webshop perfect op de Franse doelgroep afstemmen. Dat kunnen we ook voor verschillende andere Europese markten. Veel e-commerceondernemers breiden bijvoorbeeld graag uit naar de e-commercemarkt in Duitsland. Maar we hebben ook copywriters en vertalers voor content in het Engels, Zweeds, Deens, Noors en Spaans in dienst.

Wat kunnen we voor je betekenen? Laat het ons weten via de mail, de telefoon of ons contactformulier. We maken snel een afspraak om te bespreken hoe we jouw internationale online ambities waar kunnen maken.