Engelse webshop goed idee

Wanneer is een Engelstalige webshop een goed idee?

Share:

E-commerceondernemers met internationale ambities investeren vaak in een Engelstalige webshop. Dat maakt de webshop begrijpelijk voor een internationale doelgroep, maar niet per se beter vindbaar. Potentiële klanten zoeken immers eerst in hun eigen taal. Bedrijven die bijvoorbeeld een Duitstalige of Franstalige webshop hebben, worden eerder gevonden door klanten in die landen. Toch zijn er scenario’s waarin een Engelstalige webshop een goed idee is. We leggen je graag uit wanneer investeren in een Engelstalige webshop verstandig is, zodat je weet in welke talen je de content voor je internationale storeviews het beste kunt (laten) schrijven of vertalen.

Producten verkopen
op een Engelstalige markt

De meest voor de hand liggende reden om een Engelstalige webshop op te zetten is om producten te verkopen in Engelstalige landen. Het Verenigd Koninkrijk en Ierland liggen dichtbij, maar misschien is je productaanbod ook wel interessant voor klanten in de Verenigde Staten, Canada, Australië en Nieuw-Zeeland. Klanten in deze landen zoeken overwegend in het Engels naar de producten die ze willen kopen. Wil je dat klanten in die landen de producten uit jouw assortiment kunnen vinden? Dan heeft de webwinkel Engelstalige productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s nodig. Dat maakt de webshop begrijpelijk en vindbaar voor de doelgroep.

Over het algemeen hebben Engelstalige landen goed ontwikkelde e-commercemarkten. Vooral de markt in de Verenigde Staten (jaarlijks zo’n 850 miljard euro) en die in het Verenigd Koninkrijk (jaarlijks ruim 220 miljard euro) behoren tot de grootste ter wereld. Dat betekent wel dat er veel concurrentie is. Een succesvolle webshop in die landen moet zich dus kunnen onderscheiden op bijvoorbeeld assortiment, service of iets anders wat jouw webwinkel een aantrekkelijker alternatief maakt dan een shop in eigen land. Met een goed marktonderzoek kun je achterhalen of de stap naar de Engelstalige markt rendabel is. Een zoekwoordonderzoek is dan weer onmisbaar voor de SEO-strategie.

Internationaal georiënteerde
B2B webshops

Afhankelijk van de branche waarin jouw onderneming actief is kan een Engelstalige B2B webshop zeer de moeite waard zijn. Internationaal georiënteerde B2B-klanten zijn gewend om in eerste instantie al op Engelstalige keywords te zoeken. Dat geldt dubbel als de producten in meerdere landen bekendstaan onder hun Engelse namen. In tegenstelling tot B2C webshops bereiken F2B- en B2B webshops daardoor soms wél hun volledige internationale doelgroep met Engelstalige content. Anders dan bij veel B2C webshops kan investeren in Engelstalige teksten dus een rendabeler optie zijn dan verschillende storeviews met eigen content voor ieder land waar de producten te koop zijn.

Met Engelstalige SEO content kan een B2B webshop veel nieuwe klanten werven. Kies je in plaats van de productbeschrijvingen die door de fabrikant aangeleverd worden voor eigen teksten die volgens actuele SEO-normen geschreven worden? Dan is de kans groot dat je producten hoger in de organische zoekresultaten staan dan die van concurrenten die wel de standaardteksten publiceren. Aanvullende content kan de SEO-waarde van je B2B webshop nog verder verhogen. Informatieve content over bijvoorbeeld het onderhoud, het gebruik of de voordelen van de producten is hier bijzonder geschikt voor.

Eventueel kun je ook nadenken over een blog dat bezoekers uitnodigt om de webwinkel vaker te bezoeken. Omdat deze bezoekers al geïnteresseerd zijn in de producten die je aanbiedt, converteert dit soort content vaak erg goed.

Een bovengemiddeld
specialistisch assortiment

Engelstalige content kan je webshop daarnaast beter vindbaar maken als het assortiment bovengemiddeld specialistisch is. In zo’n geval zijn klanten vaak al gewend om internationaler te zoeken, omdat het aanbod in eigen land beperkt is. Als klanten overal ter wereld uitgerekend bij jou moeten zijn voor bepaalde producten, kan Engelstalige content de webshop een stuk beter vindbaar maken. Daar moet wel bij gezegd worden dat klanten vaak alsnog eerst in hun eigen taal naar producten zoeken. Heb je dus een grote doelgroep in een bepaald land? Dan ben je eventuele concurrenten voor als de webshop in de taal van dat land te vinden is.

Vaak blijkt tijdens het zoekwoordonderzoek voor andere talen hoe nuttig het is om een Engelstalige webshop op te zetten. Wordt er in niet-Engelstalige landen veel gezocht op Engelstalige keywords die met jouw assortiment te maken hebben? Dan kan content die in het Engels geschreven is veel bezoekers naar de webshop leiden. Dit soort bezoekers zal zich ook niet snel laten afschrikken door een webwinkel met content die niet in hun eigen taal geschreven is. Met een Engelstalige storeview kan je gespecialiseerde webshop dus een grote internationale markt bereiken.

In welk Engels
moet de content geschreven zijn?

Er zijn verschillen tussen het Engels in verschillende landen. Online zijn Brits-Engels en Amerikaans-Engels met afstand de grootste varianten van de taal. Voordat je teksten voor je webshop schrijft of laat schrijven, is het dus belangrijk om te beslissen in welk Engels de content geschreven moet zijn. Richt je je specifiek op een Engelstalige markt? Dan zijn de keuzes duidelijk: Brits-Engels voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland, Amerikaans-Engels voor de VS en Canada. Voor internationaal georiënteerde webshops met een Europese doelgroep raden we over het algemeen Brits-Engels aan. Er kunnen echter redenen zijn waarom een e-commerceondernemer liever voor Amerikaans-Engels kiest.

Bij Shopcontent overleggen we graag met onze klanten over in welk Engels de content geschreven moet zijn. We hebben native speakers voor beide varianten in dienst. Deze copywriters en vertalers schrijven teksten die perfect aansluiten op de beleving van je internationale doelgroep. Wil je meer weten over wat we voor je SEO copywriting kunnen betekenen? Neem contact met ons op, dan zullen we snel een afspraak met je maken!