cross-border-aankopen

Welke landen doen de meeste cross-border aankopen?

Share:

Online shoppen in het buitenland is tegenwoordig eenvoudiger dan ooit. Als klant ben je niet meer beperkt tot webshops in je eigen land. Toch hebben veel Europese online shoppers een sterke voorkeur voor webshops uit hun land. Met de juiste opties tijdens de check-out en goed geschreven SEO content kun je echter veel buitenlandse klanten bedienen. Wil je weten voor welke e-commercemarkten dat het interessantst is? We vertellen je graag welke landen de meeste cross-border aankopen doen.

Grote verschillen binnen Europa

Ruim een kwart van de totale Europese e-commerceomzet in 2021 bestond uit cross-border opbrengsten. Dat komt neer op een bedrag van zo’n 171 miljard euro. De verschillen tussen Europese landen zijn echter erg groot. Het oosten van Europa heeft een nadrukkelijke voorkeur voor webshops uit het eigen land. In landen als Roemenië, Tsjechië en Bulgarije wordt vrijwel alleen maar bij binnenlandse webwinkels besteld. Dit komt deels doordat er weinig buitenlandse e-commerceondernemers zijn die zich op die relatief kleine markten richten. Een investering in Oost-Europese content is er daarom een die zich lastig terugverdient, tenzij het productaanbod perfect bij die e-commercemarkten past.

In het noorden en westen van Europa kopen veel meer mensen producten bij buitenlandse webshops. Vooral grote merken met een goede internationale reputatie hebben veel met cross-border aankopen te maken. Ikea is het bedrijf dat via zijn webshops het meeste over de grens verkoopt. Verder staan bedrijven als H&M, Pandora, Lego, Nespresso en Swarovski in de top 10. Deze bedrijven hebben een goed internationaal netwerk en kunnen daarom betaalmethoden en verzendopties bieden waar hun klanten vertrouwd mee zijn. Combineer je deze klantvriendelijkheid met een goede SEO-strategie? Dan hoef je geen multinational te zijn om een plek op de Europese e-commercemarkt te veroveren.

Scandinaviërs kopen veel cross-border

De top 10 van bedrijven met de meeste cross-border verkopen komt voor een groot deel uit Scandinavië. Maar cross-border verkopen werken ook de andere kant op. Maar liefst 43 procent van de totale Zweedse e-commerceomzet komt bij buitenlandse klanten vandaan, maar Scandinavische klanten kopen zelf ook veel bij buitenlandse webshops. Noorse klanten kopen bijvoorbeeld relatief veel in het buitenland, omdat Noorwegen een relatief duur land is. Verder koopt ongeveer de helft van alle online shoppers in Zweden en Denemarken wel eens iets bij een buitenlandse webshop. De concurrentiedruk op deze e-commercemarkten is ondanks de goed ontwikkelde IT-infrastructuur vrij laag, dus er is plek voor buitenlandse e-commerceondernemingen.

Scandinaviërs zullen echter altijd eerst proberen om producten in hun eigen land te vinden. Als e-commerceondernemer in de Benelux spring je dus het handigst om met de kansen op de Scandinavische markt als je Noorse, Deense of Zweedse SEO-content op de site hebt staan. De webshop komt dan al naar voren in Google voordat de Scandinavische doelgroep op keywords in een andere taal gaat zoeken. Met een zoekwoordonderzoek achterhaal je welke keywords de doelgroep veel gebruikt en kun je een goede SEO-strategie opstellen. Zo ben je concurrenten uit de Benelux voor, maar ook de concurrentie in andere Scandinavische landen.

Verrassende markten voor buitenlandse ondernemers

Vooral in Noordwest-Europa plaatsen online shoppers met een gerust hart hun bestellingen bij een webshop in het buitenland. Toch zijn er ook in andere delen van Europa markten die interessant kunnen zijn voor e-commerceondernemers in de Benelux. Spanje heeft bijvoorbeeld zelden prioriteit bij ondernemers in ons land, maar het is een echte groeimarkt. De totale e-commerceomzet in Spanje is de afgelopen vijf jaar verdubbeld; over heel 2022 is de markt naar verwachting meer dan 60 miljard waard. Bovendien bestaat maar liefst 66,5 procent van alle online transacties in Spanje uit cross-border transacties. Een webshop met Spaanse SEO content is dus potentieel zeer interessant.

Nederland blijft opvallend genoeg wat achter bij de andere West-Europese landen. Waar de e-commercemarkt in Duitsland, Frankrijk en vooral Oostenrijk steeds meer openstaat voor buitenlandse aanbieders, wordt er in Nederland voor slechts een kleine 16 procent cross-border gekocht. Dit heeft vooral te maken met het grote aantal aanbieders binnen het land. Nederland heeft al jaren het hoogste aantal webshops per hoofd. Er is dus meestal geen noodzaak voor Nederlandse klanten om in het buitenland te kopen. Nederlanders staan overigens wel open voor cross-border aankopen. Binnen Europa is vooral Duitsland een populair land voor Nederlanders om hun producten te bestellen.

Wat zijn de bezwaren tegen cross-border aankopen?

Producten aanbieden in het buitenland kent verschillende uitdagingen. Als ondernemer heb je te maken met logistieke uitdagingen en verschillen in wetgeving. Klanten die terughoudend zijn in cross-border aankopen doen dat vooral omdat ze zich druk maken over de levertijd en wat ze moeten doen met retouren. Wees in de content dus eerlijk en duidelijk over wat klanten kunnen verwachten als ze bij jou bestellen. Een andere grote drempel is een check-out waarin de betaalmethode die de klant het liefst gebruikt niet beschikbaar is. Onderzoek naar de meest gebruikte betaalopties in het buitenland is dus goed voor de conversie.

Maar een goede eerste indruk is misschien nog wel het belangrijkst. Een native vertaler die weet hoe je buitenlandse doelgroep een tekst interpreteert kan bestaande SEO content zo vertalen dat een bezoeker meteen een goed gevoel bij de webshop heeft. Bezoekers die dat soort content zien blijven sneller op een site hangen dan als ze een pagina met slordig vertaalde content zien. Dat is goed voor de Google-ranking en vergroot de kans dat bezoekers de check-out ook daadwerkelijk te zien krijgen. Shopcontent werkt uitsluitend met native speakers die een keywordanalyse als basis voor hun SEO content gebruiken. Hierdoor zijn de teksten goed vindbaar en converteren ze uitstekend.

Goede content zorgt voor meer cross-border aankopen

Cross-border aankopen beginnen met gevonden worden in het doelland. Dat doe je met hoogwaardige SEO-content die aansluit op de verwachtingen en het zoekgedrag van de doelgroep. De copywriters en vertalers van Shopcontent zorgen ervoor dat je op vrijwel iedere Europese markt de juiste doelgroep bereikt. We leveren SEO copywriting in onder meer het Nederlands, Duits, Frans, Engels, Zweeds, Deens en Spaans. Laat ons vandaag nog weten wat je copywritingwensen zijn, dan maken we snel een afspraak.