Cross border Belgie

Waarom shoppen Belgen veel cross-border?

Share:

Online shoppers in België kopen relatief veel cross-border. Naast de 11,7 miljard euro die de Belgische e-commercemarkt dat jaar waard was ging er in 2021 maar liefst 5,5 miljard naar webwinkels die niet in België gevestigd zijn. Belgische online shoppers staan dus open voor aanbieders uit het buitenland. De e-commercemarkt in het land is daarom een interessante afzetmarkt voor buitenlandse ondernemers. Maar waarom shoppen Belgen veel cross-border? En hoe benut je als e-commerceondernemer de kansen die deze markt te bieden heeft? Daar vertellen we je graag meer over.

Relatief weinig
Belgische webshops

Veel landen waar veel cross-border gekocht wordt hebben zelf weinig aanbieders. Precies om die reden voert Luxemburg de lijst van grootste cross-border shoppers van Europa al jaren aan. Ook België heeft relatief weinig webshops. Belgische consumenten maakten pas vrij laat de overstap naar online winkelen. Technisch vaardige Belgen die de voordelen van online shoppen eerder al ontdekten kochten voor die tijd al veel bij buitenlandse webshops. Vooral webshops in Nederland, Frankrijk en Duitsland waren populair. In sommige gevallen kregen ondernemers in die landen eerder voet aan de grond op de Belgische e-commercemarkt dan directe concurrenten uit het land zelf.

Door de jaren heen zijn veel meer Belgen online gaan shoppen. Als gevolg daarvan zijn er ook steeds meer Belgische webshops. Waar België in 2018 nog maar ruim 16.000 webshops had, is het aantal webshops in het land inmiddels de 50.000 gepasseerd. Het is alsnog eenvoudiger om in België een goede Google-ranking te bemachtigen dan in Nederland, maar de concurrentiedruk wordt hoger. Desondanks zijn buitenlandse aanbieders nog steeds dominant in België. Met jaarlijks meer dan 2 miljard aan online verkopen is bol.com de meest populaire webshop in het land. Het eveneens Nederlandse Coolblue is al jaren de op een na grootste.

Dezelfde talen
als de buurlanden

België heeft geen eigen taal. In plaats daarvan spreken de meeste Belgen Nederlands of Frans. Een zeer kleine minderheid in het oosten van het land spreekt Duits als moedertaal. Nederland, Frankrijk in Duitsland zijn allemaal buurlanden van België. Webshops uit die landen kunnen daarom relatief eenvoudig producten naar België verzenden. Bovendien worden webshops in Nederland, Frankrijk en in mindere mate Duitsland gevonden door Belgische online shoppers als ze keywords in hun eigen taal gebruiken. Sluiten de servicevoorwaarden ook nog eens aan op de behoeften van de Belgische klant? Dan is de kans op een conversie groot. Denk bijvoorbeeld aan Bancontact als betaalmethode.

Toch is een Belgische storeview met aparte content een aanrader als je serieus werk wilt maken van de Belgische markt. Het taalgebruik in België heeft flink wat verschillen met dat in Nederland en Frankrijk. Hierdoor kan het zoekgedrag van de Belgische doelgroep ook anders zijn. De resultaten van een zoekwoordonderzoek laten zien of nieuwe Belgische content nodig is. Voor de duidelijkheid van de informatie is het eveneens wenselijk om de content op de Belgische markt af te stemmen. Soms interpreteren Belgen bepaalde zinnen anders dan Nederlandsen of Fransen. Met op Belgische klanten afgestemde content voorkom je misverstanden over je producten of service.

Betere aanbiedingen
over de grens

Net als ieder ander land met een goed ontwikkelde e-commerce oriënteren online shoppers in België zich vaak eerst voor ze hun bestelling plaatsen. Ze vergelijken de prijzen, levertijden, betaalmogelijkheden en de algehele indruk van verschillende aanbieders met elkaar. Omdat er in België zelf vrij weinig grote aanbieders zijn, is het vrij gebruikelijk dat Belgische consumenten de producten die ze zoeken in het buitenland goedkoper vinden. Op een artikel uit Nederland, Frankrijk of Duitsland hoeft een Belgische klant echter niet veel langer te wachten dan een zending uit eigen land. Dat maakt cross-border shoppen een bijzonder interessant alternatief voor consumenten in België.

Als e-commerceondernemer maak je hier optimaal gebruik van door in je content rekening te houden met iedere koopfase. Zorg ervoor dat je webshop in de oriënterende koopfase al gevonden wordt. Je kunt de shop dan presenteren als een betrouwbare, deskundige partij waar Belgische klanten met een gerust hart kunnen bestellen. In die fase heb je de grootste kans op een conversie als je laat zien dat je aantrekkelijke opties voor Belgische klanten biedt. Daarbij kun je denken aan Bancontact als betaalmethode of verzendmethoden die Belgen graag gebruiken. Verdiep je dus goed in de service die klanten in het land verwachten.

Profiteer van
Belgische cross-border sales

Belgen zullen eerder een bestelling plaatsen bij een buitenlandse webshop dan online shoppers in hun buurlanden. Maar liefst 64 van alle Belgen koopt in binnen- en buitenland of zelfs alleen cross-border. In Nederland en Frankrijk ligt dat percentage onder de 40 procent, in Duitsland zelfs onder de 30 procent. Vooral voor ondernemers in andere EU-landen biedt dit veel kansen. Shopcontent kan je helpen deze kansen te benutten. We hebben SEO copywriters in verschillende talen in dienst. Deze kunnen content voor je webshop schrijven die gevonden wordt door Belgische klanten. We werken alleen met native speakers, dus de teksten voelen vertrouwd en natuurlijk aan voor de doelgroep.

Heb je al een Nederlandse storeview en ben je op zoek naar content voor een Belgische webshop? Dan kunnen we de Nederlandse content vervlaamsen, zodat de teksten aansluiten op het zoekgedrag en de beleving van Vlaamse klanten. Maar je kunt ook gebruikmaken van de diensten van onze tekstschrijvers en vertalers voor Franse teksten. Zij kunnen de webshop vindbaar maken in Wallonië. Onze content kan je ook helpen om andere Europese markten te betreden. Laat ons telefonisch, per mail of via ons contactformulier weten wat we voor je kunnen betekenen. We maken snel een afspraak met je.