Succes op de Belgische e-commercemarkt is afhankelijk van verschillende factoren. Met goede SEO content kan de Belgische doelgroep de website vinden, terwijl een check-out met de juiste verzend- en betaalmethoden de kans op een conversie vergroot. De eerste stap naar succes op de markt is echter de Belgische doelgroep kennen. Zodra je weet wie je doelgroep is, kun je jouw klanten beter bereiken. Daarom hebben we een aantal belangrijke demografische gegevens van de Belgische bevolking voor je op een rij gezet.
De meeste online shoppers
wonen in Vlaanderen
Wie al eens over de Belgische e-commercemarkt heeft nagedacht is al bekend met de grootste uitdaging van die markt. Niet alle ruim 11,5 miljoen Belgen spreken dezelfde taal. Een kleine 6,6 miljoen daarvan wonen in Vlaanderen en spreken Nederlands, terwijl het Franstalige Wallonië ruim 3,6 miljoen inwoners telt. Ruim 1,2 miljoen mensen wonen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Dit gewest heeft een bijzondere status. Het wordt aan alle kanten omsloten door Vlaanderen en officieel is het gebied tweetalig. Van de bevolking spreekt echter maar liefst zo’n 80 procent Frans als eerste taal.
De e-commercemarkt in België kwam langzamer op gang dan in de rest van Europa. De laatste jaren is het land aan een inhaalslag bezig. In 2021 groeide de Belgische online markt met 13 procent. Maar dat gebeurt niet overal even snel. Vlaanderen is verantwoordelijk voor 39 procent van alle e-commerceopbrengsten in België, terwijl dat in Wallonië maar 18 procent is. Brussel zit er met een kleine 30 procent precies tussenin. De meeste online shoppers zitten dus in Vlaanderen, met de regio Antwerpen als zwaartepunt. Dat is ook terug te zien in het aantal webshops. 72 procent van alle Belgische webshops is gevestigd in Vlaanderen, al zitten daar veel webwinkels bij die minder dan 5 jaar bestaan.
Voor ondernemers uit Nederland is het goed nieuws dat Vlamingen verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de 11,7 miljard euro e-commerceomzet in België. Vlaanderen grenst direct aan Nederland, wat verzending naar Belgische klanten eenvoudig maakt. Bovendien spreken Vlaamse klanten dezelfde taal als Nederlandse klanten. Dat maakt communicatie met de Belgische doelgroep relatief eenvoudig. Door deze combinatie van factoren beginnen Nederlandse e-commerceondernemers bijna altijd met een Vlaamse webshop voor ze over de rest van België nadenken. Bestaande Nederlandse teksten vervlaamsen doet dan al veel goeds voor de vindbaarheid.
Steeds meer online uitgaven,
veel cross-border
Van de 11,5 miljoen Belgen shopten er in 2021 ongeveer 8 miljoen online. Dat betekent dat de gemiddelde online shopper in België over dat hele jaar ongeveer 1445 euro uitgaf. Nederlanders gaven dat jaar weliswaar meer uit op webshops – gemiddeld 2180 euro om precies te zijn – maar er is wel een fikse groei te zien. In 2020 gaf de gemiddelde Belgische online shopper namelijk zo’n 250 euro minder uit. De gemiddelde online transactie op een Belgische webshop bedroeg in 2021 volgens branchevereniging BeCommerce zo’n 78 euro. In Nederland is dat bijna twee keer zoveel.
Het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië is het meest zichtbaar in de cross-border aankopen van Belgische klanten. Belgen kopen relatief veel in het buitenland. Dit komt onder meer doordat er tot voor kort erg weinig Belgische webshops waren. De e-commercemarkt in Frankrijk en Nederland is veel groter dan die in België. Belgische klanten kunnen webshops in die landen goed vinden. Tussen de grootste webshops in België staan veel buitenlandse aanbieders; in de top 100 staan maar 40 Belgische bedrijven. Er staan meer Nederlandse bedrijven in dan Franse. Zo staan bol.com en Coolblue al jaren op de eerste twee plekken.
Belgische klanten vinden het dus niet erg om hun producten over de grens te bestellen. Hoewel Nederlandse webshops goed gevonden worden door de Vlaamse klant, is een Belgische storeview aan te raden. Daarmee kun je de content afstemmen op het zoekgedrag van de Vlaamse doelgroep en voorkom je misverstanden door de verschillen tussen Vlaams en Standaardnederlands. Vlaamse klanten zullen het waarderen als ze gebruik kunnen maken van hun favoriete betaalmethoden. Bijna de helft van alle online transacties in België verloopt via Bancontact, dat te vergelijken is met iDeal in Nederland. Voor grotere bedragen gebruiken Belgen echter het liefst hun creditcard.
Belgische klanten
vinden onze teksten
Shopcontent heeft veel klanten geholpen om de Belgische e-commercemarkt te betreden. Deze expertise kunnen we ook inzetten om jouw Belgische doelgroep te bereiken. Zowel voor Nederlandstalige als voor Franstalige SEO content hebben we native copywriters en vertalers in dienst. We kunnen originele Nederlandse teksten schrijven. Maar we kunnen ook bestaande Nederlandse content vervlaamsen zodat de Vlaamse klant de teksten beter kan vinden én begrijpen. Voor de Waalse markt gaan onze vertalers Frans graag voor je aan de slag. Eventueel kunnen zij ook teksten leveren voor een storeview om de Franse e-commercemarkt te veroveren.
Alle tekstschrijvers en vertalers van Shopcontent zijn native speakers met ruime ervaring in SEO copywriting. Of je nu op zoek bent naar vertalingen die vertrouwd aanvoelen voor je doelgroep in België of goede originele content; we leveren hoe dan ook kwaliteit. Voor elke storeview is een uitgebreid zoekwoordonderzoek de basis van onze SEO-strategie. Zo kunnen we garanderen dat de buitenlandse doelgroep de webshop kan vinden. Dat kunnen we ook doen voor andere Europese markten. We hebben bijvoorbeeld copywriters en vertalers Duits, Engels, Zweeds, Deens en Spaans in dienst.
Laat ons via de telefoon, de mail of ons contactformulier weten wat Shopcontent voor je kan doen. We zullen snel een afspraak met je maken om te bespreken hoe we jouw online ambities waar kunnen maken.