Een veelgehoorde misvatting is dat teksten op webshops kort en bondig moeten zijn. De Google-ranking van een pagina wordt echter voor een groot deel bepaald door de tekst op die pagina. Er moet dus hoe dan ook voldoende tekst op staan om het algoritme van Google te helpen bepalen hoe relevant de pagina is bij de gebruikte keywords. Goed rankende pagina’s zijn daarom vaak langer dan veel mensen verwachten. We geven daarom graag antwoord op de vraag: hoelang moet een SEO-tekst zijn?
Het juiste woordenaantal
voor een SEO-tekst
Er is geen exact aantal woorden dat ideaal is voor een SEO-tekst. Hoelang een SEO-tekst moet zijn is namelijk afhankelijk van verschillende factoren. De functie van de tekst, hoeveel concurrentie je op bepaalde producten hebt en SEO-factoren die niet direct met de tekst te maken hebben spelen allemaal een rol in hoeveel content een pagina nodig heeft om hoog in Google te ranken. Maar het belangrijkste is misschien nog wel hoeveel er over het hoofdonderwerp te melden is. Het woordenaantal geforceerd opstuwen is eigenlijk nooit goed idee. Het risico dat een tekst op keywordspam gaat lijken is dan vrij groot.
Ga dus altijd uit van hoeveel relevante informatie er over het hoofdonderwerp te geven is. Bij webshops betekent dat meestal dat categorieteksten en informatiepagina’s vrij lang zijn en productbeschrijvingen wat korter. Maar ook dat is geen harde regel. Als je veel concurrentie hebt op een bepaald product en er veel over dat product te melden is, kan een langere productbeschrijving je webshop beter vindbaar maken. Zeker als er een hoog zoekvolume is op die producten. Hoeveel woorden dat zijn is echter niet vast te stellen. Een goede SEO-tekst moet alle informatie bevatten waar een bezoeker wat aan heeft, ongeacht het woordenaantal.
Wel is het zo dat pagina’s die het goed in Google doen vrij veel woorden bevatten. De gemiddelde pagina die in de top 10 van Google staat heeft ongeveer 1400 woorden. Afhankelijk van het onderwerp kan dat vrij veel zijn, dus staar je niet blind op dat aantal. Is er maar voor 500 woorden aan relevante informatie over een bepaald product of een productcategorie te geven? Dan is dat het juiste aantal woorden voor die pagina. Zeer korte teksten doen het maar zelden goed in Google, maar kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.
Lange SEO-teksten
vormgeven
Een andere factor die bepaalt hoe hoog een pagina in Google staat is hoe lang een bezoeker binnen de site blijft waar hij of zij op klikt. Dat hoeft niet per se op de eerste pagina te zijn waar de bezoeker op binnenkomt. Als hij of zij op links klinkt en zo op andere delen van de webshop terechtkomt, is dat natuurlijk ook goed. Schrikt een bezoeker van een grote hoeveelheid tekst en klikt hij of zij meteen terug naar de zoekresultaten? Dan ziet Google dat als een signaal dat de pagina niet de informatie bevat die de gebruiker verwacht.
Dit mag niet te vaak gebeuren, omdat Google de pagina dan bestraft met een lagere ranking. Als je lange SEO-teksten op de webshop hebt staan, is het dus belangrijk om die goed in te delen en vorm te geven. Breek lange stukken tekst op in kortere alinea’s van maximaal zo’n 100 woorden, zodat het aantrekkelijker wordt om op de pagina te blijven. Schrijf goede tussenkoppen (h2’s) om de lezer te laten zien welke informatie waar precies in de tekst staat. De meeste SEO-tools raden aan om niet meer dan 300 woorden tussen twee h2’s te plaatsen. Goede h2’s met het juiste keywordgebruik verhogen bovendien de SEO-waarde van een pagina.
Zorg ook dat de tekst je producten niet in de weg zit. Op een categoriepagina kunnen er bijvoorbeeld beter niet te veel woorden boven het assortiment staan. Zo’n 80 woorden is meestal wel genoeg. Onder de producten kun je de rest van de tekst kwijt. Wil je zeker weten dat de bezoeker weet dat daar meer informatie staat? Dan kun je dat duidelijk maken met een “lees meer”-knop of -link aan het einde van de openingsalinea.
Hoelang zijn
de teksten van de concurrent?
Tot slot kunnen de teksten van concurrenten een aardig beeld geven van hoelang de SEO-tekst moet zijn. De lengte van de SEO-teksten van concurrenten is een prima richtlijn. Kun je meer relevante informatie geven dan in de teksten van je directe concurrenten staat? Dan kun je Google met een wat langere tekst laten zien dat jouw content relevanter is voor de gebruiker. Als dat ook daadwerkelijk het geval is, levert dat uiteindelijk een hogere ranking op. Op keywords waar weinig tot geen concurrentie op is, kun je daarentegen met relatief korte teksten vaak een vrij goede ranking veroveren.
Ook in dit geval gaat kwaliteit boven kwantiteit. Veel langere teksten dan je concurrenten schrijven heeft alleen zin als er ook daadwerkelijk meer relevante informatie in staat. De informatiewaarde van teksten wordt namelijk steeds belangrijker voor Google. Eventueel kun je een aanvullend zoekwoordonderzoek uitvoeren om te achterhalen wat de doelgroep wil weten over je productaanbod. De longtail keywords in de keywordanalyse geven hier een uitstekend beeld van.
Shopcontent levert SEO-teksten
op iedere lengte
Shopcontent kan SEO-teksten schrijven en vertalen in onder meer het Nederlands, Duits, Frans, Engels, Deens en Zweeds. Voordat onze SEO copywriters en vertalers voor je aan de slag gaan, gaan we graag met je in overleg over hoelang de SEO-teksten van jouw webshop moeten zijn. We zijn gespecialiseerd in e-commerce en weten daarom hoelang een vindbare, goed converterende tekst moet zijn. Neem contact met ons op voor een afspraak, dan zullen we snel met je overleggen over de SEO content voor jouw webshop.