Vertalen en zoekwoordonderzoek

Wat is goed keywordgebruik?

Share:

Keywordgebruik is misschien wel de belangrijkste factor in het bepalen van de SEO-waarde van content. Goede SEO content begint dus met goed keywordgebruik. En daar komt veel bij kijken. Dat begint bij de keuze voor de juiste keywords. Maar deze keywords moet je ook nog op een correcte manier toepassen in de content. Maar wat is goed keywordgebruik? Dat leggen we je graag uit. We geven je enkele tips over welke keywords je moet kiezen en hoe je die het beste in de teksten voor je webshop gebruikt.

Balans tussen
short tail en longtail keywords

Meestal blijkt uit het zoekwoordonderzoek dat algemene short tail keywords het hoogste zoekvolume hebben. Het is verleidelijk om daar alle focus op te richten. Algemenere keywords zijn meestal echter niet de zoektermen die het beste converteren. Veel Google-gebruikers die algemeen zoeken zitten nog in een oriënterende koopfase. Ze weten dus nog niet precies wat ze willen hebben en vergelijken verschillende producten of aanbieders met elkaar. Bezoekers die via longtail keywords op bijvoorbeeld een productbeschrijving binnenkomen converteren meestal veel beter. Hoewel de zoekvolumes lager zijn, zal een groter aandeel van die bezoekers waarschijnlijk een bestelling plaatsen.

Goed keywordgebruik vindt de juiste balans tussen short tail en longtail keywords. Algemenere zoektermen zijn goede focuskeywords voor categorieteksten, maar vergeet zeker de specifieker zoekende klant niet. Google-gebruikers zijn overwegend op zoek naar informatie en teksten die goed ranken zijn teksten die gebruikers die informatie geven. Met name de longtail keywords in het zoekwoordonderzoek geven een duidelijk beeld wat potentiële klanten over het productaanbod willen weten. Als je deze specifiekere keywords meeneemt in de SEO-strategie, kan dat veel extra bezoekers opleveren. Bovendien biedt informatieve content de kans om de klant te laten zien dat je verstand van zaken hebt.

De juiste keyword density

Keyword density of zoekwoorddichtheid is simpel gezegd hoeveel van een tekst uit het focuskeyword bestaat. Dit wordt uitgedrukt in een percentage. Er is geen harde eis voor hoe vaak het focuskeyword in de tekst moet staan, maar de keyword density kan beter niet hoger dan 5 à 6 procent zijn. Als het focuskeyword te veel in de tekst staat, bestaat het risico dat Google de content als keywordspam gaat zien en de pagina lager rankt. Maar het focuskeyword mag ook weer niet te weinig voorkomen. Dan begrijpt het algoritme van Google namelijk niet goed waar de tekst over gaat.

Dat percentage lijkt misschien wat laag voor een tekst die over een bepaald onderwerp gaat. Vaak kun je het keywordgebruik al optimaliseren door synoniemen of andere gerelateerde keywords in de tekst te gebruiken. Dat helpt het algoritme om verbanden tussen gerelateerde keywords te herkennen. Verder maakt het de pagina vindbaar voor mensen die andere keywords gebruiken om dezelfde producten te vinden. De meeste beheersysteem hebben een SEO-tool die de keyword density meet. Dat kan standaard in het systeem zitten, maar ook als plug-in die je moet installeren. Een andere optie is om een online Keyword Density Checker te gebruiken.

Keywordgebruik
in koppen en tussenkoppen

Koppen en tussenkoppen geven een indruk waar de verschillende onderdelen van een tekst over gaan. Ze zijn groter dan de lopende tekst en springen zo direct in het oog. Dat is zo voor de bezoeker, maar dat geldt net zo hard voor het algoritme van Google. Als het algoritme de tekst scant op relevantie, kijkt het eerst naar de h1 en de h2’s voor het naar andere tekstelementen kijkt. Het is dus belangrijk om in de koppen en tussenkoppen duidelijk te maken welke informatie de tekst precies over het focuskeyword geeft. Het is dus zowel voor de bezoeker als voor Google belangrijk als de koppen duidelijk zijn en het keywordgebruik klopt.

Dat betekent niet dat het focuskeyword in iedere kop moet staan. Als de tekst twee of meer h2’s heeft, is het niet verkeerd om synoniemen voor het focuskeyword in enkele koppen te gebruiken. Net als het keywordgebruik in het algemeen helpt het keywordgebruik in koppen het algoritme van Google om de verbanden tussen het focuskeyword en gerelateerde keywords te herkennen. Bovendien weten bezoekers door goede tussenkoppen precies waar ze moeten zijn voor de informatie waar ze naar op zoek zijn. Het keywordgebruik in koppen optimaliseren maakt de content dus gebruiksvriendelijker, maar ook beter vindbaar.

Shopcontent schrijft content
met het juiste keywordgebruik

Shopcontent is al sinds 2012 gespecialiseerd in SEO copywriting voor de e-commerce. Keywordgebruik is dus iets waar we ons dagelijks mee bezig houden. Zoekmachineoptimalisatie ontwikkelt zich razendsnel, maar het juiste keywordgebruik is nog altijd onmisbaar. We schrijven daarom geen enkele tekst zonder eerst een gedegen zoekwoordonderzoek uit te voeren. Zo weten we precies welke keywords centraal moeten staan in de SEO-strategie voor jouw webshop. We leren zo het zoekgedrag van de doelgroep kennen. Met deze kennis kunnen we teksten schrijven en vertalen die jouw potentiële klanten kunnen vinden en begrijpen. Bovendien streven we er altijd naar dat onze teksten goed converteren.

Nieuwe webshops kunnen we in rap tempo vullen met goede productbeschrijvingen, categorieteksten en informatiepagina’s in het Nederlands. Als je jouw assortiment ook buiten de landsgrenzen wilt aanbieden, kun je daarnaast gebruikmaken van onze native copywriters en vertalers voor andere Europese markten. Zij kunnen bestaande Nederlandse content vertalen naar onder meer het Duits, Frans, Engels, Zweeds en Deens. Omdat al onze native vertalers ruime ervaring in SEO copywriting hebben, kunnen ze echter ook originele content schrijven. Laat ons vandaag nog weten wat onze tekstschrijvers en vertalers voor jouw webshop kunnen betekenen. We zullen snel een afspraak maken.