Vrijwel alle webshops concurreren met grote spelers, zoals Amazon, bol.com en Coolblue. In sommige landen zorgen dit soort grote webshops voor meer dan de helft van alle e-commerceomzet. Voor een kleinere e-commerceonderneming kan het lastig zijn om de concurrentie aan te gaan met de naamsbekendheid en de enorme budgetten van deze grote spelers. Met de juiste content kan de webshop echter een hoge ranking in Google veroveren en zo opvallen tussen grote webshops. Bovendien kan een goede SEO-strategie ervoor zorgen dat de pagina’s van je Adobe commerce webshop goed converteren.
Veel informatieve content
Zoekopdrachten in Google en andere zoekmachines zijn vooral gericht op informatie. Zelfs zeer koopgerichte bezoekers willen in de eerste plaats informatie hebben over de producten die ze willen kopen. Veel informatieve content op de webshop kan je daarom een goede ranking opleveren in de organische zoekresultaten van Google. Vooral voor grote warenhuizen met een breed assortiment heeft het schrijven van informatieve content vaak weinig prioriteit. Kan jouw webshop wel antwoord geven op de vragen waar potentiële klanten mee zitten? Dan is de webwinkel al in een veel vroeger stadium van het aankoopproces vindbaar. Dit vergroot de kans dat geïnteresseerde klanten terugkomen voor een aankoop.
Informatieve content is de perfecte manier om te laten zien dat je verstand hebt van de producten die je verkoopt. Klanten hebben vaak een beter gevoel bij een winkel waarvan ze kunnen merken dat de medewerkers verstand van zaken hebben. Bovendien speelt de gunfactor een rol bij informatieve content. Er is natuurlijk geen enkele garantie dat bezoekers die in de content van jouw webshop de informatie gevonden hebben die ze nodig hadden ook een bestelling plaatsen. Ze zullen echter wel sneller geneigd zijn om terug te gaan naar die deskundige webwinkel als ze eenmaal de knoop hebben doorgehakt. Vooral als ze de producten makkelijk kunnen vinden.
Focus
op de service
Gespecialiseerde webshops onderscheiden zich vaak van grotere webshops op basis van twee belangrijke factoren: productkennis en service. Veel klanten ervaren de service van grote spelers als onpersoonlijk. Als koopgerichte bezoekers twijfelen tussen twee of meer aanbieders, baseren ze hun keuze vaak op de servicepagina’s van een webshop. Ze kijken bijvoorbeeld of de betaalopties en verzendmethoden op hun wensen aansluiten. Heb je op servicegebied echt iets speciaals te bieden, zoals gratis verzending, een extra lange retourtermijn of gegarandeerde bezorging binnen een dag? Dan is het zeker de moeite waard om daar goede content over op de webshop te hebben staan.
Een andere servicepagina die veel aandacht verdient is de “over ons”-pagina. Veel klanten baseren hun keuze op wat er op die pagina staat. Geïnteresseerde bezoekers zullen de webshop bijna nooit binnenkomen via de “over ons”-pagina, maar het is wel vaak een van de best bezochte pagina’s binnen een website. Als ze een webwinkel in de overweging meenemen, besluiten ze namelijk vaak op basis van die pagina of ze hun bestelling bij die webshop plaatsen of niet. Voor de conversie is zo’n pagina dus ontzettend belangrijk. De “over ons”-pagina is de ideale plek om te laten zien waarom jouw webshop een beter alternatief is dan een grote concurrent.
Duidelijke,
uitgebreide productbeschrijvingen
Veel webshops met een breed en gevarieerd assortiment hebben vrij beknopte productbeschrijvingen op hun site staan. Hier liggen kansen voor de kleinere concurrenten. Goed gevonden worden op specifieke producten werkt namelijk conversieverhogend. Bezoekers die de webshop binnenkomen op specifieke longtail keywords – denk bijvoorbeeld aan een product in combinatie met een of meer attributen – zijn vaak al heel dicht bij een aankoop. Als die koopgerichte bezoekers je webshop in die fase kunnen vinden, kan dat flink wat omzet opleveren. Goede productbeschrijvingen die langer zijn dan die van online warenhuizen zijn daarmee een investering die de moeite zeker waard zijn.
Ook in een productbeschrijving is veel informatieve content een pre. Natuurlijk wil een klant alle belangrijke attributen van een product weten, maar de productbeschrijving aanvullen met nuttige informatie over de artikelen kan de productpagina’s beter vindbaar maken. Denk bij het schrijven van productomschrijvingen altijd na wat een klant over de producten wil weten. Informatie over het gebruik, het onderhoud en eventueel de levensduur van het product doet het altijd goed. Lijvige productbeschrijvingen vol informatie waar klanten wat aan hebben kunnen hoger ranken dan die van grotere concurrenten. Aandacht voor duidelijke, uitgebreide productomschrijvingen kan er dus toe leiden dat kleinere e-commerceondernemingen opvallen tussen grote webshops.
Shopcontent helpt je opvallen
tussen grote webshops
Soms kan het lijken alsof de concurrentie met de grootste spelers op de e-commercemarkt bij voorbaat een verloren zaak is. Een slimme SEO-strategie maakt opvallen tussen grote webshops echter beter haalbaar dan je wellicht zou denken. Shopcontent heeft ervaring met het schrijven van content die opvalt. Deze ervaring in SEO copywriting zetten we graag in om jouw webshop beter vindbaar te maken. Dat kunnen we in het Nederlands doen, maar we hebben ook tekstschrijvers en vertalers in alle andere belangrijke Europese talen in dienst. Naast Nederland en België kan je webshop dus bijvoorbeeld ook Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Zwitserland of Scandinavië gaan veroveren.
Al onze copywriters zijn native speakers. De content die zij schrijven is dus niet alleen vindbaar, maar ook goed te begrijpen voor iedere buitenlandse doelgroep. Bovendien zal de content direct vertrouwd aanvoelen, wat tot meer conversies leidt. Wil je ook opvallen tussen grote webshops met content die goed converteert? Laat ons dan weten wat je webshop nodig heeft via de telefoon, de mail of ons contactformulier. We zullen snel een afspraak maken om alle mogelijkheden door te spreken.