copywriting uitbesteden

Waarom copywriting uitbesteden?

Share:

Copywriting is een onmisbaar onderdeel van het ondernemen in de e-commerce. Klanten halen de informatie die ze nodig hebben om te beslissen welk product ze willen kopen uit de teksten op een webshop. Bovendien kun je potentiële klanten in de content overtuigen waarom ze dat product juist bij jouw webshop moeten kopen. Maar moet je de copywriting in eigen hand houden of kun je daar beter een expert voor inhuren? We leggen je graag uit waarom de copywriting uitbesteden vrijwel altijd een beter idee is.

Copywriting uitbesteden
bespaart veel tijd

Bij ondernemen komt veel kijken. Ook in de e-commerce. Voorraadbeheer, administratie, contacten met klanten en leveranciers, logistiek en distributie… Het hoort er allemaal bij en het kost allemaal tijd. Copywriting heeft echter ook tijd nodig. Webshops hebben namelijk verschillende soorten content nodig. Productbeschrijvingen, categoriepagina’s, informatiepagina’s en servicepagina’s moeten allemaal tekst krijgen. Door de aanwezigheid van tekst worden de pagina’s namelijk vindbaar in Google en een waardevolle informatiebron voor potentiële klanten. Als de onderneming een catalogus van enkele honderden producten of nog wel meer heeft, kan de tijd die het kost om de webshop met content te vullen behoorlijk oplopen. Vooral als je storeviews in verschillende talen hebt.

Schakel je een externe copywriter in, dan houd je alle uren die je aan copywriting kwijt zou zijn over voor de andere werkzaamheden. De webshop wordt dus in feite gevuld met content terwijl je doorgaat met de dagelijkse gang van zaken op het bedrijf. Je bent misschien enkele uren aan overleg met de copywriter of vertaler kwijt, maar de tijdbesparing die copywriting uitbesteden oplevert is enorm. Een externe copywriter inschakelen is dus een keuze die ontzorgt. Bovendien hoeven de andere werkzaamheden zo niet te lijden onder het schrijven van teksten voor de webwinkel en vice versa.

Beter vindbaar
door actuele SEO-ervaring

Copywriting voor een webshop is eigenlijk altijd SEO copywriting. Voor een e-commerceonderneming is het immers belangrijk dat de doelgroep de producten zo snel mogelijk kan vinden. Google is voor veel webshops de belangrijkste verkeersbron. Het is daarom belangrijk dat de content zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten staat op de keywords die de doelgroep gebruikt. Content met een hoge Google-ranking zorgt langdurig voor bezoekers. Niet iedere onderneming heeft echter voldoende kennis van zoekmachineoptimalisatie in huis om alle SEO-mogelijkheden van hun productaanbod te benutten. De copywriting zelf doen heeft dan meestal als gevolg dat het aantal bezoekers en daarmee het aantal conversies achterblijft.

Externe copywriters beschikken vaak wel over de SEO-kennis om een tekst beter vindbaar te maken. Bovendien zijn copywriters dagelijks bezig met content optimaliseren voor zoekmachines. Dit is belangrijk, omdat zoekmachines zelflerende algoritmes hebben. Hoeveel invloed bepaalde parameters op de ranking van een pagina hebben wil bijvoorbeeld nog wel eens veranderen. Een copywriter die dagelijks SEO content schrijft beschikt dus altijd over actuele SEO-ervaring. Hiermee kan je copywriting uitbesteden ertoe leiden dat klanten de webshop beter kunnen vinden dan wanneer je de content zelf schrijft.

Kwalitatief goede teksten
op de webshop

De kwaliteit van een tekst op een webshop is belangrijk. De tone of voice, het taalgebruik, spelling, grammatica en hoe moeilijk een tekst te lezen is spelen allemaal een rol in de indruk die de webwinkel op een bezoeker maakt. Bovendien moet de content inhoudelijk kloppen. Klanten moeten immers de juiste informatie krijgen over de producten die ze willen bestellen. Ondernemers hebben vaak heel veel kennis over hun assortiment, maar kunnen die niet altijd vertalen naar correcte, leesbare teksten. Een goede externe copywriter is daarentegen juist gespecialiseerd in het schrijven van kwalitatief goede teksten.

Teksten van goede kwaliteit houden bezoekers op de site en zijn daarom zeer waardevol. Bovendien geven ze de webshop als geheel een professionele uitstraling die potentiële klanten het vertrouwen geeft dat nodig is om ze tot een aankoop te overtuigen. Om diezelfde reden raden we ook altijd aan om voor buitenlandse storeviews je content te laten vertalen door native speakers. Je potentiële klanten in het doelland zullen dan eerder geneigd zijn om een aankoop te doen. Bovendien is er in vertalingen door native speakers normaal gesproken minder verwarring over de inhoud van de tekst. Dat kan bijvoorbeeld veel dure retouren schelen.

Meer flexibiliteit
dan een vaste contentafdeling

Niet ieder moment van het jaar is even druk. De meeste webshops hebben in de aanloop naar de feestdagen bijvoorbeeld meer content nodig dan tijdens de zomervakantie, omdat er in die periodes meer verkocht wordt. Een contentafdeling met vaste uren kan op sommige momenten in het jaar een behoorlijk dure investering zijn. Verkoop je in de drukke periodes niet genoeg om die investering in de rustige periodes terug te betalen? Een externe copywriter biedt vaak meer flexibiliteit dan een vaste contentafdeling. In november en december zou je bijvoorbeeld wat meer uren kunnen afnemen, terwijl je je in de zomer tot de vaste uren beperkt.

Door deze flexibiliteit kun je ook sneller inspringen op onverwachte wisselingen in de markt. Afhankelijk van de afspraken die je met de copywriter maakt kun je bijvoorbeeld iedere maand een ander aantal uren afnemen. Zo kun je het urenaantal perfect op de contentwensen en de financiën afstemmen. Bovendien voorkom je op deze manier dat de medewerkers van je bedrijf niet aan de content toekomen omdat ze tijdens een drukke periode elders nodig zijn.

Copywriting uitbesteden?
Shopcontent helpt graag

Wil je je copywriting uitbesteden aan een betrouwbare contentpartner? Shopcontent helpt je er graag mee. We hebben copywriters en vertalers in onder meer het Nederlands, Duits, Engels, Frans, Deens en Zweeds in dienst. Allemaal deskundige native speakers met actuele werkervaring in SEO copywriting. Laat ons vandaag nog weten wat we voor je kunnen betekenen, dan maken we snel een afspraak.