soorten content schrijven

Welke soorten content we kunnen schrijven

Share:

Een webshop heeft verschillende soorten content met allemaal hun eigen functie. Alle content op een webshop is er echter om de klant te informeren, maar ook te overtuigen om een bestelling te plaatsen. Bovendien zorgt goede content ervoor dat zoveel mogelijk waardevolle bezoekers via Google bij de webwinkel uitkomen. Succesvolle webshops hebben een goed doordachte combinatie van verschillende soorten content. We vertellen je graag meer over welke soorten content we kunnen schrijven en hoe ze in de SEO-strategie van de webshop te verwerken zijn.

Categorieën
en productbeschrijvingen

Bij iedere webshop staan de producten die er te koop zijn centraal. Meestal zijn deze producten onderverdeeld in categorieën. De namen van deze categorieën hebben vaak een relatief hoog zoekvolume. Hierdoor krijgen categorieteksten doorgaans een centrale rol in de SEO-strategie. De keywords waarmee potentiële klanten op categorieën terechtkomen zijn vrij algemeen. Daardoor trekken ze relatief veel bezoekers aan die nog in een oriënterende koopfase zitten. Hun bezoeken hoeven niet direct tot nieuwe bestellingen te leiden. Wel is het belangrijk om in die fase vindbaar te zijn en bezoekers goede informatie te bieden. Dit vergroot de kans dat ze terugkomen als ze de knoop doorgehakt hebben.

Bezoekers die op een productbeschrijving de site binnenkomen, zijn meestal al veel verder in het koopproces. Ze zoeken bijvoorbeeld op een product in combinatie met een merk of attributen. Hierdoor converteren goede productbeschrijvingen meestal beter dan categorieën. De zoekvolumes zijn wel lager, omdat ze specifieker zijn. De tekst van een productbeschrijving is daarom vaak wat meer op de aankoop gericht. Een goede productbeschrijving bevat alle informatie die een bezoeker nodig heeft om te weten of het product in de omschrijving het juiste is. Daar horen alle relevante attributen bij, maar zeker ook informatie over het gebruik en eventueel het onderhoud van het artikel.

Om tijd en geld te besparen kiezen e-commerceondernemers er nog wel eens voor om de productinformatie van de leverancier of fabrikant in de productomschrijvingen te zetten. Als je bezoekers wilt aantrekken is unieke SEO content echter een beter idee. Deze content is beter vindbaar, omdat je het algoritme van Google hiermee laat zien dat je onderscheidende teksten op de site hebt staan. Werk je met een beperkt budget of is de content een langlopend project? Geef dan voorrang aan populaire producten en de artikelen waar je de meeste omzet op draait.

Informatiepagina’s,
blogs en Q&A

Er is altijd wel meer over de producten te vertellen dan er in de categorieteksten of productbeschrijvingen past. Wat dat precies is hangt af van het assortiment. Ook de resultaten van het zoekwoordonderzoek kunnen hier een grote rol in spelen. Het komt namelijk regelmatig voor dat veel geïnteresseerden dezelfde vragen over bepaalde producten hebben. Geeft de content op jouw webshop antwoord op deze vragen? Dan is de webshop vindbaar op keywords die met die vragen te maken hebben. Bovendien geeft dit soort content de webshop een betrouwbare, deskundige uitstraling. Dat maakt de shop een aantrekkelijke plek om de producten te kopen.

Een manier om klanten te informeren over onderwerpen die ze interesseren is via informatiepagina’s. Dit soort landing pages zijn geschreven om bezoekers te informeren, maar je kunt ze ook naar meer koopgerichte pagina’s leiden. Je kunt bijvoorbeeld productwidgets op de pagina zetten of de tekst zo schrijven dat strategische interne linkbuilding mogelijk is. Dit soort links verhogen de SEO-waarde van de pagina’s waarheen ze leiden en helpen het Google-algoritme de sitestructuur beter begrijpen. Veel goede informatieve content verhoogt bovendien de website-autoriteit. Dit heeft een positieve invloed op de ranking van alle pagina’s binnen het domein.

Verder kun je een blog gebruiken om klanten te informeren. SEO-verantwoord geschreven blogs kunnen ranken in Google en zo meer bezoekers opleveren. Maar als je regelmatig interessante informatie op de blog publiceert, nodigt dat mensen ook uit om de site vaker te bezoeken. Dit zijn eigenlijk altijd waardevolle bezoekers, omdat ze al interesse hebben in het productaanbod van de webshop. Een ander medium om antwoord te geven op de vragen van klanten is via een Q&A of FAQ. Hierin kun je vragen beantwoorden die bij veel klanten leven. Ook Q&A-pagina’s kunnen zo geschreven worden dat ze tussen de organische zoekresultaten staan.

Servicepagina’s

Alle pagina’s over de e-commerceonderneming zelf en de diensten die zij verlenen zijn servicepagina’s. Hier kunnen teksten onder vallen waar vrij duidelijke wettelijke richtlijnen voor zijn, zoals de algemene voorwaarden en het privacybeleid. Maar ook pagina’s die informatie geven over het bedrijf zelf zijn servicepagina’s. Bezoekers zullen de webshop niet snel binnenkomen op dit soort pagina’s, maar ze zijn wel belangrijk voor de conversie. Als potentiële klanten twee of meer aanbieders met elkaar vergelijken, kan een goed geschreven “over ons”-pagina de doorslag geven. Het is dus zeker de moeite waard om de servicepagina’s op de site aandacht te geven.

Het kan voorkomen dat het zoekwoordonderzoek aanleiding geeft om rekening te houden met SEO op servicepagina’s. Mensen kunnen bijvoorbeeld zoeken naar producten in combinatie met termen als “gratis verzending”, “morgen in huis” of “achteraf betalen”. Gaat het om producten die jouw webshop aanbiedt, dan heeft het een meerwaarde om de content te optimaliseren voor zoekmachines. Bezoekers die zulke keywords gebruiken zitten meestal namelijk al heel dicht bij een aankoop. Ze weten al wat ze willen kopen en zoeken alleen nog een webwinkel die de gewenste servicevoorwaarden aanbiedt. Zo kun je servicepagina’s gebruiken om waardevolle bezoekers naar de webshop te leiden.

Vanwege de conversiemogelijkheden van servicepagina’s is het raadzaam om ze te laten schrijven door een contentspecialist. Als een potentiële klant meer over de onderneming wil weten, moet de content namelijk wel zo geschreven zijn dat hij of zij het wil lezen. Een toegankelijke tekst met een aantrekkelijke vormgeving, eventueel aangevuld met videocontent, nodigt daartoe uit. Dat vergroot de kans dat de bezoeker daadwerkelijk leest waarom hij of zij klant moet worden. Verder komen de belangrijkste producten uit het assortiment bijna altijd wel aan bod in de teksten op servicepagina’s. Dat kun je gebruiken voor de interne linkbuilding.

Alle soorten content
voor iedere Europese markt

Bij Shopcontent hebben we ervaring met alle soorten content die een webshop nodig heeft. Hiermee kunnen we ook jouw webwinkel gebruiksvriendelijker en beter vindbaar maken. En dat kunnen we voor nagenoeg iedere Europese markt. Naast tekstschrijvers die Nederlandstalige content voor de webshop kunnen schrijven hebben we ook copywriters en vertalers in dienst in bijna alle belangrijke Europese talen. Onze vertalers Duits en vertalers Frans helpen je bijvoorbeeld de grootste e-commercemarkten van Europa te betreden. Maar je kunt ook gebruikmaken van de diensten van onze vertalers Zweeds, Deens en Noors. Zo kunnen klanten in verschillende Europese landen je producten moeiteloos vinden.

Al onze tekstschrijvers en vertalers zijn native speakers met jarenlange ervaring in SEO copywriting. Ze kunnen daarom bestaande content vertalen en nieuwe teksten schrijven die vertrouwd aanvoelen voor doelgroepen in binnen- en buitenland. Hierdoor worden de pagina’s beter gevonden en begrepen. Bovendien converteren ze beter. Kunnen onze copywriters helpen om jouw e-commerceonderneming te laten groeien? Laat het ons weten! Vul ons contactformulier in, bel ons of mail ons. We zullen zo snel mogelijk contact met je opnemen voor een afspraak.