waarom zakken paginas in google

Waarom zakken pagina’s in Google?

Share:

Het belangrijkste doel van SEO copywriting is om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google te komen. Veel e-commerceondernemers die zo’n goede ranking veroverd hebben schrikken als ze zien dat hun content na verloop van tijd gaat zakken in Google. We geven daarom antwoord op twee belangrijke vragen: waarom zakken pagina’s in Google en wat is ertegen te doen? In sommige gevallen is het namelijk te voorkomen of kun je bestaande content met relatief simpele aanpassingen weer een SEO-boost geven.

Verouderde SEO

SEO content blijft niet onbeperkt goed. De werking van de algoritmes van zoekmachines verandert regelmatig. Zeker sinds veel zoekmachines gebruikmaken van zelflerende algoritmes, zoals RankBrain van Google. Content die vandaag helemaal geoptimaliseerd is voor zoekmachines kan een jaar later SEO-technisch achterhaald zijn. SEO copywriting is dus iets waaraan je moet blijven werken. Als je SEO content publiceert en er daarna niets meer aan doet, wordt zelfs de meest geoptimaliseerde content na verloop van tijd ingehaald door pagina’s die aan actuelere SEO-normen voldoen. Het is dus raadzaam om de ontwikkelingen op het gebied van zoekmachineoptimalisatie goed in de gaten te houden.

Waar nodig kun je de content aanpassen aan nieuwe SEO-richtlijnen. Dat heeft een bijkomend voordeel: Google merkt dat je de content bijgewerkt hebt. Actualiteit is namelijk een van de factoren op basis waarvan het algoritme bepaalt hoe relevant een pagina is. Recente updates maken content relevanter dan content die al lange tijd niet bijgewerkt is. Gelukkig is het bij webshops eenvoudig om belangrijke categoriepagina’s en informatiepagina’s bij te werken. Zijn er veranderingen in het assortiment geweest? Verwerk die dan ook in de tekst. De informatie in de tekst wordt er beter van en je laat Google weten dat de pagina up-to-date is.

Het zoekgedrag van de doelgroep
verandert

Voor SEO-specialisten aan het schrijven van content beginnen, voeren ze eerst een zoekwoordonderzoek uit. Zo krijgen ze een beeld welke keywords centraal moeten staan in de SEO-strategie. Een uitstekend uitgangspunt voor het schrijven van nieuwe content, maar het blijft een momentopname. Het zoekgedrag van de doelgroep zal niet zo snel veranderen als de werking van de algoritmes, maar het kan zeker gebeuren. Een grote verandering was bijvoorbeeld na de introductie van Voice Search te zien. Geïnteresseerde klanten gingen daardoor vaker zoeken op hele zinnen in plaats van op losse keywords. Veranderende trends kunnen het zoekgedrag in bepaalde branches eveneens beïnvloeden.

Merk je dat je content begint te zakken of er minder bezoekers de webshop via Google binnenkomen? Dan is een nieuw zoekwoordonderzoek uitvoeren een goed idee. Zie je daarin dat bepaalde keywords een veel lager zoekvolume hebben, terwijl andere keywords veel vaker gezocht worden? Dan loont het om bestaande content op andere focuskeywords te optimaliseren. Houd daarbij ook zeker de longtail keywords in de gaten. Als geïnteresseerde klanten bepaalde vragen bijvoorbeeld veel vaker stellen dan voorheen, dan kun je de webshop beter vindbaar maken door antwoord te geven op die vragen. Misschien kun je daar zelfs nieuwe content aan wijden.

De concurrentie investeert
in SEO copywriting

Hoe hoog je content in de organische zoekresultaten staat is altijd relatief. Het zegt immers wat over hoe goed jouw webshop het doet ten opzichte van jouw concurrenten. Als je merkt dat de content van de webwinkel gaat zakken in de zoekresultaten, kan dat ook betekenen dat de concurrentie net geïnvesteerd heeft in SEO copywriting. Dan komen alle eerdere factoren bij elkaar. De SEO-specialisten waarmee je concurrenten werken schrijven vermoedelijk volgens de meest recente SEO-principes, het algoritme ziet dat de content zeer actueel is en de teksten sluiten aan op hoe jullie doelgroep op dat moment zoekt.

Als dit gebeurt, raden we aan om de content van je webshop aan te passen. Het kan heel nuttig zijn om de content van je concurrenten te analyseren. Wat doen zij bijvoorbeeld beter dan jij en hoe kun je dat toepassen op de content van je webshop? Misschien zijn er zelfs SEO-optimalisaties die je beter kunt toepassen dan de concurrent. Alle eerder genoemde contentoptimalisaties kunnen er natuurlijk ook aan bijdragen dat jouw content die van de concurrenten weer inhaalt. Eventueel kun je een SEO-bureau dat gespecialiseerd is in e-commerce vragen om een content-audit uit te voeren, zodat je weet welke optimalisatiemogelijkheden je hebt.

Shopcontent
laat content weer stijgen in Google

Sinds 2012 heeft Shopcontent klanten met verschillende contentwensen gehad. Sommige van onze klanten waren net een webshop gestart en op zoek naar nieuwe content waarmee ze zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van Google komen. We hebben echter ook verschillende klanten geholpen die hun bestaande content zagen zakken in Google en daar een oplossing voor zochten. Shopcontent kan dat soort content weer laten stijgen door strategische aanpassingen te doen. Maar we kunnen ook een content-audit uitvoeren of nieuwe teksten schrijven die ervoor zorgen dat de content van jouw webwinkel beter aansluit op het zoekgedrag van de doelgroep.

Al deze diensten kunnen we verrichten voor een Nederlandstalige webshop, maar ook voor andere Europese markten. We hebben in-house copywriters en vertalers voor onder meer Duitse, Franse, Engelse, Deense en Zweedse SEO content. Omdat we uitsluitend met native speakers werken, zullen hun teksten natuurlijk en betrouwbaar aanvoelen voor iedere doelgroep. Dat is goed voor de conversieratio van de webshop. Laat ons telefonisch, per mail of via ons contactformulier weten wat we kunnen doen om jouw content weer te laten stijgen in Google. We zullen zo snel mogelijk een afspraak met je maken om de details en de mogelijkheden door te spreken.