Content lokaliseren

Hoe maak je een webshop aantrekkelijk voor cross-border klanten?

Share:

In tegenstelling tot fysieke winkels hoeven webshops zich niet te beperken tot klanten in de directe omgeving van de winkel. Sterker nog: je kunt de webshop zelfs een aantrekkelijke optie maken voor klanten die voorbij de landsgrenzen wonen. Cross-border klanten moeten de webshop dan wel kunnen vinden. Daarna moet je ze overtuigen om hun bestelling bij jouw webshop te plaatsen. Maar hoe maak je een webshop aantrekkelijk voor cross-border klanten? Daar vertellen we je graag meer over.

Goede vertalingen
door native vertalers

Content in de taal van de doelgroep is een vereiste voor cross-border klanten. Alleen vanuit SEO-oogpunt is dat al een must. Potentiële klanten zoeken namelijk pas in het Engels of een andere taal als ze in hun eigen taal niet kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Als een webshop in die fase al vindbaar is, wordt de kans op cross-border conversies een stuk groter. Geïnteresseerde klanten in het buitenland zullen de webshop dan veel sneller vinden, waardoor de shop direct een serieuze optie is om een bestelling te plaatsen. Concurrenten met alleen een Engelstalige storeview ben je zo voor.

Verder is het belangrijk dat de content geschreven of vertaald is door native speakers. Als anderstalige content te “Nederlands” aandoet, kan dat onprofessioneel overkomen, waardoor buitenlandse bezoekers alsnog wegklikken en op zoek gaan naar een andere webshop. Bovendien weet je bij teksten van professionele native vertalers zeker dat de inhoud correct vertaald is en aansluit op de beleving van je cross-border klanten. Hierdoor komt de webshop betrouwbaarder over, wat conversieverhogend werkt. Daarnaast voorkom je met content van native copywriters en vertalers onduidelijkheid over de producten of service. Dit voorkomt prijzige retouren of onnodige irritaties bij de klant.

Ga je met een goede SEO copywriter in zee, dan weet je bovendien dat de content op het zoekgedrag van de buitenlandse doelgroep aansluit. Dat speelt de webshop eerder in de kijker bij geïnteresseerden in het buitenland. Een zoekwoordonderzoek voor iedere storeview in een andere taal is daarom onmisbaar. Blijkt de bestaande content van de Nederlandstalige storeview niet helemaal op het zoekgedrag van de buitenlandse doelgroep aan te sluiten? Dan kan een copywriter met SEO-ervaring originele content schrijven om de webshop beter vindbaar in het buitenland te maken.

Aanspreekvormen
en gelokaliseerde content

Veel Nederlandse e-commerceondernemers worstelen met hoe ze hun cross-border klanten moeten aanspreken. Vergeleken met andere Europese landen gaan Nederlandse bedrijven vrij informeel met hun klanten om. Neem je dat een-op-een over voor je buitenlandse content, dan kan dat cross-border klanten afschrikken. In Duitsland is het bijvoorbeeld gebruikelijk om klanten met het formele “Sie” en “Herr” of “Frau” met hun achternaam uit te spreken. Ook Franse en zelfs Belgische bedrijven zijn wat formeler. Toegegeven: bedrijven zijn hier minder strikt in dan tien jaar geleden. Verstandig is echter om het zekere voor het onzekere te nemen en formeel te blijven. Zeker voor B2B webshops.

Let ook goed op dat de teksten inhoudelijk klaar zijn voor cross-border klanten. Het gebeurt nog wel eens dat er typisch Nederlandse anekdotes of voorbeelden in de content voor webshops staan. Op een buitenlandse storeview moeten die tekstfragmenten vervangen worden door content die cross-border klanten wel begrijpen. Anders kan het voor verwarring bij de klanten zorgen. In het ergste geval kan het bezoekers zelfs aansporen om de shop te verlaten. Ervaren copywriters en vertalers weten precies hoe ze content moeten lokaliseren voor de buitenlandse markt. Zo voelt de webshop al een stuk minder “buitenlands” aan voor cross-border klanten, wat de kans op een conversie verhoogt.

Vertrouwde
verzend- en betaalmethoden

Hebben cross-border klanten besloten dat jouw webshop de beste optie is? Zo’n 70 procent van de klanten die afhaakt doet dit pas tijdens de check-out. Daar zijn verschillende redenen voor. Lange laadtijden, onoverzichtelijke formulieren en onverwachte kosten zijn veelgenoemde redenen. Cross-border klanten haken vaak af tijdens de check-out omdat de webwinkel de betaalmethoden en verzendopties die zij graag gebruiken niet aanbiedt. Voor je een buitenlandse storeview opent loont het dus absoluut de moeite om je te verdiepen in de bezorgdiensten en de betaalwijzen die klanten in het doelland het liefst gebruiken. De juiste opties maken een webshop aantrekkelijker voor cross-border klanten.

Richt hier ook je servicepagina’s op in. Als oriënterende klanten verschillende aanbieders met elkaar vergelijken, maken ze hun beslissing meestal op basis van die pagina’s. Pagina’s met informatie over betalen en verzenden zijn daarom altijd nuttig. Wees op die pagina’s duidelijk en eerlijk over de kosten. Hiermee voorkom je dat klanten daar tijdens de check-out onaangenaam door verrast worden en alsnog afhaken. Ook de “over ons”-pagina speelt vaak een doorslaggevende rol in de keuze voor een bepaalde webwinkel. Laat die dus goed vertalen of herschrijven voor de buitenlandse markt, zodat zoveel mogelijk cross-border bezoekers klanten worden.

Maak je webshop ook aantrekkelijk
voor cross-border klanten

Shopcontent is sinds 2012 gespecialiseerd in hoogwaardige SEO content voor webshops op verschillende Europese markten. We hebben tekstschrijvers en vertalers in dienst die teksten kunnen schrijven voor onder meer Duitstalige, Franstalige, Engelstalige, Zweedstalige en Deenstalige webshops. Hiermee kan een e-commerceonderneming cross-border klanten in bijna heel Europa bereiken. Als je nog geen Nederlandstalige content hebt, kunnen wij die ook voor je schrijven. Eventueel kunnen we de Nederlandse teksten gelijktijdig naar verschillende talen laten vertalen, zodat je iedere Europese markt tegelijk kunt betreden.

Wil je meer informatie hebben over hoe wij webshops aantrekkelijk maken voor cross-border klanten? Of heb je interesse in onze diensten en wil je een afspraak met ons maken? Bel ons, mail ons of vul ons contactformulier in, dan zullen we zo snel mogelijk contact met je opnemen.