webshop opnieuw bezoeken

Hoe laat je bezoekers een webshop opnieuw bezoeken?

Share:

Mensen die een webshop bezoeken kunnen dat in verschillende fasen van het aankoopproces doen. Oriënterende klanten zullen normaal gesproken niet direct een bestelling plaatsen. Als e-commerceondernemer wil je natuurlijk dat ze je webshop opnieuw bezoeken voor een bestelling. Voor webshops met een assortiment dat uitnodigt tot herhaalaankopen is het ook belangrijk dat bezoekers terugkeren. Verschillende factoren kunnen er een rol in spelen dat bezoekers terugkeren naar de webshop. Vormgeving speelt hier een belangrijke rol, maar goede content zeker ook. We leggen je graag uit hoe je content inzet om bezoekers aan te sporen de webshop opnieuw te bezoeken.

Publiceer regelmatig
iets nieuws

Wil je dat bezoekers je webshop opnieuw bezoeken, dan moet je ze een reden geven om terug te komen. Als bezoekers zien dat er regelmatig iets nieuws op de site staat, zullen ze zich eerder aangespoord voelen om de webshop nog een keer te bezoeken. Een blog is hier een uitstekend middel voor. Hierop kun je regelmatig iets nieuws over het assortiment publiceren. Je kunt een blog bijvoorbeeld gebruiken om nieuwe producten onder de aandacht te brengen of iets te vertellen over de toepassing van de producten. Zien bezoekers bij een eerste bezoek dat daar regelmatig iets interessants op gepubliceerd wordt? Dan zullen ze eerder geneigd zijn om terug te komen.

Zorg ook dat de content die al op de site staat up-to-date is. Het is niet goed voor de reputatie van een webshop als bezoekers in de content achterhaalde informatie vinden. Controleer dus met enige regelmaat of alle informatie in de categorieteksten, productbeschrijvingen en op andere informatiepagina’s nog actueel is. Een bijkomend voordeel is dat updates goed zijn voor de Google-ranking van een pagina. Het algoritme ziet dan dat de pagina recent bijgewerkt is. Hierdoor beoordeelt het algoritme de pagina als relevanter dan vergelijkbare pagina’s. De pagina in kwestie zal daardoor hoger in de organische zoekresultaten komen te staan.

Een uitnodigende
indeling

Er zijn verschillende manieren om informatieve content aan bezoekers te presenteren. Hoe je een tekst presenteert kan bepalen of de bezoeker blijft of terug klikt naar de zoekresultaten. Daarom is het belangrijk om stil te staan bij de indeling van een tekst. Een gigantische lap tekst nodigt de bezoeker niet uit om de tekst te gaan lezen. Zelfs niet als alle informatie die hij of zij nodig heeft erin staat. Je kunt de tekst beter opdelen in alinea’s van maximaal zo’n 100 woorden en met duidelijke h2’s aangeven waar de bezoeker de gewenste informatie precies kan vinden. Die h2’s kun je optimaliseren voor SEO.

Goede pagina’s bevatten zowel tekst als beeld. Mooi beeld kan uitnodigend werken, maar te veel beeld kan ook de indruk geven dat de pagina inhoudelijk niets te bieden heeft. Zorg dus voor een goede balans. Bovendien moet de eerste indruk van de pagina op iedere device goed zijn. De eerste alinea van een SEO-tekst is daarom vaak wat korter, maar geeft wel een duidelijk beeld welke informatie de bezoeker precies op de pagina mag verwachten. Dan weet de bezoeker meteen of hij of zij op de goede pagina zit. Om die reden is het ook belangrijk dat bezoekers niet te lang moeten hoeven scrollen voor de tekst.

Teksten
met een professionele uitstraling

Wanneer bezoekers op de webshop terechtkomen, moeten ze meteen zien dat je een professionele partij bent aan wie ze hun bestelling kunnen toevertrouwen. Die indruk hebben ze niet als slordige teksten met veel taalfouten het eerste zijn wat ze zien. Hierdoor zullen bezoekers waarschijnlijk meteen terug naar de zoekresultaten klikken en al helemaal niet meer terugkeren als ze hun bestelling willen plaatsen. Teksten met een professionele uitstraling nodigen veel meer mensen uit om op de site te blijven en terug te komen als ze een aankoop willen doen. Bovendien is het goed voor de SEO als bezoekers lang op de site blijven.

Het is daarom raadzaam om de teksten voor de webshop te laten schrijven door een professionele tekstschrijver. Heb je zelf teksten geschreven? Schakel dan alsnog een professional in om de content te laten redigeren. Deskundige tekstschrijvers halen niet alleen taalfouten uit de teksten. Ze letten daarnaast op de leesbaarheid van de teksten. Dat heeft eveneens een uitnodigende werking. Bezoekers zullen een prettig geschreven tekst namelijk eerder lezen dan een ontoegankelijke tekst die uit veel te lange zinnen bestaat. Daarmee maakt de webshop een positieve indruk. En dat vergroot op zijn beurt weer de kans dat bezoekers later terugkeren naar de webwinkel.

Ook meer
terugkerende bezoekers?

Bezoekers laten terugkomen naar een webwinkel is altijd een lastige klus. Soms is moeilijk vast te stellen waarom mensen een webshop opnieuw bezoeken of niet. Door onze jarenlange ervaring met SEO copywriting weten we bij Shopcontent echter precies hoe we een tekst moeten schrijven die bezoekers aanspoort om terug te komen. Onze copywriters kunnen dat voor de Nederlandse en de Vlaamse markt doen, maar we hebben ook native speakers voor andere Europese markten in dienst. Hun teksten voelen natuurlijk aan voor bezoekers in onder meer Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Scandinavië. Hierdoor zullen ze sneller terugkeren naar jouw webshop.

Terugkerende bezoekers zijn zeer waardevol. Ze hebben al interesse in het assortiment en hebben in de meeste gevallen bewust de keuze genomen om de webshop opnieuw te bezoeken. Wil je ook meer terugkerende bezoekers? Shopcontent stelt graag een passende SEO-strategie met je op. Neem vandaag nog contact met ons op, dan maken we snel een afspraak om te bespreken hoe we jouw e-commerceambities kunnen realiseren.