SEO content laten redigeren

SEO content laten redigeren

Share:

Heb je SEO content op je webshop staan waar je inhoudelijk tevreden mee bent, maar blijven de resultaten achter? Bijvoorbeeld omdat je ziet dat de concurrenten hoger in de organische zoekresultaten van Google staan of omdat de pagina’s minder goed converteren dan je verwacht? Dan kan de SEO content laten redigeren door een SEO-expert een goed idee zijn. Deskundigen die dagelijks met zoekmachineoptimalisatie bezig zijn kunnen je advies geven over mogelijke verbeteringen op het gebied van vindbaarheid, conversie en zelfs inhoud. Met hun advies kunnen je e-commerceactiviteiten weer gaan groeien. We lichten de voordelen van contentredactie toe.

Controle op gemiste SEO-kansen
in bestaande content

Het gebeurt regelmatig bij e-commerceondernemingen: de productkennis van de ondernemer wordt vertaald naar prettig leesbare teksten waar de klant wat aan heeft, maar toch levert de content geen extra bezoekers op. In de meeste gevallen betekent dit dat de teksten onvoldoende aansluiten op het zoekgedrag van de doelgroep. De focuskeywords in de tekst zijn bijvoorbeeld niet de zoektermen die jouw potentiële klanten gebruiken om bij de producten uit jouw assortiment uit te komen. Zelfs als de content op basis van een goed zoekwoordonderzoek geschreven is, kan dit voorkomen. De werking van de algoritmes van zoekmachines ontwikkelt zich continu en ook het zoekgedrag van de doelgroep kan veranderen.

Verder komt het vaak voor dat het keywordgebruik in koppen en tussenkoppen beter kan. Het algoritme van Google leest de koppen eerder dan de lopende tekst. Koppen zijn dus een uitstekende plek om te laten zien dat de content op de webshop relevant is bij bepaalde keywords. Vaak kunnen strategische aanpassingen aan dit soort onderdelen van de content al een veel betere Google-ranking opleveren. Het algoritme ziet dat de pagina een update heeft gehad – actualiteit is immers ook een factor in het bepalen van de ranking – en als het keywordgebruik verbetert, kunnen de pagina’s meteen gaan stijgen in Google.

Taalfouten,
stijl en tone of voice

Redigeren richt zich bij vrijwel ieder medium op taal en stijl. Op de ranking van een pagina hebben deze factoren geen directe invloed. Toch is het belangrijk om je content vrij van taalfouten te houden. Teksten met veel taalfouten zijn slecht voor de conversie. Ze maken een onprofessionele indruk, waardoor klanten snel terug naar de zoekresultaten klikken. Dat kan een teken voor het algoritme zijn dat de content niet relevant is, met een lagere ranking als gevolg. Dit kan ook gebeuren als de tekst qua stijl of tone of voice niet op de doelgroep aansluit. Schrik bezoekers niet af met te lange zinnen of de verkeerde aanspreekvormen.

We stuiten in onze content-audits wel eens op slordig Nederlands, maar juist bij buitenlandse storeviews gaat het vaak verkeerd. E-commerceondernemingen laten bijvoorbeeld hun content vertalen door medewerkers die goed Duits, Frans of Engels spreken. Het is echter verstandiger om de teksten op een webshop te laten vertalen door een native speaker. Native vertalers schrijven teksten die vertrouwd aanvoelen voor de buitenlandse doelgroep. Potentiële klanten in het buitenland zullen hierdoor sneller een aankoop doen. Door teksten die te “Nederlands” aandoen zullen ze daarentegen eerder geneigd zijn om op zoek te gaan naar een andere aanbieder. Dat geldt zowel voor het taalgebruik als voor de inhoud.

Metatitels, metadescriptions
en interne linkbuilding

Voor de meeste bezoekers zijn de metatitel en de metadescription het eerste wat ze zien van een webshop. Toch zien we vaak dat deze metadata niet ingevuld worden. Omdat Google toch iets moet laten zien om gebruikers een beeld te geven van de inhoud van een pagina, gaat het algoritme in dat geval zelf op zoek naar een geschikt tekstfragment. Dat hoeft echter niet per se het meest geschikte tekstfragment te zijn. Je kunt dus beter zelf een wervende tekst schrijven om bezoekers naar de pagina toe te lokken. Maak die tekst niet te lang; te lange metatitels en metadescriptions worden afgebroken.

Interne linkbuilding is een handig middel om Google te laten zien welke pagina’s belangrijk zijn als gebruikers bepaalde keywords gebruiken. Een pagina waar veel relevante links naartoe lopen ziet Google als een belangrijke pagina. Klanten kunnen de links bovendien gebruiken om snel bij de juiste informatie uit te komen. Maar interne linkbuilding is wel iets wat goed moet gebeuren. Sommige e-commerceondernemingen doen helemaal niets aan interne linkbuilding, terwijl andere hun bezoekers overweldigen met te veel links in de eerste alinea’s van de teksten. Ook dit is iets waar we op letten als we content redigeren voor onze klanten.

Laat Shopcontent
je SEO content redigeren

Bij Shopcontent hebben we veel ervaring met SEO content redigeren. We redigeren de teksten van al onze tekstschrijvers en vertalers voor we ze publiceren, maar we hebben ook ervaring met klanten die zelf teksten schrijven. Heb je al content op je webshop staan waarvan je het idee hebt dat er meer in zit dan de teksten opleveren? Laat ons de content redigeren en in kaart brengen waar de SEO-kansen voor je bestaande content liggen. Daarnaast geven we je graag advies hoe de webshop met aanvullende content nog beter vindbaar kan worden. Onze SEO copywriters schrijven die content graag voor je.

We hebben copywriters in dienst voor alle belangrijke Europese talen. Hierdoor kunnen we je SEO content redigeren zodat de webshop beter presteert op onder meer de Nederlandse, Belgische, Duitse, Franse, Britse, Oostenrijkse, Zwitserse en Scandinavische markt. Zodra de content in orde is, kunnen we die bovendien vertalen voor andere Europese markten die je wilt veroveren. Laat ons vandaag nog weten wat we voor je webshop kunnen betekenen, dan maken we snel een afspraak.